Hej,

Jag har en villa med larm kopplade till larm central. Ska jag vara ärligt, det känns som om jag betalar alldeles för mycket för tjänsten. Därför kollar jag runt för att köpa ett larmpaket och säga upp avtalet.

vad jag behöver är:
- Centraleneht med GSM kort (att kunna både ringa och skicka sms till minst två telefonnummer)
- Trådlös koppling mellan komponenterna kopplade till centralen
- upp till 6 Rörelse detektorer.
- Branddetektor
- koddosa för att larma på och av. )Det skulle vara bra om jag kunde montera den utanför för att ta bort fördröjningen för att larma av)
- Dörr / Fönster larm

Bra och ha:
- camera övervakning
- Ljud övervakning.

UNdrar om någon har förslag på produkter som kan uppfylla kravet? Det verkar som om priset i utlandet är mycket billigare än i sverige.
Tack i förhand

J
Fördröjningen på 30s som man har vid inpassering gäller (i vanliga fall) inte hela anläggningen utan endast tex entrédörr och ev IR-detektor som ser dig när du ska larma av. Påverkas IR-detektorn utan att Entrédörren först öppnats så finns ingen fördröjning utan larmet går direkt.

MatthewR, vad har du för budget?

Jag ska hålla mig under 7000 kronor vilket är lika med ett års kostnad för min nuvarande larmsystem.

Ojdå, då tror jag tyvärr inte du kan hitta ett larm från någon känd tillverkare som möter dina krav. Du får nog räkna med 20000kr i alla fall...

Som ett exempel klistrar jag här in ett system jag komponerade ihop i en annan tråd här på forumet:

tlundberg skrev:
Honeywell Galaxy Flex Flex 20 UK Panel & MK8 Keypad £150.34
Honeywell Galaxy Flex Direct mount RF Portal £51.54
Honeywell Galaxy Flex GSM/GPRS Module £185.20
Microtech Galaxy MK8 Keyprox LCD Keypad £118.44
Secware MTECC Flex Tag Single x4 £2.40 = £9.60
Activ8 Dual Channel Quad PIR With Pet Immunity £5.68
Honeywell Combination Rate-of-Rise/Thermal (58 °C) Smoke Detector £10.38
Honeywell 12v non latching detector base £8.58 (eller ska jag ha "latching"?)
Honeywell Domonial Radio Door Contact x5 £29.95 = £149.75
Honeywell Domonial Smoke Detector x2 £89.57 = £179.14

Totalt blir det ca 1560 pund. Vilket blir ungefär 20000kr inkl moms.
Där är det endast en rörelsedetektor, och den är inte ens trådlös.

Normalt sett för hög säkerhet (dock inte högsta) så låter man bara entrédörren va ingångsfördröjd.
Ev IR på insidan sätts så att den skapar en frizon vid manöverpanelen. På så sätt har man minst yta som är olarmad. För på 30 sec eller vad man nu väljer för tid så hinner man med mycket och spec i villor där normalt sett har relativt få larmpunker är det viktigt att dessa är larmade helt så långt det går.

ok, jag köper argumentet gällande frizonen kring panelen, men när det gäller listan som tlundberg skapade, kan jag göra en del ändringar i det. T.ex. jag behöver endast en rökdetektor, samt inga proxy kännare eller taggar.

Ska räkna de med mina premisser och se var den slutar.

sirlongfellow, hur mycket kostade hela kalaset?

Som svar på inlägg #8

Det har vart uppe tidigare.. Du får vad du betalar för. Dock får man varna för en del svammel och rena lögner i texten.
Men kortfattat. Litet företag. En st anställd?!. Märket är en kinaprodukt som du köper på alibaba.com
http://www.alibaba.com/product-gs/499596710/Alarm_Control_Panel.html

Powermax är väl det trådlösa fabrikat som är vanligast här på BH. Skulle jag gissa på

Grundkit 5000kr
Från England ca 7000kr

3st IR-detektorer
4st Branddetektorer
2st Magnetkonakter
2st Manöverpaneler
2st Handsändare
1st Intern GSM-modul GSM-350

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.