10 912 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Halverad elförbrukning
Det brukar helt enkelt vara en ruta att bocka i när du själv tar ut statistiken på hemsidan. Annars kan du säker ringa kundtjänst och fråga. Om du ringer kan du även begära ut statistik från tidigare period än när du flyttade in.SaraS85 skrev:
Elbilen lär ju göra en hel del skillnad om han kört med den.SaraS85 skrev:
Fast eftersom tidigare ägare har laddat sin elbil så blir det nog ännu svårare att jämföra längre bak i tiden
Såg nu att du bor i Skåne så ni får kanske sällan 20 minusgrader på vintern heller. Vi är fem personer som bor hemma plus verkstad, gäststuga etc, så bara i hushållsel (för maskiner & varmvatten) ligger vi nog på 600 kwh i månaden.
Hu nej, 20 minus har det inte varit på många år..
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 888 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 888 inlägg
Dagens elmätare är elektroniska och är till skillnad från de tidigare mekaniska med skiva (s.k. Ferrismätare) mycket pålitliga.SaraS85 skrev:
Hejsan, jag vet inte om detta ligger i rätt avdelning men jag testar här.
Vi har ett hus från 30-talet som värms upp med jordvärmepump (som är ca 15 år gammal), ca 140 kvm stort. Vi har två rum som är öppna till nock som värms upp med elradiatorer (nya sedan förra året). Utöver det har vi en gäststuga på 30 kvm som värms upp av en gammal elradiator, samt en sadelkammare på kanske 10 kvm som också har en elradiator.
Vi flyttade in i vårt hus i slutet av augusti förra året. I våras bytte vi fasaden på ena sidan där det hade regnat in, fönstren var fruktansvärt otäta och det var ständigt drag. Tre stora perspektivfönster insatta på 70-talet byttes till 2-glasfönster (ett glas är energiglas) samt ett äldre 3-glasfönster. Vi bytte även dörr, men ingen tilläggsisolering eller liknande utfördes. Vi har också bytt ut vattenpumpen under våren samt servat värmepumpen.
I maj 2020 så installerade jag appen Greenly och fick då koll på timdatan för vår elförbrukning. I september förra året så förbrukade vi 1378 kwh, och i år tom 27/9 har vi förbrukat 635 kwh.
I maj i år förbrukade vi 1697 kwh och i juni (när timdata började redovisas och vår mätare kalibrerades) så förbrukade vi 666 kwh.
Tycker ni att det är rimligt att vår förbrukning har halverats av ovanstående åtgärder? Eller kan det ha varit något fel på vår elmätare? Visst att det var kallare i maj än i juni, men 1697 kwh jämfört med 635 kwh nu i september (då många nätter legat runt 5 grader), för då hade vi ju redan utfört alla de där åtgärderna.
Tankar?
Jag vet dock att en tidigare ägare har varit ute och grejat i elskåpet och bytt säkringar så jag kan ju inte vara helt säker på vad han gjort och inte bakåt i tiden.. Men det är säkert som alla säger här, att det är som det skaN Nalleman64 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
App som mäter momentan elförbrukning/export till HAN-porten
Villalarm & Hemautomation -
Hög elförbrukning trots samma förutsättningar...
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
minska elförbrukningen under sommaren Nibe S735
Värmepumpar -
App för elförbrukning på olika fastigheter
Elavtal, elpriser & elförbrukning