Hej! äntligen fick starta inlägg!

Vi var intresserad av ett hus för att jag ska vara ärligt så när jag såg huset i hemnet jag sa att vi betalar 2 200 000, alltså 100000 mer än utgångspris, jag vet inte varför men kanske för att vi hade tittat på ett annat hus som var lite större och utgångspris var 2 800 000 fast det är mer populärt område än denna.

men sen när vi var på visning jag sa till min man att det verkar små vardagsrummet o sovrummet men han sa att dem är bra!

i alla fall vi budade på huset men det ståd på besiktningen vattenskada golvbrunnen och att säljare har kontaktad försäkringen.
men min man budade utan att veta vad har dem får för besked ange vattenskada!! budet var uppe till 2 170 000 och det gick jätte fort , redan från andra dagen hade dem lagt bud! kanske för att säljare hade bråttom dem hade redan köpt hus!

5 dagar efter vissning ringde jag mäklare och frågade om vattenskada!! hon sa att köpare får 20 000 kr från försäkring eller så försäkringen fixa vattenskadan och river ner badrummet men köpare betalar för tätskikt,

vi hade då högsta bud och mäklare sa att hon skulle ringa oss för att vi har vunnit bud.:eek:

jag blev jätte oroligt tänkte på om vi gjorde rätt eller ej! kanske vi har betalat för mycket?

säljare o mäklare sa att det är bara golvet som behöver , men besiktningsman sa även vägar. men sen dem hade pratat med honom och han sa till oss att om man vill så det är bara golvet!

i alla fall jag sa ok vi köper huset men - 100 000 och dem vilje inte och då vi avstå, dem sa att någon annan har betalat 2 160 000 var ska sälja mindre?? ok gick vi

sen efter att dem har kontaktat dem andra budgivare ingen vilje köpa huset för utom bara en som gav 2 100 000 alltså + 5000 kr åt över utgångspris. - han får 20 000 från försäkring.

efter 2 dagar mäklare ringde till min man och sa att det behöver inte så mycket pengar att fixa blblblbl i alla fall han sa att dem går ner i priset ok hur mycket 20 000 till:mad: here gud tänkte jag bara 20 från 100 till 20 , men säljare vilje inte dem sa att dem tar en jacuzzi som fanns i trädgård. vi sa nej.
det som jag mig irriterad är att dem förhandlade med honom från första budet inte nuvarande då som var 2 100 000. alltså vi fick huset för 2 150 000 - 20= totalt 2130 000.

vad tycker ni har mäklare lurat oss?? kan vi försöka förhandla nu vi har redan skrivit kontrakt och betalat handpenningen. dem har sagt att badrummet behöver renovera bara golvet , men om dem som fixar badrummet säger att den måste renovera helt!

• Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Kan inte se att varken säljare eller mäklare "lurat" er.
Dom har varit öppna om en vattenskada.
Det är er skyldighet att undersöka huset och speciellt viktigt om ni misstänker skador.
Ni skall inte förlita er på säljarens eventuella besiktning utan anlita en egen besiktningsman.

Värdet på fastigheten är alltid det någon är beredd att betala.
Ni har tydligen ansett att ert bud speglade värdet på huset i det skick det befann sig i vid visningstillfället.
Om det finns en besiktningsklausul i kontraktet kan ni förmodligen besiktiga huset och hoppa av kontraktet om fel uppdagas även efter köpekontraktet.

nej jag menar inte med felet på huset utan, efter att vi hade avstått att köpa huset , förhandlade med min man men dem sa inte att högsta budet är 2 100 000! och min man sa att dem får minska 20 000 till. jag hade sagt minst att vi betala högst 15-20 tusen över högsta budet inte 50!

Borde inte din man frågat vad budet låg på, innan han gav ett nytt bud?

• Gilla
hus520
  • Laddar…
han visste inte att alla andra har dragit sig!!

• Gilla
hus520
  • Laddar…
men nu är något annat på gång dem har sagt till min man att han slutar jobb innan tillträdes dag! så nu vi vet inte hur ska vi göra??

elisa_82 skrev:
han visste inte att alla andra har dragit sig!!
Menar du att din man bjudit över sig själv?

Annars är det ju så i en budgivning att budgivarna ger sig en efter en och till slut blir det en vinnare.
Denne har ju per definition givit ett bud som är högre än 2:an. Då kan man väl inte känna sig lurad - då skall man väl känna sig som vinnare :)

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Även om ni vunnit budgivningen kan ni alltid dra er ur så länge ni inte skrivit på några papper. Det är bara ni själva som kan avgöra om ni har råd att köpa huset trots att din man blir arbetslös.

• Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
Ja man får ju ge ett bud man känner sig nöjd med, sedan när man konstaterar att att tvåan inte vill hänga med mer så blir det jäkligt dumt att sänka till strax över tvåans nivå.

Säg att ett hus är till salu för 1 miljon, och värdet ligger däromkring.
En person bjuder 3 miljoner, ingen annan vill då bjuda.
"Jaha, oj, var vi de enda som bjöd?
Nej men då får du bara 900.000:-, ingen annan vill ju ha det.."

Ganska extremt, men på min lägenhet var högsta bud 20.000:- över tvåans, hade då köparen gått ner 15.000 efter vunnen budgivning och tvåan inte var intresserad hade jag hellre sålt till trean för 40' mindre.

Anna_H: De har tydligen redan skrivit kontrakt och betalat handpenning har jag förstått det som. Då får de hoppas att de har öppen besiktningsklausul..

nej vi har inte öppen besiktningsklausul.

jag menar med budgivaren så. vi hade från början högsta bud alltså 2 170 000 men efter att vi pratade med besiktningsman om att badrummet behöver renovera helt så vi dra oss , vilken vi hade förstod av mäklare o säljare att det är bara golvet underbrunnen!

vi sa att om säljare dra lite av priset för att renovera badrummet annars vi avstå, men nej säljare vile inte dra av priset, frågade andra budgivare men alla var inte längre intresserad, bara en som budade igen för 2 100 000 . men dem ringde igen min man och förhandlade med honom och dem sa att badrummet behöver inte renovera helt . så han bad dem gå ner från 2 170 000 till 2 150 000 - 20 000 från försäkring så blir det 2130 000.

så här står på kontrakten budlista vi är nummer 3
3 2 150 000
2 2 100 000
3 2 170 000 Annullerat
5 2 160 000
4 2 140 000
5 2 130 000
1 STANNNAT
3 2 115 000
5 2 105 000
.
.
.
. 1 FRÅN 2000 000

ALLTSÅ SOM NI SER DEM HADE ANNULLERAT DEM FÖRSTA BUDERNA VET INTE VARFÖR ALLA DRAGIT SIG!!??

Men vi har redan skrivit kontrakten och betalat handpenningen det har gått mer en 1 månad nu.
om vi anlitar en företag som fixar badrummet och se om den behöver renovera helt eller inte! ifall om dem säger att det behöver renovera helt vilken säljare och mäklare och deras försäkringbolaget har sagt att det behöver inte! kan vi få lite mer pengar för det eller i alla fall att dem be försäkringen fixa det och göra det godkänd som det var förslaget frånbörjan men utan att de dra tillbaka 20 000 som dem drog av priset?? ohh det är lite svårt förklara men hoppas att ni förstår!!

elisa_82 skrev:
nej vi har inte öppen besiktningsklausul.
Har ni anlitat en egen besiktningsman eller bara litat på säljaren och mäklarens uppgifter?:confused:

O
Grattis, du kommer att få börja din karriär med att renovera badrummet....
Tyvärr så ser det ut så... Visst testa å pruta men han är inte skyldig att gå med på det...
Du har ett kontrakt... det är bara att se till att vinna på lotto...

roland53 skrev:
Har ni anlitat en egen besiktningsman eller bara litat på säljaren och mäklarens uppgifter?:confused:
nej vi har litat på säljare o mäklare :(

Odjuret skrev:
Grattis, du kommer att få börja din karriär med att renovera badrummet....
Tyvärr så ser det ut så... Visst testa å pruta men han är inte skyldig att gå med på det...
Du har ett kontrakt... det är bara att se till att vinna på lotto...
ja jag vet dem sa att det är akut måste fixa så fort som möjligt fast bara golvet. men jag funderar på att anlita en firma för att kolla om det skulle behöva hela eller bara golvet! är det bara golvet så vi kan inte säge något även om vi väljer att göra hela;) men om den behöver att göra hela så ber jag dem kontakta sin försäkring för att göra det som borde göra från början. och sen vi gör resten. annars vi avstå att genomföra affär jag tror vi har anledning nu då, min man ska sluta jobb och är inte säkert att banken ger oss lån längre. eller brukar man betala något säljare??

Jag är rädd att ni satt er i en situation där det bara är att bita i det sura äpplet och betala själva vad renoveringen kostar.

• Gilla
egge80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.