Vi är nyligen inflyttade i ett hus från 1930 som har väldigt mycket hemmafixad eldragning. Vi har anlitat en elektriker för att fixa till det som inte är bra, men vårt största problem är att vi inte hittar kopplingsdosor som borde finnas. En igenspacklad dosa har hittats, men det måste finnas fler.
Till exempel är det uppsatt nya väggar som antagligen döljer dosorna och taket är sänkt i vissa rum så vi tänker att de kan finnas ovanför det nya taket också. Vi har sågat flera hål i väggar utan framgång, men det vore trevligt att inte behöva riva hela inredningen.
Vad finns det för hjälpmedel man kan skaffa för att underlätta letandet? De får gärna kosta en slant, bara de fungerar.
Till exempel är det uppsatt nya väggar som antagligen döljer dosorna och taket är sänkt i vissa rum så vi tänker att de kan finnas ovanför det nya taket också. Vi har sågat flera hål i väggar utan framgång, men det vore trevligt att inte behöva riva hela inredningen.
Vad finns det för hjälpmedel man kan skaffa för att underlätta letandet? De får gärna kosta en slant, bara de fungerar.
Leta bara om ni ändå ska riva väggar och liknande.. då ni renoverar så drar ni ny el i rummet ni renoverar. Det är troligt att det är det som måste göras i alla fall.
Under tiden installerar ni jordfelsbrytare om ni vill känna er tryggare.
Under tiden installerar ni jordfelsbrytare om ni vill känna er tryggare.
Ofta sitter dosorna rakt ovanför en strömbrytare. Knacka med baksidan av en skruvmejsel på väggen, då hör du var dosan är. En annan variant är att kolla in väggen i släpljus, du brukar doslocket avteckna sig på tapeten.
Och det finns div sökare som man kan använda. Några sätter man en signal på tråden och kan med sökaren följa tråden i väggen. Den som jag har har en "plugg" som man stoppar i ett uttag och sedan kan man följa den gruppen. OBS uttaget ska vara spänningssatt. Så ett bra sökverktyg samt en erfaren elektriker så borde det vara möjligt. En nyutbildad utan år av erfarenhet har ett stort handikapp, den g:a vet troligen ungefär vart dosor borde sitta.
Vi har installerat jordfelsbrytare och vi vill helst inte riva någonting.Cheesen skrev:
En dosa har vi hittat såhär.Immobil skrev:
Vår elektriker har jobbat ett bra tag, men har inte såna här verktyg. Har du nåt namn eller en länk till ett liknande? Jag köper gärna verktyg om de funkar.E elmont skrev:Och det finns div sökare som man kan använda. Några sätter man en signal på tråden och kan med sökaren följa tråden i väggen. Den som jag har har en "plugg" som man stoppar i ett uttag och sedan kan man följa den gruppen. OBS uttaget ska vara spänningssatt. Så ett bra sökverktyg samt en erfaren elektriker så borde det vara möjligt. En nyutbildad utan år av erfarenhet har ett stort handikapp, den g:a vet troligen ungefär vart dosor borde sitta.
Har själv haft ett 30tals hus och min erfarenhet är att gamla kablar och dylikt klarar sig så länge man inte rör dom. Men när man börjar röra i dom så blir man tvungen att byta hela kabeln från centralen till uttagen. Därför så skulle jag inte pilla och söka efter kopplingsdosor och liknande om det inte är uppenbara fel. If it ain't broke don't fix it... Eller som min gamla förman sa.. "känslan när man lagat sönder något, oslagbar."L LG1 skrev:
Jag kan tänka mig att det är pansarrör, då funkar nog inte de sökprylarna. Om man inte kopplar signalen till röret.
Det finns "apparater" som man även kan koppla till pansarör, men ska man ha nått som är riktigt bra kostar domen rejäl slant. Och jag tror att mitt 20+ år g:a instrument i dag varken tillverkas eller ligger i framkant så det ska vi inte prata om.
Kolla om någon uthyrningsfirma har att låna ut.
Ett rätt säkert tips kan du i alla fall dosor brukar sitta 20 cm från tak mitt över strömbrytaren, 20 cm från tak var/är en standardhöjd.
Kolla om någon uthyrningsfirma har att låna ut.
Ett rätt säkert tips kan du i alla fall dosor brukar sitta 20 cm från tak mitt över strömbrytaren, 20 cm från tak var/är en standardhöjd.
Ja, hade saker funkat hade vi antagligen låtit det vara. Nu hade vi tex taklamputtag utan ström, kökslampa med felaktig trappkoppling, jordade uttag som visar sig vara ojordade och skickar kablar rakt in i isolering. Sånt gjorde att vi tog dit en elektriker. När han sen säger att nåt är oprofessionellt gjort och borde bytas så verkar det vettigt att göra det.Cheesen skrev:
Alternativen vi hittat hittills är att riva innerväggar för att göra om allt, dra utanpåliggande eller hitta var de befintliga rören kopplas ihop för de delar som är dåligt gjorda.
Det är nog inga rör i ett 30tals hus... Kåken är väl antagligen byggd utan el.L LG1 skrev:Ja, hade saker funkat hade vi antagligen låtit det vara. Nu hade vi tex taklamputtag utan ström, kökslampa med felaktig trappkoppling, jordade uttag som visar sig vara ojordade och skickar kablar rakt in i isolering. Sånt gjorde att vi tog dit en elektriker. När han sen säger att nåt är oprofessionellt gjort och borde bytas så verkar det vettigt att göra det.
Alternativen vi hittat hittills är att riva innerväggar för att göra om allt, dra utanpåliggande eller hitta var de befintliga rören kopplas ihop för de delar som är dåligt gjorda.