Byggahus.se
Hejsan.

Jag har ett hus som vi ska köpa, däremot ska min far öppna upp plånboken, och jag ska sedan köpa loss huset av honom om ca 1 år.

Vi kommer att handla utan mäklare, men ta hjälp av banken.

Vad gäller då, och vilket sätt är smidigast?

Jag får ihop 2 st olika scenarion i mitt huvud:

1. Han betalar huset, men vi ställer huset på mig direkt. Om ca 1 år så belånar jag huset och betalar av honom hela summan.

Vi får köpa huset runt 30-40% billigare än "marknadsvärde" så jag tror inte det är några problem att belåna.

Men finns det några risker med detta?

2: Han betalar huset, ställer det på sig själv. Jag får sedan köpa det av honom som ett vanligt husköp med insats osv, samt mer pappersarbete?

Vi litar på varandra till 100%, så vi vill göra på det smidigaste sättet helt enkelt, och i mina ögon så är nummer 1 smidigast. Men det kanske blir mer strul då om det räknas som gåva osv?

Vad finns det för fler alternativ?
 
Köper du det Sn fin far så kommer det ju en massa nya skatter och avgifter. Finns det någon bra anledning till att du inte köper det nu? Kan du inte få lån nu så kan du antingen låna av din far, eller att bankrånen står på din far. Det finns olika upplägg. Men för att kunna peka i rätt riktning behöver man veta lite mer om förutsättningarna.

Mina föräldrar stod på lånen för min brors lägenhet tex. Han var student och fick inte eget lån. Men lägenheten stod på honom.
När jag köpte första huset lånade vi pantbrev från föräldrarnas fastighet för att få ner belåningsgraden. Så det finns olika lösningar beroende på vad problemet är. Banken brukar vara behjälpliga med att hitta lämpligt upplägg.
 
BirgitS
Se till att ta fram en lösning som fungerar i fall någon av er avlider.
 
  • Gilla
fristil och 1 till
  • Laddar…
Om vi modifierar ditt alternativ 1 lite. Du köper huset, skrivs på dig, men du lånar pengarna av din far. Sedan kan ni vid lämpligt tillfälle flytta lånet till en bank.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Sedan bör man se till att ha pappren i ordning även om man är släkt och litar till 100% på varandra.

Vad häner om någon dör, vad händer om du eller din far har en partner som inte alls gillar upplägget, sådant kan ändra sig snabbare än man anar. Osv.
 
  • Gilla
fristil och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar, absolut jag förstår hur ni tänker, och jag ska tänka på det.

Vi ska nog ta hjälp av banken att genomföra affären, så får man hoppas att dom har någon bra helhetslösning?
 
M
Förstår inte varför din far ska köpa det först och betala lagfart och sedan ska du göra samma sak. Det absolut enklaste är att du köper det med lånade pengar, antingen att du lånar av banken med din far som borgenär eller att du lånar av din far som ställer ut en revers.
 
  • Gilla
fristil och 5 till
  • Laddar…
rusta skrev:
Tack för svar, absolut jag förstår hur ni tänker, och jag ska tänka på det.

Vi ska nog ta hjälp av banken att genomföra affären, så får man hoppas att dom har någon bra helhetslösning?
Som t.ex. Markarbetaren skrivit så är den smidigaste lösningen att du köper men att din far står som borgenär. Så gjorde jag när jag köpte min första lägenhet eftersom jag då studerade och inte fick ta lån. Sen när jag hade haft en tillsvidareanställning en period och en stabil inkomst så gick vi till banken och tog bort min pappa från lånet.

Det man får tänka på är att det då blir din far som får göra ränteavdrag en gång per år när han deklarerar. Sen finns risken om han går bort som någon här skrev om. Vill du vara noga så kolla upp vad som händer i ett sådant scenario.
 
Jo det finns ju även ett alterantiv 1,5 här. Lite beorende på varför du inte vill/kan låna själv i banken just nu.

Du kan köpa med eget lån i banken, men där din far går in som medlåntagare. Detta är ett väldigt vanligt förfarande när föräldrar vill hjälpa till med första bostadsköpet, men där barnet inte riktigt har kommit upp i en inkomst som banken tycker räcker för lånet.

Det är ett upplägg som liknar borgensåtagande. Föräldern får betala om barnet inte kan.

Men när det gäller renodlade borgensåtaganden skall man vara lite försiktig. Standard formuleringen för ett borgensåtagande är tydligen (har själv inte sett ett) så att man går inte i borgen för en bestämd skuld, utan man går i borgen för en viss person. Det gör att åtagandet är inte begränsat till just det lånet. Utan för alla skulder som den här personen drar på sig. Det kan tom. vara så att borgensåtagandet fortsätter gälla när skulden är betald och avslutad.

Det är tydligen väldigt svårt att själv tyda villkoren på den här punkten.

En person jag känner gick i borgen för ett lån på 50 000, när hans son skulle starta en firma, sonen var då lite över 20 år.

Firman gick lysande och omsatte efter något år över 50 milj. Lånet återbetalades givetvis.

Sedan kom finanskrisen i början på 90- talet. Firman gick i konkurs, och på ngt. sätt som jag inte riktigt förstod så blev sonen skyldig banken några miljoner efter konkursen, han saknade 1,5 milj. Då dammade banken av den gamla borgensförbindelsen för 50 000 kr, lånet. Och krävde 1,5 milj av pappan. Ämnet är lite känsligt så jag vet inte hur det slutade. Det var en total överraskning att den dels fortfarande gällde, lånet var ju avslutat sedan flera år, dels att den var obegränsad.
 
Jag håller med hempularen, ta lånet gemensamt med din far/mor om banken tillåter det, brukar gå bra. När du senare blir kreditvärdig lägger banken om hela lånet till dig. Inget tjafs med avtal och dyra kostnader för dubbla lagfarter m.m. Ränteavdraget kan ni båda göra om ni önskar.
 
Daniel 109 skrev:
Kan du inte få lån nu så kan du antingen låna av din far, eller att bankrånen står på din far.
Vet inte om jag skulle rekommendera det själv, men det kan ju vara en lösning 😀
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Har din farsa kontanter, eller måste han ta lån? Om han har kontanter, så ger han dom till dig mot revers och sen så köper du huset.

Om han måste låna, så kan han antingen köpa huset själv och låta dig bo där tills du kan låna. Du betalar förstås en hyra (som delbetalning) under tiden. Då köper du huset av honom till 85% av taxeringsvärdet, och slipper stämpelskatt.

Eller så kan han gå i borgen för dig när du lånar, men det känns som det mest osäkra (för hans del) då han kan bli stående med ett lån och inget hus.
 
lordi skrev:
Vet inte om jag skulle rekommendera det själv, men det kan ju vara en lösning 😀
Rättstavnings funktionerna kan ge något komiska resultat. Jag tror inte riktigt jag står bakom det rådet trots allt.
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar.


Tror det kommer bli 50/50, kontakter och belåna hus. Han har inge lån på huset, så det bör inte vara några problem. Men jag vill inte heller att han åker på skatt för att han måste sälja av en del av sina aktier, det blir ingen glad av, så då antar jag att ev belåning av huset är bästa lösningen?
 
När jag köpte mitt första hus tog min far pantbrev i huset eftersom jag har syskon och det skulle gå rätt till. När sedan lånet reglerades fanns ju pantbrevet kvar och jag kunde låna motsvarande i banken. Pantbrevet kostar initialt men det är en värdehandling som kan användas igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.