God eftermiddag,
Jag tror säker fler med mig har ställts inför faktum, då man köper en "side-by-side" i 1 1/2 bredd dvs 90 bredd så får man ett ganska tråkigt problem att anpassa installationen till övriga köksinredningen. Det skåp vi har kikat på är 179 cm högt och 90 cm brett. Det innebär att man kan få upp ett 40 cm högt skåp ovanför kyl/frysen som är 90 cm brett om du har 90 cm höga skåp i resten av köket så blir allt på samma höjd.
Nu till problemet: Vi har IKEA-kök och de har bara 58 cm bredd på sina överskåp till kyl/frys. Någon som har tips på vad man kan göra för att göra detta snyggt? Urtrött på fula passbitar och lägga ngt vinställ ovanför kyl/frysen...
//J
Jag tror säker fler med mig har ställts inför faktum, då man köper en "side-by-side" i 1 1/2 bredd dvs 90 bredd så får man ett ganska tråkigt problem att anpassa installationen till övriga köksinredningen. Det skåp vi har kikat på är 179 cm högt och 90 cm brett. Det innebär att man kan få upp ett 40 cm högt skåp ovanför kyl/frysen som är 90 cm brett om du har 90 cm höga skåp i resten av köket så blir allt på samma höjd.
Nu till problemet: Vi har IKEA-kök och de har bara 58 cm bredd på sina överskåp till kyl/frys. Någon som har tips på vad man kan göra för att göra detta snyggt? Urtrött på fula passbitar och lägga ngt vinställ ovanför kyl/frysen...
//J
Det skåpet är bara 37 djupt, dvs samma storlek som väggskåp i övrigt. Det som är speciellt med ett överskåp till kyl/frys är att de är 60 djupa, dvs samma som bänkskåp, högskåp och inbyggnadsskåp...
Vi moddade ett högskåp när vi betällde kök från Kvik (30cm brett) och ställde bredvid. Sedan gick det bra att ha skåp ovanför. En specialbeställd lucka framför det moddede högskåpet var svindyrt(!) på Kvik och tog typ 12 veckor att få hem.
Ursäkta den dåliga bilden på överskåpen (var det enda jag hittade just nu..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta den dåliga bilden på överskåpen (var det enda jag hittade just nu..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakt en finsnickare som bygger ett specialanpassat skåp. Det behöver inte bli alltför dyrt. Vi tog in en möbelsnickare som byggde om ett 60-skåp så att vi fick in en 45cm diskmaskin. Det kostade ca 3500 kr utan rotavdrag (det var i en hyreslägenhet). Skulle gissa att det hade kostat ca 2000 med ROT-avdrag, det är ju inte mycket material i ett köksskåp.
Tack för fina bilder på jobbet och fylliga svar! Ja, jag har den idén att kontakta ett snickeri som anpassar skåpet efter våra förutsättningar. Jag vet att Kvik är superdyra så fort man ska anpassa något... Laddar upp en bild i denna tråd då det är klart!
Skulle det fungera att ta ett 90 cm brett underskåp och modifiera? Dvs såga ner höjden och ta bort sockeln och förstärka det med reglar så att det går bra att väggmontera istället för att ställa på en sockel. Att det ser lite schabbigt ut på undersidan gör väl inget eftersom ni ändå bör ha ett ventilgaller och luftspalt ovanför kylfrysen.
Klicka här för att svara