2 260 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Hantverkare som enskild näringsidkare
Har varit i kontakt med en hantverkare som jag snubblade över av en slump, jag ville egentligen bara ha hans konsultråd men han erbjöd sig att lämna offert på själva arbetet också då han hade en snickerifirma. Har snackat lite med honom och han verkar vettig, offerten är bra och arbetet är i ärlighetens namn inte så svårt för en någorlunda händig.
Hur som helst har han väldigt få referenser (jag har bett om mer), men han har haft firman i många år (närmar sig pensionsålder). Det enda jag hittar när jag söker på hans namn på allabolag är att han är enskild näringsidkare som ska bedriva snickeriverksamhet, han omsätter bara några 100k. Men "firmanamnet" han använder i sin offert finns inte.
Vad ska man tänka på i detta fall?
Hur som helst har han väldigt få referenser (jag har bett om mer), men han har haft firman i många år (närmar sig pensionsålder). Det enda jag hittar när jag söker på hans namn på allabolag är att han är enskild näringsidkare som ska bedriva snickeriverksamhet, han omsätter bara några 100k. Men "firmanamnet" han använder i sin offert finns inte.
Ett firmanamn är ett namn på en juridisk person, tex ett AB eller HB. När man driver verksamhet i enskild firma finns därför inget firmanamn. Det kan dock vara så att hantverkaren använder ett hitte-på-namn i sin verksamhet. Det är rillåtet o h ingen konstigt.AlfaHannes skrev:
Har varit i kontakt med en hantverkare som jag snubblade över av en slump, jag ville egentligen bara ha hans konsultråd men han erbjöd sig att lämna offert på själva arbetet också då han hade en snickerifirma. Har snackat lite med honom och han verkar vettig, offerten är bra och arbetet är i ärlighetens namn inte så svårt för en någorlunda händig.
Jag är också bekant med att de som driver enskilda firmor (f-skattare) inte registrerar något bolagsnamn men ändå använder ändå ett. Med enskild firma är man ju faktiskt tightare kopplad till sin verksamhet än ett AB så det är ju inte mer riskfyllt att ha med en enskild firma att göra som kund.
Tvärtom är det märkbart svårare för företagaren att köra bolaget i botten, konka och sedan starta nytt som går med AB (lite förenklat). Med enskilda firman kör man då sig själv personligen i botten med.
Tvärtom är det märkbart svårare för företagaren att köra bolaget i botten, konka och sedan starta nytt som går med AB (lite förenklat). Med enskilda firman kör man då sig själv personligen i botten med.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Man kan ju registrera ett firmanamn även för en enskild verksamhet. Men man behöver inte registrera det.K Kardan79 skrev:
Och som sagt, en enskild näringsidkare kan inte lika lättvindigt smita från ansvar.
Nej. Då heter det INTE firmanamn.H hempularen skrev:
Ett firmanamn är ett namn på en juridisk person.
Den som bedriver verksamhet i enskild firma kan frivilligt registrera ett namn/företagsnamn för användning i verksamheten.
https://bolagsverket.se/foretag/for...het,och verksamhet för enskilda näringsidkare.
De flesta ids dock inte gör det, utan använder sig bara av ett oregistrerat hitte-på-namn.
Nu är det väl inte skitlätt att klara sig undan att behöva gå i personlig borgen i ett nystartat eller pluttit AB. Många kreditgivare är osugna på för stort risktagande.Hemingway skrev:
Jag håller dock helt med dig! Den som bedriver verksamhet i enskild firma riskerar hela sin ekonomiska framtid. Fullt ut personligt ansvarig.
Kolla upp att personen är registrerad för f-skatt och moms. Utan f-skatt kan du få problem.AlfaHannes skrev:
https://skatteverket.se/privat/etja...odkänt,ska du lämna en arbetsgivardeklaration.
Tack för alla råd! Det verkar som att det inte är något negativt för mig som beställare att anlita en enskild firma. Han är registrerad för f-skatt och moms så det var ju bra det.
Det som är kvar är att det inte finns några projektreferenser annat än 2-3 bilder utan källa, han är fullständigt anonym online. Men förhoppningsvis kan han iaf ge mig något mer.
Det som är kvar är att det inte finns några projektreferenser annat än 2-3 bilder utan källa, han är fullständigt anonym online. Men förhoppningsvis kan han iaf ge mig något mer.
Vi gick på både känsla och referenser när vi anlitade ett byggföretag. Referenserna var jättefina. Men nu sitter vi här 2 år senare i rättegång mot dem och de har gjort såna grova fel så allt måste rivas igen.AlfaHannes skrev:
Så kolla upp dom ordentligt, även kolla om han har några domar mot sig. Vi kollade aldrig domar. Hade vi gjort det så hade vi sett att han var dömd tidigare för liknande saker han gjort hos oss.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Det är inte jättekonstigt att en snickare eller "fixare" född på 60- eller tidigt 70-tal inte är intresserad av att ha hemsida eller instagram med referenser.
Men jag håller med om att man vill ha ett hum om förväntad finish och underliggande kompetensnivå.
Våtrum och kök och spännande av växlingar är förstås en större risk än att tex flytta icke-bärande innerväggar.
Men jag håller med om att man vill ha ett hum om förväntad finish och underliggande kompetensnivå.
Våtrum och kök och spännande av växlingar är förstås en större risk än att tex flytta icke-bärande innerväggar.
En grov tumregel är att ett småföretag med vidlyftiga internetsidor och massor av fina referenser på internet sällan är seriöst. Är det aktiebolag ännu till då kan man vara nästan säker på att det är en skurk.
De enda referenserna som räknas som plusvärde är de du får när du talar antingen öga mot öga eller i telefon med folk som han har arbetat åt förr.
En del har någon enkel hemsida eller instagramsida där de postar någon eller några bilder emellanåt av det de håller på med. Andra har ingenting på nätet. Behöver en småföretagare mer aggressiv marknadsföring än så betyder det i klartext att tidigare kunders bekanta inte vill anlita honom och då kan man ju börja fråga varför.
En enskild näringsidkare har mindre möjligheter att seriekonkursa än aktiebolag. Jag har varit anställd åt en som har konkurser som affärside och sett litet inifrån.
De enda referenserna som räknas som plusvärde är de du får när du talar antingen öga mot öga eller i telefon med folk som han har arbetat åt förr.
En del har någon enkel hemsida eller instagramsida där de postar någon eller några bilder emellanåt av det de håller på med. Andra har ingenting på nätet. Behöver en småföretagare mer aggressiv marknadsföring än så betyder det i klartext att tidigare kunders bekanta inte vill anlita honom och då kan man ju börja fråga varför.
En enskild näringsidkare har mindre möjligheter att seriekonkursa än aktiebolag. Jag har varit anställd åt en som har konkurser som affärside och sett litet inifrån.
Bra svar, vi anlitade honom. Det enda vi ville veta var att han gjort något som liknade det han skulle göra åt oss under de senaste åren och han skickade en bild och ett kundnamn. Det får väl dugaH heimlaga skrev:En grov tumregel är att ett småföretag med vidlyftiga internetsidor och massor av fina referenser på internet sällan är seriöst. Är det aktiebolag ännu till då kan man vara nästan säker på att det är en skurk.
Har precis som du nämner aldrig lyckats hitta en bra hantverkare via Google så detta är antagligen en mindre chansning! Även om det alltid är en chansning att ta in någon..
Formellt sett har du en poäng - förvirringen kommer från att lagstiftaren bestämt sig för att det som tidigare hette firma numera skall heta företagsnamn (trots att det kan vara mer än bara ett namn). Medan i t.ex. aktiebolagslagen används fortfarande det gamla begreppet.K Kardan79 skrev:
Men "enskild firma", egentligen "enskild näringsidkares firma" lär fortsätta användas i folkmun under överskådlig framtid, även om det formellt inte längre heter så.
Läs mer t.ex. här:
https://bjornlunden.com/se/bjornkoll/blogg/foretagsnamn-och-firmateckning/
Klicka här för att svara