Byggahus.se

Hittat mögel bakom tapet

1. K
    Medlem · Stockholm · 214 inlägg

Kris1

Medlem
    Noterade en liten fläck svart bakom en garderob som jag drog fram. Luskade lite och under strukturtapeten var det rejält mögligt.
    Dessa garderober platsbyggdes av tidigare ägare och inget vi flyttade på under besiktningen. Frågan är har vi ett case för dolda fel försäkringen?
    Det är troligtvis mer bakom de andra garderoberna och ca från tak och 30-40 cm. Ingenting längre ner på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    653FA619-7A87-45F3-9C19-4958B712C3FD.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    47A951A1-4B70-4F1D-8B01-E9323B1B4F65.jpeg

2. J
    Medlem · 11 771 inlägg
    Sitter dom mot en yttervägg förstår jag problemet, det luftar inte bakom, kan bli så med en större tät bokhylla mot en yttervägg med, bara att riva ut och se till att det finns luftspalt på min 5 cm bakom

3. Bananskalare
    Allvetare · Tullinge · 3 409 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Om kan se att garderoberna att de är dikt mot väggen så kan det naturligtvis inte bli dolt fel. Det är inte dolt. Sen kan ma. fundera var den fuktiga luft kommer ifrån?
    Det är troligtvis som togs upp ovan. Väldigt enkel åtgärd. Vilket innebär att även om det skulle vara dolt fel skulle det troligtvis inte bli någonting.
    Sen undrar jag varför man funderar på dolt fel? Varifrån kommer eget ansvar? Själv skulle jag inte valt en process för annat en ett flertal hundratusen lappar. Nej, jag är verkligen inte gjord av pengar. Men risken är förstor och stressen däremellan är alldeles för stor. Visst är det surt om det börjar regna in i köket Men med hus kommer roliga hyss... Med roliga prislappar. Det är mitt egna ansvar.

Redigerat 12 feb 19:52
  4. K

Kris1

Medlem
    Inte en yttervägg

5. Centano
    Husägare · Västra Götaland · 683 inlägg

Centano

Husägare
    Vad är det för rum bakom fläcken?

6. J
    Medlem · 11 771 inlägg
    Då är det fukt från något som gör det, kan inte bli mögel utan fukt, vill inte skriva gubben på väggen, har du vind ovanför, så kolla upp så det inte är en liten läcka på taket.

7. S
    Elektroniktokig · Dalarna · 4 297 inlägg

SueCia

Elektroniktokig
    Varför måste vi dra ur informationen ur dig?

Kollat vinden / utrymmet ovan?
    Vad har du för utrymme bakom?
    Vad har du för ventilation?

All den informationen är ett minimikrav för att ens kunna fundera över dolt fel.

8. K

Kris1

Medlem
    Ja det har absolut kommit från fukt någonstans, inte vind ovanför,
    Tror det är en liten toa får mäta.
    Men kommer ju bli tvungen att ta bort innertaket när jag river väggen.
    Verkar dock vara en gammal skada.

Badrum.

Redigerat 12 feb 20:20
  9. K

Kris1

Medlem
    Ska riva taket och kolla.
    Toa ovan
    Mekanisk frånluft på två ställen på denna våning som är en källare.

10. S
    Elektroniktokig · Dalarna · 4 297 inlägg

SueCia

Elektroniktokig
    Skulle kunna vara läckage från Toan ovanifrån då eventuellt.
    Det borde isåfall kunna gå på försäkring eller kanske t.o.m som dolt fel för en gångs skull.

Om du ska driva det som dolt fel får du inte börja åtgärda någonting alls utan att ha gett säljaren möjligheten att åtgärda och du måste anmäla det till säljaren så snart som möjligt efter felet upptäckts.

11. K

Kris1

Medlem
    Ja frågan är om man orkar och om det är värt det när jag funderar på det. Säljarna har en dolda fel försäkring hos ett bolag som verkar vara jobbiga och troligtvis kommer kräva en utredning som kostar x-antal tusen. Ska ringa bolaget imorgon och höra.

12. EddieHansson
    Medlem · 1 069 inlägg
    Är det fuktigt nu? Kan ju vara nått gammal som är åtgärdat sen länge.

13. K

Kris1

Medlem
    Fast det är klart, är det från toan över kan man ju undra hur golv och bjälklag ser ut.

14. blackarrow
    Elektroniktokig · 5 285 inlägg
    • Laddar…
  15. K

Kris1

Medlem
    Nej inte fuktigt nu vad jag se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.