8 282 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Har jag gjort bort mig nu (igen)? (GPS för iPad?)
Köpte häromdagen en iPad mini för att ha i firmabilen som körjournal, tidbok och GPS.
Laddade ner en GPS-gratisversion och skrev in en adress. Appen hittade adressen och drog en linje dit men när jag började köra så uppdaterade den inte min position. Jag fick sitta och dra med fingret hela resan.
Laddade sedan ned hitta.se och gjorde samma sak där med liknande resultat. Den uppdaterade min position men bara en gång i minuten eller så och jag var hela tiden några hundra meter fel.
Jag köpte en iPad utan 3G-plats men har under mina tester haft WiFi via min iPhone. Jag har tidigare provat detta med min "stora" iPad och då har det gått bra. Den har 3G men jag har inget kort i den.
Sitter GPS-funktionaliteten i 3G-"chipet" eller är det nåt fel på min mini?
Någon som har tips på en bra GPS-app till iPad (mini)?
Laddade ner en GPS-gratisversion och skrev in en adress. Appen hittade adressen och drog en linje dit men när jag började köra så uppdaterade den inte min position. Jag fick sitta och dra med fingret hela resan.
Laddade sedan ned hitta.se och gjorde samma sak där med liknande resultat. Den uppdaterade min position men bara en gång i minuten eller så och jag var hela tiden några hundra meter fel.
Jag köpte en iPad utan 3G-plats men har under mina tester haft WiFi via min iPhone. Jag har tidigare provat detta med min "stora" iPad och då har det gått bra. Den har 3G men jag har inget kort i den.
Sitter GPS-funktionaliteten i 3G-"chipet" eller är det nåt fel på min mini?
Någon som har tips på en bra GPS-app till iPad (mini)?
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Ingen iPad med endast Wifi har GPS, det krävs 3G-modellen tyvärr. 
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Din iPhone har vidarebefordrat GPS-koordinaterna när du använde den som hotspot. Det var därför det fungerade tidigare. Precis som det skrivs måste du ha 3G-modellen för att få direktkontakt med GPS-signalen. GPS-funktionen sitter i samma chip som 3G-funktionen.
Googlade lite snabbt och det ska tydligen gå att dela gps-signalen via bluetooth till iPaden från iPhone med tex denna app
https://itunes.apple.com/app/zmap/id504320381?mt=8
- GPS Share (Share the GPS signal via Bluetooth)
Långt ifrån smidigaste lösningen dock..
https://itunes.apple.com/app/zmap/id504320381?mt=8
- GPS Share (Share the GPS signal via Bluetooth)
Långt ifrån smidigaste lösningen dock..
Klicka här för att svara