Tjenare
Nån som vet var man kan hitta äldre motorer som är på 2800rpm? De verkar va rätt ovanliga, typ alla gamla jag har sett är 1400rpm. De 3 som jag har är en 1.5kw, motorn på min Jonsereds-fräs samt den stora 22kw motorn till lamellsågen i sågverket.
Ska ha dom till äldre snickerimaskiner som tidigare drivits med remmar från taket. Man tappar ju enormt med kraft av att ha 1400rpm motorer å växla upp dom.
TR
Nån som vet var man kan hitta äldre motorer som är på 2800rpm? De verkar va rätt ovanliga, typ alla gamla jag har sett är 1400rpm. De 3 som jag har är en 1.5kw, motorn på min Jonsereds-fräs samt den stora 22kw motorn till lamellsågen i sågverket.
Ska ha dom till äldre snickerimaskiner som tidigare drivits med remmar från taket. Man tappar ju enormt med kraft av att ha 1400rpm motorer å växla upp dom.
TR
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tappar du kraft? Du har samma drivrem fram till kuttern/sågspindeln endå och den stjäl lika mycket effekt oberoende om den växlar upp varvtalet eller inte.
En 2800 varvs motor på 7,5kW ger exakt samma vridmoment på klingaxeln efter drivremmen som man får när man växlar upp en 7,5 kW 1400 varv till 2800 varv på klingaxeln.
En 2800 varvs motor på 7,5kW ger exakt samma vridmoment på klingaxeln efter drivremmen som man får när man växlar upp en 7,5 kW 1400 varv till 2800 varv på klingaxeln.
Aha tack för det, då har man lärt sig nåt nytt
Men vet du möjligtvis var man kan hitta såna gamla motorer? Då går de ju med både 2800 å 1400rpm
Men vet du möjligtvis var man kan hitta såna gamla motorer? Då går de ju med både 2800 å 1400rpm
De som jag mest behöver är en 4kw
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Åh tack, se om du hittar nåt. Tanken är att mitt snickeri ska se ut som det på Skansen, förutom remmarna i taket då. Så det ska va gamla maskiner å gamla motorer
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Enda skillnaden i kraft du ska kunna känna är att en 2800varvs motor har lagrat mer svänghjulseffekt än en 1400varv motor.
Däremot har 2800varvs motorn halva vridmomentet mot 1400varvs motorn.
Så det beror på om den stora svängmassan sitter i maskinen (kutter, klinga) eller i motorn om du kommer känna skillnad.
Och om man verkligen använder den kraft som svängmassan ger eller om man i huvudsak använder kontiunerligt tillgänglig kraft.
Däremot har 2800varvs motorn halva vridmomentet mot 1400varvs motorn.
Så det beror på om den stora svängmassan sitter i maskinen (kutter, klinga) eller i motorn om du kommer känna skillnad.
Och om man verkligen använder den kraft som svängmassan ger eller om man i huvudsak använder kontiunerligt tillgänglig kraft.
Bjober, tror du att det kommer att märkas nån skillnad på en rikthyvel? Jag tolkar det som att det inte blir någon skillnad. Motorn ska ju i varje fall växlas ut för kuttern ska köras på ca 6000rpm
Då tror jag inte du känner någon skillnad.D Djävulssnickarn skrev:
Kuttern borde rimligtvis utgöra den absolut största delen av svängmassan.
Bra idé med pumparna, kom på att motorn som kör cirkelsågen i sågverket är en gammal 22kw Asea på 2800rpm. Den har drivit en pump i ett vattenverk. Där körs klingan på ca 1600rpm, 70cm i diameter
Men vissa verkar gå på 1400rpm, har 2 0.75kw 1400rpm motorer som jag plockat från gamla hydroforpumpar
Men vissa verkar gå på 1400rpm, har 2 0.75kw 1400rpm motorer som jag plockat från gamla hydroforpumpar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det hitta spotlights för 15 år äldre bostad på bild -se spotlights
Belysning -
Vart hittar man styrkort till äldre Fuji
Värmepumpar -
Hjälp att hitta påfyllningsventilen till Nibe Pellux, äldre modell
Värme allmänt -
Vart hitta äldre husnummer/siffror?
Byggnadsvård -
Hitta skruvstift av äldre snitt?