Byggahus.se
J
Verkar fått en dålig sändning kalksten. Är det här något att klaga på då ca 25% har skador på ovansidan som denna och värre? Jag har noll erfarenhet av kalksten. Vill bara ha råd innan jag kontakter firman. Det ska läggas som innegolv.

Kalkstensplatta med synliga skador på ovansidan och ojämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror helt på vilken kvalitet du beställt och betalat för.
En seriös leverantör av svensk kalksten skulle aldrig lämna ifrån sig sten av så låg kvalitet till inomhusbruk (sprickbildning).
Poleringen ser inte heller ut att vara på topp.
 
J
hscn hscn skrev:
Beror helt på vilken kvalitet du beställt och betalat för.
En seriös leverantör av svensk kalksten skulle aldrig lämna ifrån sig sten av så låg kvalitet till inomhusbruk (sprickbildning).
Poleringen ser inte heller ut att vara på topp.
Beställde Jämtland fallande men inte någon speciell kvalitet. Ska va en seriös firma. Får ta bilder på lite fler stenar men firman hävdar att han aldrig skulle kunna reklamera det mot förädlaren. Han säger att det är normala hack samt jag får byta ut de jag inte är nöjd med. Är en 6-700 plattor så svårt att gå igenom alla.
 
Min erfarenhet är att det är bättre att ha direktkontakt med förädlaren. Brukar inte vara några problem att beställa även vid mindre kvantiteter.
Skulle tro att din handlare gjort en "bra deal" med någon.
Ett exempel på stenförädlare som inte släpper ifrån sig sekunda vara (om det inte är beställt så naturligtvis). Men det är inte billigt.
se "inspirationsbroschyr" och "stenhandboken" längst ner på hemsidan.
https://www.borghamns-stenforadling.se/#
 
J
hscn hscn skrev:
Min erfarenhet är att det är bättre att ha direktkontakt med förädlaren. Brukar inte vara några problem att beställa även vid mindre kvantiteter.
Skulle tro att din handlare gjort en "bra deal" med någon.
Ett exempel på stenförädlare som inte släpper ifrån sig sekunda vara (om det inte är beställt så naturligtvis). Men det är inte billigt.
se "inspirationsbroschyr" och "stenhandboken" längst ner på hemsidan.
[länk]
Låg på 1800 m2 direkt genom dom. Betalat runt 1500.
 
Men vet du om det är skillnad på den utlovade tekniska stenkvaliteten?
Kalksten skiljer väldigt mycket i kvalitet, mycket får sorteras bort om det ska vara helt utan sprickbildning.
 
J
hscn hscn skrev:
Men vet du om det är skillnad på den utlovade tekniska stenkvaliteten?
Kalksten skiljer väldigt mycket i kvalitet, mycket får sorteras bort om det ska vara helt utan sprickbildning.
Det va inget jag Tyvärr funderade över när jag beställde utan sa att det ska va för inomhusbruk. Så här såg det ut när den kom. Tänkte att det va lite underligt att det inte va något skydd mellan lagren. De är mkt håligheter på undersidan. Kanske normalt pga sågen.

Staplar av förpackade materialplattor med synliga håligheter och utan skydd mellan lagren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar av marmorkakel utan skydd mellan varje lager och synliga håligheter på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av stenplattor för inomhusbruk med synliga håligheter och utan skydd mellan lagren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undersidan kan variera mycket utan att det är fel.
Du får titta på den del av plattan som blir synlig efter läggning.
Bilderna ger intryck av att det verkar rätt OK med enstaka undantag.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J
De börjar på tisdag så får se hur mkt som är oanvändbart. Svårt med val av färg på fogmassa och hur brett det ska va. Läst att vissa typer av kalksten kör man i princip sten mot sten. Våra snackar om 2 mm.
 
Dikt an är svårt med natursten som kan variera en aning, 2mm med naturfärgad fog är standard.

som tidigare sagt kan undersidan se dålig ut men då längre dom den synliga sidan ser bra ut med skarpa kanter är stenen okay. Be givetvis dina hantverkare att kolla respektive Sten vid läggning och om det är ett markant antal reklamera dessa.
 
  • Gilla
JoggiB och 1 till
  • Laddar…
J
M myrstack skrev:
Dikt an är svårt med natursten som kan variera en aning, 2mm med naturfärgad fog är standard.

som tidigare sagt kan undersidan se dålig ut men då längre dom den synliga sidan ser bra ut med skarpa kanter är stenen okay. Be givetvis dina hantverkare att kolla respektive Sten vid läggning och om det är ett markant antal reklamera dessa.
japp de föreslog att en del som va dåligt skulle läggas under kök men sa att jag har ingen lust att betala fullt pris för skadat så de får sortera ut dom. Det är jämtländsk grå så tänkte något med lite lätt grå ton i. Får inte bli för vitt.
 
Vad valde ni för fog?
 
J
Y Yachti skrev:
Vad valde ni för fog?
Sopro fog. Tror det var df grå men inte helt 100
 
  • Gilla
Yachti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.