Hej!

Jag köpte en multilinjelaser på Blocket för 2500kr. Modellen är DW089LG (https://www.dewalt.com/product/dw089lg/12v-max-3-x-360-green-line-laser), och den levererades med huvudenheten, batteri, laddare och en väska. Dock misstänkte jag snabbt att det rör sig om en kopia och inte en äkta DeWalt, och skulle uppskatta era tankar för att hjälpa mig avgöra om det är "the real deal" eller inte.

En av de första sakerna jag reagerade på var att den levererades i en väska som mig veterligen inte är DeWalt (vilket ju i sig inte är ett problem), men lasern låg inpackad i en påse som om den vore sprillans ny.

I övrigt tycker jag följande saker är konstigt:
  • Huvudenheten (lasern)
    • Etiketten baktill ser lite udda ut. Loggan är ihoptryckt och QR-koden som är väldigt svårskannad innehåller bara modellbeteckningen.
    • Originalet ser ut att ha torx-skruv för att hålla "fyrtornen" på plats, på min är det stjärnskruv.
    • Etiketten på basen är svart text på svart bakgrund, och originalet ser ut att ha vit/beige text.
    • Och inte att glömma, ingen CE-märkning
  • Batteri
    • Mitt batteri väger 178g, vad jag hittar ska detta batteri väga 270g i original.
    • Inpräntade texten i plasten på ena sidan ser ut att ha en dålig gjutform, med olika höjd på bokstäverna.
    • Till skillnad från modellen på DeWalts hemsida så har min batteriindikator på baksidan. Det verkar inte som att denna modellen ska ha det.
    • Saknar CE-märkning
  • Laddare
    • Min laddare väger endast 179g, originalet ska väga 290g. Den är påtagligt lätt, faktiskt grundanledningen att jag tvekade över om den är äkta eller ej.
    • Saknar en "flärp" på framsidan under platsen för batteriet som originalet har.
    • Saknar CE-märkning (och av detta skäl har jag inte vågat koppla in, känns som tveksam elsäkerhet).
Vad tror ni, har jag råkat ut för en kopia?

• Multilinjelaser DW089LG i en svart väska med tillbehör, inklusive laddare och inplastad huvudenhet, på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DeWalt multilinjelaser med gul och svart huvudenhet, laddare och svart förvaringsväska på träbord.
    Skapa konto
  • Multilinjelaser med svart bas och gul märkning, står inuti med synlig inskription på botten och en plastförpackning i bakgrunden på ett bord.
    Skapa konto
  • Multilinjelaser DW089LG med misstänkt kopia av DeWalt-logotyp och etikett, batteri med skillnad i vikt och design, saknad CE-märkning.
    Skapa konto
  • Närbild på en DeWalt-laddare med etikett i gul text, modell DCB107, på en träyta. En sladd ligger bakom laddaren.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett misstänkt DeWalt batteri med en svart etikett på svart bakgrund och synliga skruvar på ett träbord. Läcker märkning och olika skruvar.
    Skapa konto
B
Kan inte portugisiska, men går ju att slå på engelsk text.

Kanske kan du jämföra med videon?
Dewalt DW089LG laser waterpass med grönt ljus och 360 graders täckning visas på en fyndprissättning online med rabatt och fri frakt.
Skapa konto

Jag skulle ju inte vara väldigt förvånad om du fått en fake dewalt, verkar vara lätt att få tag på.

Annars är det ju vikten på batteriet en annan grej. Just dewalt har ju haft problem med fejkprodukter som säljs på nätet.

• Gilla
agilde
  • Laddar…
MrJay
Mina (garanterat original) DeWalt maskiner har ingen text på mandarin på sig så det är en röd flagga.

• Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
Bilderna skriker piratkopia. ☹️

Tack för alla svar! Ska ta en snabbkurs i portugisiska och se vad de säger i videon 😉
Vad gäller etiketterna så är jag osäker på om det faktum att det är på mandarin är fel i sig. Produkters etiketter anpassas ju nästan alltid efter lokala marknader. Men mycket andra småtecken som oroar. Produkten verkar ändå fungera bra, och för att (sannolikt) vara en kopia är den välgjord. Men är inte jättetaggad på att ladda upp en batterkopia med en laddarkopia…

Blocket godkände reklamationen och skickade tillbaka den 🥳
De höll med om att avsaknaden av CE-märkning var argument nog.

• Gilla
Hallonbåten och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
agilde
  • Laddar…
På originalet är det två hänglås på vardera sida om switchen på sidan samt ordningen på ikonerna för vilken laser som ska aktiveras är fel jämfört med original.
Väskan är fel osv.

Flertalet av dessa på Tradera just nu.
Köps på för 600kr från aliexpress och säljs för 3000kr på Tradera.

• Gilla
Deltidslantisen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.