Byggahus.se
Snubblade över en bild på den här stolen och jag gillade designen samt att det verkar vara en lagom komplicerad stol att bygga för mig. Men jag behöver lite tips om hållfasthet :)

Eftersom jag inte har kunskapen att göra tappar, framförallt i vinkel som den där skulle kräva, misstänker jag att en domino skulle vara till hjälp för att fästa sitsen i de vågräta "reglarna".

Men hur gör man för att få sitsen att hålla där den är gerad? Ganska stor belastning på väldigt liten yta tänker jag. Därav frågan, håller den här stolen i verkligheten?

Modern trästol med en enkel, geometrisk ram och sits samt ryggstöd klädda i ett mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stolen kan ju ev ha en förstärkning i sitsens innervinkel, t ex ett vinkeljärn, som täcks av dynan.

Mycket snygg stol för övrigt!
//Ronnie
 
Redigerat:
Pysslarn skrev:
Stolen kan ju ev ha en förstärkning i sitsens innervinkel, t ex ett vinkeljärn, som täcks av dynan.

Mycket snygg stol för övrigt!
//Ronnie
Håller med, mycket snygg stol. Även jag tror att sitsen innehåller metall, troligen en härdad och vikt stålplåt. Gissningsvis infräst i trät och limmad, möjligen med några försänkta skruvar för att hålla den på plats under tiden limmet härdar.

Jag är dessutom tveksam till att sitsens skiva skulle hålla för vikten ens om den fästs ute i hörnen om det är rent trä. Det måste därför vara metall i konstruktionen. Jag har dock på en dyrare möbelutik utomlands suttit i en liknande stol som var byggd av formpressad Plywood. Den höll, men den sviktade en aning när jag satte mig i den.
 
Var inne på vinklar själv också, men tänkte att det fanns någon slags snickarpatos inblandad i den där, att metall var fusk :)

Är väldigt sugen på att testa bygga den hur som helst. Är ju inte så stor materialkostnad att det inte är värt att försöka i alla fall!

Äger ingen domino, tror ni att det skulle räcka med att fräs in en not i de vågräta reglarna som sitsen vilar på? Eller kan jag släppa sargen helt i och med vinklarna, och skruv-limma rakt genom sitsen?
 
Det borde räcka. Limning kräver ändå ett mothåll för att hålla i längden.

Jag grubblar lite på hörnen i stommen, framförallt de vid ryggen. Jag undrar om tappar verkligen räcker där. Om jag skulle fuska (vilket jag oftast gör om det inte syns) så hade jag nog valt att kexa dessa. Annars så tror jag att jag hade valt att bygga sidostyckena först och inte ta ur för de tvärgående "reglarna" utan fräsa ur i efterhand då du fått ramen ordentligt formstabil. Men det har du säkert redan tänkt på.

Jag antar att du tänkt använda ett mycket hårt träslag också. Sviktar trät så håller inte konstruktionen så länge ens med dold metall i de svagaste delarna.
 
Tips:
Sitsen ska förståss vara lös, med några ribbor under, så att man kan ändra till valfri lutning, mer upprätt eller mer bakåtlutad.
 
Pacman: Har bara tillgång till Ek & Björk, hårdare än så blir det nog tyvärr inte. Får nog hur som helst prototypa en i furu först... Sitsen på bilden är ju någon form av plywood, träslaget kan jag inte bedöma dock.

Anna_H: Haha, mycket bra idé, men där någonstans går gränsen till överkurs för mig. Skulle vara snyggast om sitsen var lite tjockare, och jag fräste spår istället för att lägga på ribbor :)
 
Redigerat:
Ek blir nog bra. Jag tänkte mest att Fur och Gran inte håller...
 
Någon som vågar gissa sig till dimensioner på den där förresten?
 
Skriv ut bilden på ett A3 (eller större) och mät med linjal. Ramen verkar ju vara kubisk.
 
pacman42 skrev:
Skriv ut bilden på ett A3 (eller större) och mät med linjal. Ramen verkar ju vara kubisk.
Behövs det inte åtminstone ett känt referensmått om man ska få ut nåt vettigt av den övningen? Dessutom är ju bilden i perspektiv.

Tycker ramen ser djupare ut än vad den är hög. Djup 55-60, höjd 50, bredd 55 sitthöjd framkant 37, bakkant 30, sitsdjup 40-45, ram i 40*40mm (obs, "guestimates" som det kallas på engelska)

Edit: den här bilden gör det nog aningen enklare att få rätt på vinklar och relativa mått http://3.bp.blogspot.com/-YEyjYvGCI4I/TdSMFjECYDI/AAAAAAAAGjQ/44VQOY288ps/s1600/Picture+27.png

Edit2. Här kommer dina referensmått(y)! http://www.davidmorelanddesign.com/framedrange.php
 
Redigerat:
Haha, right on! Tack Ola!
 
Ola C skrev:
Edit2. Här kommer dina referensmått(y)! [länk]
Något "känslig" är i alla fall modellen då soffvarianten har ett extra stöd på mitten......

Annars en härligt enkel form på "sittmöbeln" eller vad man nu skall kalla den. Stol eller fåtölj passar liksom inte riktigt.
 
Såg en snarlik i metall - där verkar man "fuskat" lite för att hålla upp sits/ryggstöd.

Modernt fåtölj med metallram och karmel-färgad lädersits samt ryggstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fingerskarv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.