Hej! Jag har sedan ett år haft mögel i min hyreslägenhet även flera andra grannar. Huset är gammalt och dåligt underhållet. Mina grannar har ringt vd och hyresvärd m.m. Flera gånger men inte mycket händer. Ingenting händer.
Jag har haft kontakt med både VDN och en miljöinspektör på kommunen som har kollat på det. Miljöinspektören säger bara att det är ett mögel som inte växer och det inte finns några sporer eller så. Jag har då set att det växer fortfarande. Även om dom fixat ventilationen på sistone så är möglet kvar!.

jag har bilder som jag tagit på det. Det har utvecklats under tid!

så sjukt arg nu får dom för i fn fixa detta. Jag kommer få be om att en annan miljöinspektör kommer hit annars får jag väl ta det till miljönämnden så får dom stämma miljökontoret eller nått.

för det första ska man sitta här och ha massa mögel i badrummet för det andra ska man betala hyra för det.

Jag får väl se till å deponera hyran till länsstyrelsen eller något.

hyresvärden verkar som vissa andra hyresvärdar snål och sur.

ursäkta min attityd men jag är inte sur på er. Tack för hjälpen

Bilder ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder ?
Oj vad snabbt svar i samma sekund. Jodå. Kan fixa detta tackar. För svar :)

Bilder ?
Såhär började det i september, 2020 (egentligen började det redan några månader efter jag flyttade in i april år 2020 men då var jag knappt säker själv på vad det var för då var det små små prickar) iaf så utförde jag ett klagomål om detta i september mer tydligt.
bild på september år 2020

’sedan den andra bilden är i december år 2020
Du lär ju se skillnad. Stort tack.

• Mögelskador i hörnet av ett rum med små svarta prickar på vit tak- och väggyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på hörnet av en vitmålad vägg och tak från september 2020.
    Skapa konto
Bilder ?
Lghlgh92 Lghlgh92 skrev:
Oj vad snabbt svar i samma sekund. Jodå. Kan fixa detta tackar. För svar :)
Jag fick även mögelspray vid årsskiftet och den tog väl bort en del men det var fortfarande avlagringar kvar.
Men sedan har takfärgen flagnat bort och möglet kommer tillbaka svårt att se på bild kanske.?
Tack mvh.

• Flagnande takfärg och mögelavlagringar i ett hörn av ett rum.
    Skapa konto
  • Tak med flagnande färg och mörka mögelavlagringar, med en taklampa i förgrunden.
    Skapa konto
  • Tak med mögelskador och flagnande färg, synliga avlagringar och mörka fläckar trots tidigare behandling.
    Skapa konto
Karlia
Det blir skillnad när det är hyreslägenhet.

Jag som äger tänker: hur är det med vädring? Öppnar du fönstret efter varje dusch? Vad finns för ventilation? Är det ventil eller sådan som suger? När blev ventilation kontrollerad sist? När du tvättat bort möglet, hur snabbt kommer det tillbaka?

Vad hyresvärd har för skyldighet är jag dålig på.

Karlia Karlia skrev:
Det blir skillnad när det är hyreslägenhet.

Jag som äger tänker: hur är det med vädring? Öppnar du fönstret efter varje dusch? Vad finns för ventilation? Är det ventil eller sådan som suger? När blev ventilation kontrollerad sist? När du tvättat bort möglet, hur snabbt kommer det tillbaka?

Vad hyresvärd har för skyldighet är jag dålig på.
Hej och tack för frågor och svar.
Jag har ett badrum som inte har något fönster.
När möglet började så var ventilationen otillräcklig i badrummet. Även i övrigt i lägenheten.
Jag öppnar dörren efter varje dusch men fukten verkar finnas kvar ändå.
Dom har väl fixat ventilationen först nuläget dom och den är väl bättre.

Dock är möglet kvar och jag har inga som helst skyldigheter att ta bort mögel och måla om taket. Det är fastighetsägarens skyldighet att tillhandahålla lägenheten i ett sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen på orten är i ett brukbart och hygieniskt skick. Skulle lägenheten inte vara i ett sådant skick har hyrestagare rätt till hyresnedsättning eller skadestånd.

Det är en ventil som sitter monterad.

Möglet kom tillbaka efter kanske en månad efter rengöring av taket.

Mitt juridiska ansvar enligt jordabalken är bla att vårda lägenheten och hålla den i bra skick så det inte uppstår skador. I detta fallet i badrummet har jag tvättat väggar tak mm. Från tvålrester m.m.
Att betala hyran i tid är en skyldighet vilket jag gjort också.
Övrigt som att föra oväsen eller störa andra grannar har jag inte gjort heller

jag har inte fått klagomål av varken fastighetsägare eller grannar på ovanstående.

fastighetsägaren håller också med om att det varit dålig ventilation.

’hans bortförklaring tillsammans med miljöinspektören var att det var fel färg hahaha. Och att möglet var ofarligt.
Jag skiter i om det är fel färg eller inte i badrumstaket. Det är mögel och folk har känt sig dålig jag och även andra grannar,

’både jag och grannar har ringt och tjatat under många många månader ca ett år iaf nu, det är ett kommunägt bolag så jag misstänker att dom försöker att laga reparera så lite som möjligt bara för att hålla nere kostnader.

jag hoppas dom rättar till detta och får smaka på en läxa.,

ja jag hoppas på att kunna få bo i en lägenhet utan mögel nu. Samt att ej behöva betala hyra. Iaf en nedsättning av hyran. Jag har rätt till hyresnedsättning retroaktivt sen då jag anmälde skadan till fastighetsägaren vilket var i september egentligen tidigare... dock har jag inga bildbevis eller liknande innan september 2020.

vart ett långt meddelande.

jag har en jurist på hyresgästföreningen och han håller med mig om min argumentation. Dock kan jag tydligen inte få hyresavdrag om det inte är ett farligt mögel. Hur vet jag det då? Det växer ju iaf och folk har mått dåligt.

ja jag får väl se om jag hittar en annan miljöinspektör som inte får prata med fastighetsägaren först. Jag skulle inte bli förvånad om fastighetsägaren mutade honom med pengar under bordet.

Lixom hur fräscht är det ens att vistas i badrummet att ens gå in och se det där.

tack mvh.

Redigerat:
Ok att du kanske kan förvänta dig att hyresvärden löser detta men givet att detta nu inte sker kan det inte vara lättare att köpa lite mögeltvätt och en färgskrapa + ny färg (se till att det är rätt typ för underlaget bara) och fixa det själv om du nu tänkt bo kvar? Du kan ju alltid i efterhand försöka få till en hyressänkning en månad med motsvarande kostnad för material, även om det kanske är mycket att hoppas på. Ser ju inte så nice ut med flagnad färg så du lär väl fortsätta ha lika mycket att hämta från denna hyresvärd.

T TypRätt skrev:
Ok att du kanske kan förvänta dig att hyresvärden löser detta men givet att detta nu inte sker kan det inte vara lättare att köpa lite mögeltvätt och en färgskrapa + ny färg (se till att det är rätt typ för underlaget bara) och fixa det själv om du nu tänkt bo kvar? Du kan ju alltid i efterhand försöka få till en hyressänkning en månad med motsvarande kostnad för material, även om det kanske är mycket att hoppas på. Ser ju inte så nice ut med flagnad färg så du lär väl fortsätta ha lika mycket att hämta från denna hyresvärd.

Jag varken kan eller har ork eller pengar till det. Jag är långtidssjukskriven. Jag har varken fysik eller mental förmåga att orka detta nu. Jag har ingen skyldighet att underhålla,lägenheten enligt jordabalken dvs hyreslagen.
Jag kommer inte försöka med något utan här sätts hårt mot hårt. Den här byggnaden är typ aldrig underhållen på 50 år utom vissa saker. Dom har ju byggt en ny fasad nu för ett halvår sedan på byggnaderna undrar vad det kostande säkert en miljon eller två. Dom lär ju bli skyldig en del pengar till oss hyrestagare för både hyresnedsötttning ett år tillbaka i tiden minst samt eventuellt för sveda och värk enligt skadeståndslagen.
Det är bara till att dom gör detta nu annars får man ringa polisen och anmäla dom. Då det inte är en enskild individ utan både djur och barn. Möglet rör flera lägenheter och minst 10 barn och 5 vuxna hur det är i andra trapphuset vet jag inte riktigt men inte otroligt om det skulle vara mer mögel där.

Karlia
Är du med i hyresgästföreningen? De kan ju hjälpa till i tvister som dessa. Som ensam hyresgäst är det svårt att pressa hyresvärd, bra att ha någon bakom ryggen.

Jag har hyrt tidigare, en av mina främsta anledningar till att köpa var för att slippa ligga på någon annan för att fixa saker. Här är det bara jag som får se till att allt funkar - när något behöver fixas är det jag eller ingen.

Du har rättigheter förstås. Hyresgästföreningen är bra på vilka. Även på att framföra dem till värden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Är du med i hyresgästföreningen? De kan ju hjälpa till i tvister som dessa. Som ensam hyresgäst är det svårt att pressa hyresvärd, bra att ha någon bakom ryggen.

Jag har hyrt tidigare, en av mina främsta anledningar till att köpa var för att slippa ligga på någon annan för att fixa saker. Här är det bara jag som får se till att allt funkar - när något behöver fixas är det jag eller ingen.

Du har rättigheter förstås. Hyresgästföreningen är bra på vilka. Även på att framföra dem till värden.

Jo jag är med där i hyresgästföreningen och har en rusig där. Han säger också att det är skandal att dom inte fixat det. Dock verkar det som om det måste vara farligt mögel för att vara ett hinder i nyttjanderätten av en lägenhet. Det kan tex inte vara slitet golv eller slitna tapeter som ger en automatiskt rätt till hyresnedsättning och eller åtgärd.

det gäller och hitta en opartisk miljöinspektör som inte pratar med fastighetsägaren innnan eller någon annan. Annars lär det bli bortförklaringar. Som får helt enkelt ta ett prov och skicka till labb. Eller något det må ske fort man har ej tålamod att hålla på med detta. Ja man får väl bo i husvagn snart... sjukskriven helt utmattad ingen fysik eller mental kapacitet att göra detta eller ens att kämpa mot Hyresvärden.

Claes Sörmland
Det är ett badrum av äldre standard och den tidens ventilation. Generellt finns nästan inget drag i självdragsventilation under de fuktiga sensommarmånaderna. D v s du kan förvänta dig påväxt sommartid på innertaket när det duschas dagligen i ett dylikt badrum. Sådan påväxt som du visar på bilden är inte farlig för din hälsa men du måste städa mer regelbundet.

Lösningen är kortsiktigt att du tar ditt ansvar som hyresgäst och städar en gång i månaden genom att torka taket med diskmedelsvatten. Nu har svampen etablerat sig så den avdödas lämpligen för att inte snabbt kunna växa tillbaka med Klorinlösning (späd till 20% lösning och torka på med en svamp. Skrubba loss mögefläckarna). Mögeltvätt fungerar också, det är vanligen samma kemi som Klorin. Många medel innehåller istället ett positivt laddat tvålämne som dödar påväxten (alkyl-(C12-16)-dimetylbenzylammoniumklorid). Detta konserveringsmedel dödar svampen men bleker inte bort den så den ser likadan ut efter behandling som före. Men det är bara svamprester.

Långsiktigt får hyresvärden uppdatera ventilationen för badrummet. Men det lär ju vara en mångmiljoninvestering så det kan säkert dröja. Räkna inte med att du någonsin får uppleva det utan fokusera på städdelen.

• Gilla
klimt och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sådan påväxt som du visar på bilden är inte farlig för din hälsa
Hur vet du det?

Hur ser tilluften ut till lägenheten? Ventiler i yttervägg? Är de öppna och rengjorda? Finns det spalt i badrumsdörren så luft kan komma in?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Lghlgh92 Lghlgh92 skrev:
Jo jag är med där i hyresgästföreningen och har en rusig där. Han säger också att det är skandal att dom inte fixat det. Dock verkar det som om det måste vara farligt mögel för att vara ett hinder i nyttjanderätten av en lägenhet. Det kan tex inte vara slitet golv eller slitna tapeter som ger en automatiskt rätt till hyresnedsättning och eller åtgärd.

det gäller och hitta en opartisk miljöinspektör som inte pratar med fastighetsägaren innnan eller någon annan. Annars lär det bli bortförklaringar. Som får helt enkelt ta ett prov och skicka till labb. Eller något det må ske fort man har ej tålamod att hålla på med detta. Ja man får väl bo i husvagn snart... sjukskriven helt utmattad ingen fysik eller mental kapacitet att göra detta eller ens att kämpa mot Hyresvärden.
Har det hänt något under de månader som gått?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.