Känner någon till var man kan få tag på denna typ av hakregel?

Som ni ser finns där både ett handtag och en hakfunktion för det dagliga bruket, samt en låsfunktion med hänglås för längre bortavaro. Google ger inga direkta ledtrådar. Jag minns vagt att jag har sett den på lador och andra ekonomibyggnader på naturreservat och lantbruk, men det är längesedan nu.

/M.

(Photo by Anne Nygård on Unsplash)

• Gammal trädörr med en rostig hakregel och hänglås, använd för att säkra byggnader, som lador eller ekonomibyggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte hittar något lämpligt hos Granngården eller liknande så får du väl beställa en med egen design. Jag brukar vända mig till smed/smidesverkstad/rostfrittverkstad med en skiss/bild och mått. Eller ta med ett exempel t ex om man tagit loss något som gått sönder/inte kan lagas.
Det brukar funka utmärkt, då får man det man vil ha.

• Gilla
Seve1979 och 1 till
  • Laddar…
Det närmaste jag har hittat är Habos skjutregel. Den har liknande funktioner men realiserade på ett något annorlunda sätt. Den verkar också betydligt klenare i godset. Det blir nog till att låta tillverka själv om jag inte hittar något bättre. Det mesta går ju att laserskära och maskinbocka för att sedan svetsa fast handtaget sist.

/M.

• Metallisk skjutregel med handtag och två monteringsplattor för dörrsäkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag tycker det liknar sånt som jag sett (men ärligt talat, inte kollat detaljer så mycket att jag kan säga säkert).
Oavsett verkar det vara manufaktur, dvs inte en smed som gjort ett unikt exemplar, så det är ju mycket möjligt att det går att finna likadana på gamla hus.
Men de som har en på sitt gamla uthus vill säkert ha den kvar ändå ...

Mikael_L
Prova också att googla på "dörrklinka" "grindklinka" "överfallsregel".
Och glöm inte heller att prova att välja resultat som bilder.

Tack för era tips. Ska leta vidare och se om jag hittar något, annars tar jag fram det själv.

/M.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.