Byggahus.se
Hur har ni tänkt er rent estetiskt att garagetaket ska gå ihop med hustaket? Ska taket vara 90°, så att det blir som en vinkel eller har ni tänkt att taken ska ligga åt samma håll? :)

Och om jag tolkar dig rätt så har ni tänkt att ha huset 6m från tomtgräns på framsidan då? Precis där det prickade tar slut?

Ha i åtanke att 5-6m uppfart är väldigt kort, har själv ca 5,50m idag och hade jag kunnat ändra något från när de byggde huset så hade det varit att jag haft 1-2m till. Annars blir det att man praktiskt taget står inne i garaget bara för att få plats med bilen på uppfarten :/
 
Redigerat:
Jarlsgård skrev:
Hur har ni tänkt er rent estetiskt att garagetaket ska gå ihop med hustaket? Ska taket vara 90°, så att det blir som en vinkel eller har ni tänkt att taken ska ligga åt samma håll? :)

Och om jag tolkar dig rätt så har ni tänkt att ha huset 6m från tomtgräns på framsidan då? Precis där det prickade tar slut?

Ha i åtanke att 5-6m uppfart är väldigt kort, har själv ca 5,50m idag och hade jag kunnat ändra något från när de byggde huset så hade det varit att jag haft 1-2m till. Annars blir det att man praktiskt taget står inne i garaget bara för att få plats med bilen på uppfarten :/
nej, vi vet inte exakt då det inte är ett tvåplanshus kan det ju bli tight. Helst skulle vi vilja ha ett falsat svart plåttak över garage och veranda. ung som de nedan:
Ett vitt enplanshus med svart falsat plåttak, veranda och en garageingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit enplansvilla med svart falsat plåttak över garage och veranda, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja, det är tanken. ev kan man ju flytta bak huset för längre garageuppfart.
 
Aha! Ni vill ha ett verandatak från garagets hörn som går ut över entrén? Om så, så har jag full förståelse för förskjutningen av garaget.

Det jag tänkte var att ni skulle skjuta bak garaget en liten bit, så att det hamnat mitt på huset ungefär. Denna tanke var ju dock utan vetskap om ett sådant tak :) Finns ju förvisso inget som säger att man inte kan ha ett sådant tak för den sakens skull :)

Har ni några fasadbilder på huset? :)
 
Jarlsgård skrev:
Aha! Ni vill ha ett verandatak från garagets hörn som går ut över entrén? Om så, så har jag full förståelse för förskjutningen av garaget.

Det jag tänkte var att ni skulle skjuta bak garaget en liten bit, så att det hamnat mitt på huset ungefär. Denna tanke var ju dock utan vetskap om ett sådant tak :) Finns ju förvisso inget som säger att man inte kan ha ett sådant tak för den sakens skull :)



Har ni några fasadbilder på huset? :)
Ja, vi tänkte det för att undvika att det blir fyrkantigt och tråkigt. Men det är ju något som skulle kunna ändras för att det ska bli bättre planlösning, sedan är det ju också en kostnadsfråga. :)
 
Tycker absolut inte att det är en dålig idé! Alltid trevligt med en välkomnande entré :)

Tror inte heller att tvättstugedörren går rakt ut i förrådet är någonting som stör heller. Hade den gått ut bakom garaget så tror jag att man använt den relativt sällan pga att man varit tvungen att gå runt garaget för att komma åt den, alternativt gått in i den från baksidan.

Har man den så man kommer ut i förrådet så kan man förslagsvis ha förrådsdörren i hörnet mot huset och på så vis blir den egentliga skillnaden att det blir en dörr till att öppna men inte mer än så :)
 
Villahalmstad skrev:
Ja, vi tänkte det för att undvika att det blir fyrkantigt och tråkigt. Men det är ju något som skulle kunna ändras för att det ska bli bättre planlösning, sedan är det ju också en kostnadsfråga. :)
De bilderna visar mycket snygga lösningar. Känns lite maerikanskt nästan med många olika små tak, vinklar och vrår.
 
pacman42 skrev:
De bilderna visar mycket snygga lösningar. Känns lite maerikanskt nästan med många olika små tak, vinklar och vrår.
Ja, vi gillar den stilen. iaf en av oss :D
 
Nu har jag ritat om lite och ändrat efter vissa tips.
Också lagt till en takkupa på övervåningen, men det fungerar också utan den. I toaletten blir det takfönster.

Synpunkter? Bättre, sämre?
Tänker främst på tvättstugan som blir lite större med ordentlig ingång, men kanske mindre förvaring. Samt att den kommer bort lite från sovrummet. Om vi ska ha entre i garaget eller vid sidan? Sträcket på sidan är där garaget slutar och börjar.

Mått på 2 plan: master 16 m2!, KLK/ (rum till spädbarn) 8,3 m2, wc 10 m2, barnrum 10 m2 och allrum 22 m2. Biarea.

Översiktsbild av en våningsplansritning med möblerade rum och noterade zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett hus på två våningar med markerade zoner för sovrum, allrum, toalett och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jarlsgård skrev:
Tycker absolut inte att det är en dålig idé! Alltid trevligt med en välkomnande entré :)

Tror inte heller att tvättstugedörren går rakt ut i förrådet är någonting som stör heller. Hade den gått ut bakom garaget så tror jag att man använt den relativt sällan pga att man varit tvungen att gå runt garaget för att komma åt den, alternativt gått in i den från baksidan.

Har man den så man kommer ut i förrådet så kan man förslagsvis ha förrådsdörren i hörnet mot huset och på så vis blir den egentliga skillnaden att det blir en dörr till att öppna men inte mer än så :)
Ja, det kanske är vilket som egentligen. hmm nu ritade jag ett annat förslag. Tänker om man är ute och fixar i trädgården alt att barnen är smutsiga efter att ha varit på stranden så är det smidigt med en dörr baktill. Sen är det ju om smutsen hamnar i tvättstugan eller förrådet.:D
 
Med verandatak i åtanken så hade jag dragit fram garaget lite till för att få ett djupare tak så det går att använda till mer än bara ett entretak :) hade nog satsat på ca 2m djup.
 
K
Redigerat:
Microkatten
Ser bra ut! Några funderingar

- Är det ett högskåp i köket längst ner till vänster? Har ni funderat på att sätta en bänk bredvid kyl/frys? Ofta vill man ha en bänk bredvid kylen för att använda när man sätter in och tar ut saker
- Fungerat takhöjden för toa och bad på ovanvåning? Har ni 45 graders lutning på taket? När man beräknar byggnadshöjd använder man - om det inte står annat i DP - ett 45-gradigt plan
- Hur skulle det se ut om man flyttade trappen till att vara granne med entre/bad på NP? Kan bli mer naturligt flöde till OV, då man ofta skall in/ut eller till köket från OV. Kan också ge bättre form på tvättstuga
 
Jarlsgård skrev:
Med verandatak i åtanken så hade jag dragit fram garaget lite till för att få ett djupare tak så det går att använda till mer än bara ett entretak :) hade nog satsat på ca 2m djup.
Ja det är nog klokt.
 
Kallebo skrev:
Har ni sett rörvikshus C156:6 vi har en liknande tomt som er och funderade lite på det huset. Det påminner ju mycket om dina skisser.

[länk]
Ja, verkligen likt. Glasveranda hade ju varit toppen.
 
Microkatten skrev:
Ser bra ut! Några funderingar

- Är det ett högskåp i köket längst ner till vänster? Har ni funderat på att sätta en bänk bredvid kyl/frys? Ofta vill man ha en bänk bredvid kylen för att använda när man sätter in och tar ut saker
- Fungerat takhöjden för toa och bad på ovanvåning? Har ni 45 graders lutning på taket? När man beräknar byggnadshöjd använder man - om det inte står annat i DP - ett 45-gradigt plan
- Hur skulle det se ut om man flyttade trappen till att vara granne med entre/bad på NP? Kan bli mer naturligt flöde till OV, då man ofta skall in/ut eller till köket från OV. Kan också ge bättre form på tvättstuga
Ja, det hade nog varit bra med en bänk nära. Hmm, vi hoppas ju kunna få lite hjälp med att planera köket av de som erbjuder köket iom att det är nyckelfärdigt. De borde ju vara experter på det.
ok, ja det är mer än vad jag vet.
Ja, ev kunde man kanske flytta trappan. Men då får man ju också ändra om på hela övre plan.

Tänkte att vi skickar iväg en ritning till hustillverkaren och så får de räkna på det. Och sen kanske de kommer med tips på vad som är bättre och sämre, praktiskt och kostnadsmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.