Byggahus.se

Hantverkare överdebiterar

1. D
    Bannad Nivå 2
    Hej!

Vi anlitar snickare som överdebiterar, tror i och för sig att det inte är ovanligt, tyvärr!
    Antalet timmar som de arbetar stämmer inte. De kommer vid 8.30 ca, tar minst en timmes lunch, och åker hem för dagen kl 16, de är mycket noga med det!
    Trots det debiterar de alltid 8 timmar/dag.
    De planerar inte vad som behövs för dagens jobb, varken vilka verktyg eller material som behövs, så de "måste" åka 2 (två) personer, senast för att köpa en kartong spik, vilket tog en timme!!!
    De gör ett bra jobb när de jobbar.
    Har försökt tagit upp detta men de skylde ifrån sig på den som fixar bokföringen.
    Hur skulle ni hantera situationen?

2. W
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle titta på vad det står i kontraktet jag skrivit med entreprenören!

3. P
    Renoverare Nivå 3
    Finns det någon som jobbar 100% av tiden dom är på jobbet?

• Laddar…
  4. Z
    Husägare Nivå 1
    Vad skulle personen som fixar bokföringen ha gjort då? Lagt på för många timmar? Då är det ju bara att dra av. Hur bemöter snickarna din tydliga förklaring av hur de jobbar mellan 8-16 och 1 timmas lunch?

Såna här problem måste lösas genom god och framför allt tydlig dialog. Om du är helt säker på din sak tycker jag du ska beskriva det lika tydligt som du gör i denna tråd och meddela att du kommer bestrida delar av fakturan med hänvisning till din förklaring om du inte får en bra förklaring från dem.

Risken med att hota med bestridande av faktura är dock att de blir sura och lägger ned ditt projekt helt och hållet, då kanske du lider ännu större ekonomisk skada samt att det drar ut på tiden. Du får gå lite på magkänsla utifrån hur du upplever relationen med snickarna. Ibland är det bara att bita i det sura äpplet och betala för överdebitering för att det ska bli klart utan tjafs, så får man försöka hitta en bättre hantverkare som man kan lita på till nästa gång.

• Laddar…
  5. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    Har du otur står det att de utgår från firman 45 minuter bort och Dudu ska betala för det. Alltså 7.45-16.45 minus en timmes lunch.

oavsett om de jobbar under hela sina 8 timmar bör de väl ändå vara på plats...

6. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    nu är väl problemet att de bara är på jobbet drygt 80% av tiden de ska vara där (och under den tiden lägger de dessutom en massa tid på onödigheter)

• Laddar…
  7. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    Mitt råd skulle i så fall vara att 1. Dokumentera när de kommer och går. Exempelvis genom att de ska larma av när de kommer och larma på när de går. Eller med kamera. 2. Begär tidrapport vid faktureringen och allt är klart och 3. bestrid de timmar som är fel. Sen kan byggarna diskutera hur deras lönelapp ska se ut när de inte jobbar sina 8 timmar om dagen med sin chef.

likaså bör man ju kunna begära att den tid de lägger på ditt projekt utanför den tid du kan bekräfta ska dokumenteras i dagbok. Skulle ju kunna vara så att de utför jobb åt dig före och efter de tiderna du skriver men som du inte ser. Men då vill man antingen ha förtroende för det och veta om det INNAN fakturan kommer och får en massa ”eh, jo, eh då köpte vi nog material eller hämtade verktyg och maskiner eller...”

8. W
    Medlem · Nivå 7
    Be dom skriva arbetsdagbok det gör vi på alla projekt för att kunna redogöra för material och timmar.

9. P
    Renoverare Nivå 3
    Låter precis som en vanlig dag på jobbet ;)

10. D
    Bannad Nivå 2
    Jag jobbar hemifrån och vet exakt när de kommer och när de åker och hur många timmar de jobbar per dag. Men som sagt, när de jobbar så jobbar de bra, inget fuskjobb.
    Jag har betalat räkningarna pga detta, vill inte tjafsa eftersom jag bor på liten ort i Dalarna där alla känner till alla.

11. D
    Bannad Nivå 2
    Vi har inte skrivit något kontrakt, de skriver inga kontrakt, allt sker muntligt här på orten.

• Laddar…
  12. D
    Bannad Nivå 2
    Nej, naturligtvis inte, men att man jobbar debiterad tid är väl inte för mycket begärt?

13. D
    Bannad Nivå 2
    De " kör eget" och har med andra ord ingen chef.

14. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Nej, det är fullständigt rimligt.
    Å andra sidan, vad är timpriset?
    Det finns två varianter, lägre timpris och debitera "fulla dagar" eller lite högre pris och bara tiden man är hos kunden, om nu alla kan missförstå mig rätt.

• Laddar…
  15. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare Nivå 6
    Jobbigt läge, hade du haft fast pris så kan det ju kvitta hur dom jobbar, bara jobbet blir gjort i tid. Svårt att jämföra med andra typer av jobb. Om man tar betalt för löpande tid så tycker mab ju att de borde pausa tiden när man inte gör något som har med jobbet att göra. Fast pris känns bäst i min värld, då blir spnt här inte ett problem.

• Laddar…