Hej
Jag gillar att bygga saker ibland när man har tid och då i trä
Det är inget super saker men man börjar endå smått och behöver då en del verktyg.
Problemet är att man inte riktigt kommer ihåg alla verktyg som man jobbade med i träslöjden och då är det svårt att söka vad man kan köpa dom.
Ibland känns det som man har namnet på tungan men man får fasiken inte ut vad det heter.
Så om en del kan skriva lite vad de kommer ihåg från träslöjdens tid, vad saken heter, vad den användes till och kanske var man kan köpa dom så vore det super
Exempelvis
Passare är perfekt att göra cirklar med där man ska såga eller borra.
Försöker komma på vad en sak heter som man satte en penna på en pinne som hade mått som hade en kloss i ändan så man kunde dra och få ett rak linje.
Har sett personer använda tumstock men jag är inte riktigt bra att hålla i pennan där den ska vara hela tiden
Jag gillar att bygga saker ibland när man har tid och då i trä
Det är inget super saker men man börjar endå smått och behöver då en del verktyg.
Problemet är att man inte riktigt kommer ihåg alla verktyg som man jobbade med i träslöjden och då är det svårt att söka vad man kan köpa dom.
Ibland känns det som man har namnet på tungan men man får fasiken inte ut vad det heter.
Så om en del kan skriva lite vad de kommer ihåg från träslöjdens tid, vad saken heter, vad den användes till och kanske var man kan köpa dom så vore det super
Exempelvis
Passare är perfekt att göra cirklar med där man ska såga eller borra.
Försöker komma på vad en sak heter som man satte en penna på en pinne som hade mått som hade en kloss i ändan så man kunde dra och få ett rak linje.
Har sett personer använda tumstock men jag är inte riktigt bra att hålla i pennan där den ska vara hela tiden
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det du tänker på är nog strykmått. Det hade vi i slöjden i realskolan i slutet på 1950-talet.cazz skrev:
Numera ser de ut t.ex. så här, om de ens används:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men annars behöver du en massa verktyg för bearbetning:
Rubank, putshyvel, skrubbhyvel, stöthyvel.
Och diverse sågar: Fogsvans, ryggsåg...
Samt stämjärn, knivar osv osv osv...
Mycket gör man dock numera med maskiner/elektriska handverktyg och slipmaskiner.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Oj, så väl jag känner igen det där verktygsskåpetfahlis skrev:
Men det var en del fusk.
Svåra grejer fixade slöjdläraren på rasterna.
T.ex. byggde jag en liten balalajka.
Men plötsligt hade läraren sågat till konturerna på halsen på bandsågen, vilken vi pojkar inte fick röra.
Den var väl för farlig, så det som återstod var lite raspning,filning och sandpappersputs.
Men vi fick i alla fall svarva ben till stolar och pallar
Jag fick faktiskt ett premium i slöjd i realskolan.
Det var en bok som hette Stora Hobbyboken, och som innehöll de mest fantastiska projekt
Produkter som diskuteras: "bågsågar"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, men bågsågen fick inte plats i verktygsskåpet, eller hur?
Den fick hänga på väggen bredvid.
Fahlis, hade ni också såna där smarta "lådor" med bågfilsblad som kanter,
som man hade för att riva isär sandpappren till lämpliga storlekar för slipklossarna?
Den fick hänga på väggen bredvid.
Fahlis, hade ni också såna där smarta "lådor" med bågfilsblad som kanter,
som man hade för att riva isär sandpappren till lämpliga storlekar för slipklossarna?
Några strykmått: http://www.fine-tools.com/streic.html
Några till: http://www.fine-tools.com/keshiki.html
Några till: http://www.fine-tools.com/keshiki.html
strykmått så heter den jaaa
Visst finns det maskiner men ibland vill man göra det så man gjorde när man var liten.
Maskiner i all sin ära, att använda händerna är något man får en så härlig känsla när den är klar och är gjort för hand.
Visst finns det maskiner men ibland vill man göra det så man gjorde när man var liten.
Maskiner i all sin ära, att använda händerna är något man får en så härlig känsla när den är klar och är gjort för hand.
Det enda jag minns från min träslöjd var hur Trähitler med sur kaffeandedräkt stod och skrek på oss om hur dödligt livsfarligt precis allt i slöjdsalen var. Några verktyg var det knappt att vi fick använda.
Ja, det hade ju varit bättre om vi hade fått lära oss hur man skall hantera snickerimaskiner på ett säkert sätt. Då kanske det hade varit lite bättre ställt med användandet av skydd och säkra arbetssätt än vad det är idag bland hobbyister. Vi fick iofs lära oss att svarva, men vad har man för nytta av det?
Vad mycket och fina verktyg ni verkar ha haft på träslöjden.
Jag minns två skåp där samtliga verktyg fanns i och att man var tvungen att fråga för varje verktyg samt stå i kö för att de skulle bli lediga.
Det fanns väldigt klent med verktyg och de få som fanns hade sett sina bästa dagar.
Vi saknade även massor med verktyg så man fick vara påhittig för vissa arbeten.
Jag minns två skåp där samtliga verktyg fanns i och att man var tvungen att fråga för varje verktyg samt stå i kö för att de skulle bli lediga.
Det fanns väldigt klent med verktyg och de få som fanns hade sett sina bästa dagar.
De har nog gått i några lyxiga skolor. Jag minns det precis som du, Ofta var det en träbit och sandpapper som fyllde lektionerna, för stå och göra inget när man köade gick inte för sig. Inga eldrivna maskiner fick vi använda, berodde kanske på försäkringarna. Fogsvansen höll läraren hårt i, den var bara hans. Geringslåda och såg liksom lövsåg fick vi testa och så klart hyvlar, stämjärn, raspar mm. Hål borrades med en sån där borrsväng, var inte lätt att få det rakt.123abc skrev:Vad mycket och fina verktyg ni verkar ha haft på träslöjden.
Produkter som diskuteras: "Geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
277 kr inkl moms
Läs mer