Byggahus.se
Lite off topic, men har du syskon så är det här en affär som potentiellt kan sabotera familjesämjan, om det händer nåt oförutsett, om de andra inte får nåt, om det räknas som förtida arv och what not.

Om min pappa skulle köpa hus med något av mina syskon, så tycker jag att det vore rimligt att båda står på både banklånet och fastigheten, och gör ett avtal om hur avbetalningen och överlåtelsen ska gå till. Då har båda del i skulden och tillgången.

Om din far ger dig fastigheten som gåva mot övertagande av lån så blir det stämpelskatt i alla fall, såvitt jag förstår.
 
yonna – hur löste ni det praktiskt? Gick din far in med kontantinsats eller varför pantbrev?
 
fristil skrev:
yonna – hur löste ni det praktiskt? Gick din far in med kontantinsats eller varför pantbrev?
Jag hade precis gått igenom en skilsmässa och behövde bostad för mina barn och mig. Mina föräldrar stod för kontantinsatsen ... och fick pantbrevet. Jag kunde efter ett par år lösa lånet hos föräldrarna genom att banken övertog pantbrevet och lånet.

När lånet en dag lösts hos banken kan man använda pantbrevet igen som säkerhet för ett nytt lån. Varför vi gjorde på detta sätt var för att jag har syskon och skulle det hända mig - eller mina föräldrar - något blir det mer rättvist.
 
Redigerat:
Vi kanske också skall påpeka att i ett par inlägg förväxlar man borgenär med borgensman, kan bli lite förvillande.
Borgenär fordringsägare, är den part som har en fordran mot någon annan, d.v.s. ofta banken.
Gäldenär är dem som lånar.
Borgensman är den som går i borgen för någon annan vid lån.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Yonna: Jag får inte riktigt ihop det. Pantbrevet hör till fastigheten. Om dina föräldrar tar ett lån med dina pantbrev som säkerhet så är det forfarande deras lån och ditt hus. Så kan man göra, men lämpligtvis skriver man det sedan som ett privatlån från dina föäldrar till dig.
 
Daniel 109 skrev:
Rättstavnings funktionerna kan ge något komiska resultat. Jag tror inte riktigt jag står bakom det rådet trots allt.
Det säger något om vårt samhälle när datorn ska välja det vanligaste och troligaste ordet, och det blir "rån" i stället för "lån"... ;)
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
Yonna: Jag får inte riktigt ihop det. Pantbrevet hör till fastigheten. Om dina föräldrar tar ett lån med dina pantbrev som säkerhet så är det forfarande deras lån och ditt hus. Så kan man göra, men lämpligtvis skriver man det sedan som ett privatlån från dina föäldrar till dig.
Visst hör pantbrevet till fastigheten. Man behöver inte skriva något privatlån då pantbrevet är säkerheten. Huset kan inte säljas om pantbrevet inte löses - såvida pantbrevsinnehavaren vill ligga kvar med pantbrevet.
 
Nej. Men om det tex skulle hända något så är lånet kopplat till personen som tog lånet. Om man ska vara säker på att det inte uppkommer konstiga situationer om någon t.ex. Avlider så är det lämpligt att det är tydligt vem som lånat av vem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.