För typ 15-25 år sedan hörde jag snacket att man köpa hyreskontrakt svart, dvs olagligt. Sedan några år tillbaka har staten gjort det olaligt för alla inblandare parter att göra svaraffärer. Finns det kanske andra tillföra regler som försvårat handeln? Min fråga, lever denna marknad fortfarande eller dog den?

Har funderat på samma sak. Man hör mycket mindre om det numera.

För en massa år sedan när jag var var ordf. i en större brf. Så hade vi stora problem med svartmäklare som använde bostadsrätter som "värdereglerare" i svarta affärer. Upplägget verkade vara att om Kalle skulle köpa en hyresrätt i Vasastaden svart av Pelle, för 100 000. Så lät mäklaren Kalle få ett förstahandkontrakt på en extremt oattraktiv lägenhet någonstans i Sverige. Sedan letade han reda på personer A och B. A höll just på att sälja sin bostadsrätt i vår förening till B, för ex. 500 000 (priser för 35 år sedan). Då ordnade mäklaren så att A istället sålde till Kalle för 510 000, Så fort det går säljer Kalle till Pelle för 400 000, och gör samtidigt ett byte, han byter till sig lägenheten i Vasastaden. Pelle säljer sedan omgående till B för 490 000. Så A och B får 10 000 vardera för besväret.

Ibland upprepades kedjan så att det kunde bli 5 - 6 överlåtelser av samma bostadsrätt på ett par månader, med priser som åkte berg o dalbana, föreningen hade inga lagliga möjligheter att stoppa det.

I Göteborg kunde du för något år sedan fortfarande köpa dig före i kön på tex privata Wallenstam. Vet inte hur det gick till men antar att deras handläggare fick en privatsumma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.