Tänker ha belysning i fönsternichen och har idag ett lamputtag precis ovanför fönstret och det går till en strömbrytare.
I fönstren tänkte jag montera Hide a lite core smart 45, högst 4st.
Går det montera dessa till en plejd dosdimmer tex dim-01 led mesh bt 300va? Eller måste jag ha ett drivdon också tex hide a lite jolly round 350?

Observera att jag ska inte koppla något själv. Jag vill bara veta vilka saker som behövs och hur det ska dras.

A
Du kan välja plejds led-10 så får du driver plus dimmer plus astro-ur i samma enhet. Sedan behövs bara t ex en återfjädrande tryckknapp för att dimmra.

Glöm inte bort att core smart finns i tre olika spridningsvinklar. Om fönstret är högt och smalt kan en mindre vinkel vara mer lämplig och är det kort och bredd en större vinkel osv. Men 45 grader blir nog bra till ett vanligt fönster.

Kanske enklast med en Plejd LED-10. Den kan konfigureras för konstantström som spottarna du funderar på kräver (350 mA).

Då känns en plejd led-10 som ett givet val.

Ang spridningsvinkel tycker jag det är svårt. Vi har efter en och samma vägg 1st 90x150 fönster, 90x210 fönsterdörr, 130x130 fönster.
Vi funderar på att sätta 2 spottar i 130x130 fönstret och 1spot i vardera 90x150 fönster och 90x210 fönsterdörr. Jag tänker spontant 45 grader men är inte helt säker vilken spridningsvinkel som blir bäst.

Sedan är det ca 80cm vägg mellan 2 av fönstren och osäker om jag kommer kunna lyckas dra kablarna i installationsväggen(45x45 med isolering). Det ska finnas en extender eller eller något så man kan koppla ihop så alla spottar drivs med samma strömbrytare.

Har ni tips på andra märken på downlights som är bra men billigare än hide a lite core smart 45?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.