15 220 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
Handtag till innerdörrar lossnar?
Sida 1 av 2
Hej,
Har problem med att en del ASSA handtag lossnar på innerdörrarna efter ett tag? Efter lite googling så verkar det ganska vanligt? Vad har ni för erfarenhet av detta? Är det annat märke som gäller eller använder man loctite(normal)?
Har problem med att en del ASSA handtag lossnar på innerdörrarna efter ett tag? Efter lite googling så verkar det ganska vanligt? Vad har ni för erfarenhet av detta? Är det annat märke som gäller eller använder man loctite(normal)?
Tyvärr ett halvkänt fel på vissa modeller av deras handtag, beror på tunnare gods och lägre slitförmåga - är tyvärr inte bara Assa's handtag som drabbats, ett par av deras låskistor är rena skroten, uppbyggd med delar i aluminium som tyvärr inte håller måttet i vår förening så började vi byta kistor redan efter 4 år....
Ibland kan man göra fynd på blocket eller tradera när det säljs äldre grejor, även på loppis går det fortfarande att hitta.
Ibland kan man göra fynd på blocket eller tradera när det säljs äldre grejor, även på loppis går det fortfarande att hitta.
Frågan är då vilka modeller ni har bra erfarenhet av? Vi köpte hem ASSA Alva där det blir löst efter ca 5-6 månader, vi kunde också konstatera att skruvarna böjt sig!?
Vi misstänker att skruvarna var för långa från början men det satt ju bra på plats när det monterades. Vår tanke var att köpa likadant till resten av huset men nu känns det lite mer osäkert.
Vi misstänker att skruvarna var för långa från början men det satt ju bra på plats när det monterades. Vår tanke var att köpa likadant till resten av huset men nu känns det lite mer osäkert.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vi köpte just ett dörrhandtag från Byggfabriken som gör sina på traditionellt sätt i mässing, ytbehandlas också förstås, och det är en helt annan vikt på det handtaget jämfört med de hängande handtag som sitter i de andra innerdörrarna sen 9 eller 14 år. Vår förhoppning är att tillverkningssättet ska göra att det dörrhandtaget, som sitter väldigt synligt, ska fortsätta att sitta rakt och se snyggt ut. Däremot kostade det kring 800 kr så blir ju lite dyrt att byta handtagen på alla de dörrar som sitter mer avskilt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Då får vi väl byta ut låskistan om några år för den är från Assa och eftersom den kom med den nya dörren antagligen billig (nyckeln är definitivt dåligt material, t.o.m. sämre än de dåliga i de andra dörrarna). Men de gamla handtagen glappar och vickar också när man tar i dem. Vi har inte tagit bort de gamla handtagen för en närmare kontroll men jag har läst om fall där stången inte längre är fyrkantig efter några år utan hörnen har fasats av.
Oavsett är det väldigt skönt att greppa om ett rejält handtag med lite tyngd.
Oavsett är det väldigt skönt att greppa om ett rejält handtag med lite tyngd.
Vilken sida ska egentligen de synliga skruvhuvudena sitta mot? Jag har ju antaget att de ska sitta utåt så om ett lås strular så går det att skruva isär utifrån, oftast har man ingen skruvmejsel inne i rummet? Men när jag monterar ASSA handtag så satt skruvhuvudena på insidan på själva toalett vreden?
Det vanligaste i branschen är att skruvarna sitter på insidan i det "låsta" utrymmet då ett genomgående trycke är en del av ett stärkande förband.snowjim skrev:Vilken sida ska egentligen de synliga skruvhuvudena sitta mot? Jag har ju antaget att de ska sitta utåt så om ett lås strular så går det att skruva isär utifrån, oftast har man ingen skruvmejsel inne i rummet? Men när jag monterar ASSA handtag så satt skruvhuvudena på insidan på själva toalett vreden?
När det gäller innerdörrar så finns det 2 sätt som används av yrkesmän för trycken med genomgående skruv, det ena är som ovanstående med skruvar från insidan och det andra är en skruv från var håll, allt beroende på hur utrymmet används.
Om trycket inte har genomgående skruv så skruvas det fast på var sida.
Det finns även innerdörrstrycken med fasta nipplar och då blir skruvarna monterade efter hur tryckerna är utformade.
Innerdörrar eller mellandörrar som det kallades förr på fackspråk kan du göra som du vill med om du inte finns krav på att låsningen från försäkringsbolag.
Jag förstår faktiskt inte hur det skulle vara en fördel att kunna lossa trycket utifrån, vad tror du att du kan lösa för problem med att lossa trycket om felet inte ligger i just trycket?
Tack! Du har säkert rätt! Jag tänkte att om någon blir inlåst på något vis så har man oftast inte verktygen där dessutom är det inte alls som kan hantera en skruvmejsel har det visat sig. Så då kanske det hade varit enklare utifrån men visst, det finns kanske inte så mycket man kan göra där ändå.
Nu har jag ju satt alla med skruvarna utåt och locktite på det med
så inte jätte kul att ändra nu men bra att veta till framtiden.
Nu har jag ju satt alla med skruvarna utåt och locktite på det med
Att det ständigt verkar vara på detta sättet, våra över 100 år gamla dörrar som har sina originalhandtag kvar funkar kalasbra men ju nyare handtag desto sämre funkar det... Tycker det är så på allt i huset - det som är orört funkar bäst (nu kan man ju anta att om nåt för 100 år sen var kass så är det sen länge bytt, så kanske var saker av dålig kvalitet även då... men det som har överlevt är banne mig skitbra!) Kontentan - byt aldrig ut nåt som är gammalt om det inte verkligen behövs!
Det beror på varför trycket hänger.E Elii skrev:
Vad är orsaken till att trycket hänger?
Det kan vara så att det är olika storlekar på tryckespinnen (fyrkantspinnen) och i roddaren i låshuset, detta avhjälps du via en fyrkanthylsa som fyller ut mellanrummet.
Det kan även bero på att trycket är stort och tungt och roddarfjädern inte orkar hålla upp trycket, lösningen till det är att byta trycke till en annat trycke med returfjäder om det är tungt eller att komplettera befintligt trycke med en returfjäder.
Hej1 123abc skrev:Det beror på varför trycket hänger.
Vad är orsaken till att trycket hänger?
Det kan vara så att det är olika storlekar på tryckespinnen (fyrkantspinnen) och i roddaren i låshuset, detta avhjälps du via en fyrkanthylsa som fyller ut mellanrummet.
Det kan även bero på att trycket är stort och tungt och roddarfjädern inte orkar hålla upp trycket, lösningen till det är att byta trycke till en annat trycke med returfjäder om det är tungt eller att komplettera befintligt trycke med en returfjäder.
Jag tror oxå att det är tungt,men hur ska jag komplettera trycke med returfjäder.