16 579 läst ·
12 svar
17k läst
12 svar
Hel rostfri diskbänk eller underlimmad diskbänk i laminatskiva
Det sägs att laminatbänkskiva blir ofräsh relativt snabbt (vi har perstorpplatta nu).
Vi har 2 alternativ:
1. Underlimma diskbänk i laminatbänkskiva.
2. Hel diskbänk (dvs 60 cm djup, ca 1-1.20 bred) med laminatskiva på varje sida om diskbänken.
Nackdelar med alt 1 är att när laminatskivan är sliten eller man tröttnat på den så måste man köpa ny diskbänk också. Fördel är att enkelt sopa ner smulor mm på laminatbänkskivan i vasken utan att fastna i några glipor.
Nackdelar med alt 2 är att det blir liten glipa mellan diskbänk och laminaskiva. Fördel är att det är lätt att byta ut laminatskivan.
Planerar ett U-kök med svartgrå granit längst ner i U:et, och laminatskiva på U-stolparna. Med en hel rostfri diskbänk så får man 3 färger på bänkskive-kanterna; svartgrå granit, wenge-laminat & rostfritt.
Om man tar underlimmad diskbänk så slipper man den rostfria kantfärgen.
Hur skall vi göra?
Vi har 2 alternativ:
1. Underlimma diskbänk i laminatbänkskiva.
2. Hel diskbänk (dvs 60 cm djup, ca 1-1.20 bred) med laminatskiva på varje sida om diskbänken.
Nackdelar med alt 1 är att när laminatskivan är sliten eller man tröttnat på den så måste man köpa ny diskbänk också. Fördel är att enkelt sopa ner smulor mm på laminatbänkskivan i vasken utan att fastna i några glipor.
Nackdelar med alt 2 är att det blir liten glipa mellan diskbänk och laminaskiva. Fördel är att det är lätt att byta ut laminatskivan.
Planerar ett U-kök med svartgrå granit längst ner i U:et, och laminatskiva på U-stolparna. Med en hel rostfri diskbänk så får man 3 färger på bänkskive-kanterna; svartgrå granit, wenge-laminat & rostfritt.
Om man tar underlimmad diskbänk så slipper man den rostfria kantfärgen.
Hur skall vi göra?
Då får jag säga alternativ 1, underlimmad diskbänk. Det är snyggt och praktiskt och sköter du din bänkskiva håller den i många år. Hel diskbänk i rostfritt är något som i stort sett bara säljs i Sverige och som inte känns särskilt snyggt att blanda med det övriga du tänkt dig.
Är det bara jag som tycker att den upphöjda kanten som finns runt en rostfri diskbänk är viktig?
Det blir alltid en del vattenstänk runt diskho och vask. Vem vill ha det på golvet eller på kläderna?
Finns det något annat alternativ med kant?
/Hasse
Det blir alltid en del vattenstänk runt diskho och vask. Vem vill ha det på golvet eller på kläderna?
Finns det något annat alternativ med kant?
/Hasse
Skulle utan att tveka välja hel diskbänk! Har sett flera kök med underlimmad diskbänk där laminatet börjat resa sig i skarvarna efter en för mig relativ kort tid (ngt år eller två). För mig gäller -ju större rostfri yta att slabba på desto bättre + uppvikta kanter är ett måste, för att inte förstöra skåpdörrar och golv.
Det blir väldigt rörigt med 3 olika bänkskivor i köket. Det kommer dessutom att upplevas som mindre. EN enhetlig skiva med infälld diskho/ar är absolut lugnast och snyggast, det finns ju även infällda diskhoar med lite rostfribänkskiva runt omkring. Om ni hellre vill ha hel diskbänk skulle jag skippa antingen graninten eller laminatet. Själva har vi laminat på köksön och hel rostfri diskbänk på andra bänkskivan. Laminat idag finns som kvalitativt högtryckslaminat och håller mycket länge. Det är absolut inget man väljer som andra-handsval.
Det är just det jag är lite orolig för, dvs hållbarheten av underlimmad vask i laminatskiva. Vilka erfarenheter har andra av hållbarheten undrar jag. Tacksam för input.Linska skrev:Skulle utan att tveka välja hel diskbänk! Har sett flera kök med underlimmad diskbänk där laminatet börjat resa sig i skarvarna efter en för mig relativ kort tid (ngt år eller två). För mig gäller -ju större rostfri yta att slabba på desto bättre + uppvikta kanter är ett måste, för att inte förstöra skåpdörrar och golv.
Vi har planlimmad diskho i köksön. Underlimmad betyder att hon är limmad UNDER hela skivan, dvs. 3 centimeter under överkanten. Planlimmad betyder att den är infogad och limmad precis under laminatdelen av skivan, dvs. ca 3mm under överkanten på skivan. Vi valde laminatskiva för att vi tyckte det var det snyggaste och inte för att vi inte hade råd med annat. Vår rostfria diskbänk har inget uppvik, fungerar alldeles utmärkt. Inte slabbar man så mycket att det rinner sjöar ner på golvet. Tänk på alla andra bänkar i trä och laminat med infällda diskhoar, inte har de några uppvikta kanter.
Det heter faktiskt underlimmad diskho i laminatskiva.
Kolla på http://www.lgcoll.se där de benämner det underlimmning fastän vasken faktiskt bara limmas precis under laminatytan och då kommer nästan i plan med ovansidan på bänkskivan.
Kolla på http://www.lgcoll.se där de benämner det underlimmning fastän vasken faktiskt bara limmas precis under laminatytan och då kommer nästan i plan med ovansidan på bänkskivan.
Du har helt rätt ohlgren. Tar genast tillbaks mitt inlägg. Kommer ihåg att när jag började titta på diskhoar så blev jag helt förvirrad av de olika begreppen, underlimning, undermontering och planmontering. Uppenbarligen är jag lika förvirrad idag....
Vår underlimmade är nu 20 år och dags att byta. Det är runt själva diskhodelen som det finns sprickor och jag fick för 3-4år sedan trycka in silicon på några ställen. Men även den vita skivan med rundade bokkanter börjar se lite sliten ut på vissa ställen kring diskhon.
Det blir en underlimmad nästa gång också.
Det blir en underlimmad nästa gång också.
Den här 10 år gamla tråden kom upp för att mitt inlägg blev gillat. Tänkte passa på att skriva att vår underlimmade ho i laminatbänken fortfarande ser ut som ny och det gör laminatbänken också förutom en liten bortriven glida.
Erkänner att inget byte har gjorts ännu. Putsade bokkanterna och lackade dem.
Och området runt diskhon är ungefär lika och har inte blivit värre, ingen fukt har gått ned i skivan.
Så 30 år fixar en underlimmad men nu är det istället dags för ett nytt kök.
Det kommer definitivt inte bli något nytt inlägg om 10 år igen att inget gjorts.
Och området runt diskhon är ungefär lika och har inte blivit värre, ingen fukt har gått ned i skivan.
Så 30 år fixar en underlimmad men nu är det istället dags för ett nytt kök.
Det kommer definitivt inte bli något nytt inlägg om 10 år igen att inget gjorts.
Klicka här för att svara