Hej Forumet!

Är igång med planering inför mitt garagebygge. Vid planering (och grundarbetet som redan är gjort) tänkte jag på att montera en halv parytterdörr (10x21+5x21 alt 9x21+5x21 eller likande) som en dörr in till garaget. Min tanke var att det var smidigt då man vill köra in hojen, cykeln, gräsklippan mm. att slippa öppna upp den stora garageporten (5000x2100), istället öppnar man först sin vanliga gångdörr och sedan den lilla sidodörren, lätt och enkelt kan man sedan leda in sin cyckel eller vad det nu är. Detta utan att tråckla in cykeln och skava upp dörrposterna....

När jag nu kollar över sortimentet över halva parytterdörrar så har jag märkt att det är ett mycket begränsat sortiment. Visst finns det dörrar, men lägga 20 000:- på en Diplomatdörr som skall sitta i garaget känns inte bra. Någon som har något tips? Tyskland?

När jag började söka runt på nätet visste jag inte vad jag skulle kalla denna typ av dörr,men halv
parytterdörr verkar vara den mest frekventa använda uttrycket för denna typ av dörr. Bifogar en liten bild så att det inte blir några missförstånd vilken typ av dörr det gäller....

pardörr.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag som trodde du skulle ha den dörren för att få in och ut din Fiat 500..... ;)

God tanke, kanske kan lägga 20 000kr på ytterdörren och skippa garageportarna, då får jag ut både hoj, cykel och bil:-)

Tack för idén.......

Hur stor och tung cykel har du?

Med en vanlig 10x21 dörr är det väl inte några stora problem att få in/ut en cykel?
Kanske värt kostnadsbesparingen att ta några märken i karmen, (=>bättringsmålning)?
En garagedörr som efter sisådär 10 år har några märken i karmen är kanske att betrakta som normalt slitage?

Annars finns det ännu större/bredare dörrar, fast kanske bara av enklare modell.

Alt en förrådsdörr el brandklassad dörr helt i plåt (inkl karmen)?

Nu vet jag inte hur ditt garage ska se ut men om du satsar på dubbeldörrar till garaget så behöver du bara öppna en dörr när cykeln ska in ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.