Byggahus.se
Hej, min spis gick sönder igår och är behov av en ny.
Gick in till media markt och skulle köpa en ny och då säger snubben att de finns 230 volt och 400 volt.
Har ingen aning om hur jag ser skillnad..
Står på sladden 230 volt men han snackade om att min spis kunde man "göra om" till 400 volt?

Är de nån som vet om de är 230volt eller 400 volt på min spis? Kan man se de genom bilderna?
Jag har inget mätinstrument att mäta med
I mitt proppskåp så står de att nr 4.5.6 har med spisen att göra.
Etikett på svart spis som visar modell och spänning, i bakgrunden syns en köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller i en sladd märkt med "Elementspänning 230V" framför en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på spis som visar elschema för anslutningar för både 230V och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en spisens elkontakt framför en keramikhäll, märkt med "230V" vilket ifrågasätter dess spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag för spis med märkning på sladden som indikerar 230 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rosaq
  • Laddar…
Den spisen är 230V. Det är skrivningen 400V ~3N som är lite knepig då den betyder att spisen är 230V. Men dels kan du se i schemat att det står 230V. Dessutom står det elementspänning 230V. Så det finns ingen tvekan där. Du kan välja valfritt mellan 400 eller 230V spis. Se bara till att den kan kopplas till alla tre faser.
 
Om det är bilder på din nuvarande spis så tyder det på att du har ett fullkopplat perilexuttag = bra.
Du kan köpa vilken spis som helst. Se till att få en spis med perilexpropp.
Det vanliga idag är att det är 230 volt elementspänning och då ska det kopplas enligt 400~3N.

visst är det knäppt att det är 230 volt och sedan 400, men då kommer det där N in på slutet.
Mellan N och en av 3 faser är det 230 volt och då det skiljer 120 grader mellan faserna så blir det 400 mellan två av faserna.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om det är bilder på din nuvarande spis så tyder det på att du har ett fullkopplat perilexuttag = bra.
Du kan köpa vilken spis som helst. Se till att få en spis med perilexpropp.
Det vanliga idag är att det är 230 volt elementspänning och då ska det kopplas enligt 400~3N.

visst är det knäppt att det är 230 volt och sedan 400, men då kommer det där N in på slutet.
Mellan N och en av 3 faser är det 230 volt och då det skiljer 120 grader mellan faserna så blir det 400 mellan två av faserna.

Protte
Asså om jag köper en spis måste jag hålla på att Koppla med den fast jag skulle köpa en spis med perilexpropp?
Fattar 0 haha
 
Bry dig inte om det ena eller andra, köp en spis för 400 , bara plugga in stickproppen, se till bara att den är med sladd och stickpropp, en 400V belastar huvudsäkringarna . högre spänning mindre ampere
 
Du får samma ström genom säkringarna oavsett om det är 230V eller 400V ska du ha induktion finns bara 230V.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får samma ström genom säkringarna oavsett om det är 230V eller 400V ska du ha induktion finns bara 230V.
Var vänlig att bekräfta det sm du säger, du har fel här
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nej, om man utgår från att effekten är samma och att strömmen är jämt fördelar överfaserna i båda fallen så blir det exakt samma ström.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Asså om jag köper en spis måste jag hålla på att Koppla med den fast jag skulle köpa en spis med perilexpropp?
Köper du en spis med monterad perilexpropp kommer den att fungera i ditt uttag oavsett om elementspänningen är 230. eller 400V. Spisar med 400V elementspänning är inte så vanligt längre. Men som sagt. Se bara till att den har en monterad perilexplugg så är det bara att koppla in den.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, om man utgår från att effekten är samma och att strömmen är jämt fördelar överfaserna i båda fallen så blir det exakt samma ström.
Hur förklarar du då att ett samhälle kan avsäkras med 10 ampere på en 10 kilovoltsledning , hög spänning mindre amper, mindre spänning högre ampere , i det här har du helt fel.
 
Du menar högre ström inte högre amper.

Det är en annan sak, det är en annan huvudspänning i elnäten i de fallen. I det här fallet ska du ta ut samma effekt från samma spänningskälla, då blir det samma ström.
 
J jonaserik skrev:
Hur förklarar du då att ett samhälle kan avsäkras med 10 ampere på en 10 kilovoltsledning , hög spänning mindre amper, mindre spänning högre ampere , i det här har du helt fel.
Det finns hårklyverier här som går att diskutera så länge man har lust. Ser vi på en enskild platta så kommer den vid maxlast att dra en mindre ström om spisen har 400V elementspänning. Det leder till en något jämnare belastning av faserna. Ser vi till hela spisen vid maxlast så kommer den att belasta sina säkringar med samma ström oavsett om elementspänningen är 400 eller 230V. Detta så länge vi pratar Sverige och 400V huvudspänning. Men framför allt är detta en diskussion som knappast hjälper TS att välja spis. De flesta nya spisar har 230V elementspänning.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Om du tittar på lasten från ett element blir strömmen i en säkring lägre i 400V fallet. Men summan genom båda säkringarna i det fallet blir högre.
 
  • Gilla
Nosslin84
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ser vi till hela spisen vid maxlast så kommer den att belasta sina säkringar med samma ström oavsett om elementspänningen är 400 eller 230V. /QUOTE]
Varför går det att ta ut en högre effekt på 400V än 230V ,
 
När alla tre faserna belastas lika så får man inte ut mer effekt än 3 * säkringarna * fasspänningen (230 V) förutsatt resistiv last.
Men...
En tvåfasig belastning huvudspänning (400 V) ger såklart mer effekt vid samma ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.