Byggahus.se
I Ironside skrev:
En bra regel är att aldrig elda när luften är stillastående, till exempel en regnig höstdag eller en kall vinterdag vid så kallad inversion.
Gjorde ett urklipp hur verklighetsfrånvänd informationen är ur ett praktiskt behov.
När det kanske behövs ett värmetillskott elda inte. :crysmile:
Med motivation "inte blåser" och inversion.
Fundering, gäller detsamma bilkörning och dess avgaser;)
 
  • Gilla
Anders.o93 och 5 till
  • Laddar…
I
A AndersS skrev:
Gjorde ett urklipp hur verklighetsfrånvänd informationen är ur ett praktiskt behov.
När det kanske behövs ett värmetillskott elda inte. :crysmile:
Med motivation "inte blåser" och inversion.
Fundering, gäller detsamma bilkörning och dess avgaser;)
Ring och fråga dem.

När det gäller bilar så finns det regler om tomgångskörning och det finns generellt ingen vinst i att köra runt och runt i ett kvarter. Men visst, vi bodde centralt i storstad förr med hårt trafikerad korsning och parkering utanför fönstret. Det blev tjockt med svart sot i fönsterkarmarna. Nu har man byggt om med ventilerande garage och mindre allmän trafik. I villakvarteret finns det inga sådana problem, här är det främst värmepumpar och kaminer som står för ljud- och luft- förorening. Inget av dem stör mig egentligen nämnvärt men ibland edlings röken bli påträngande och komma in i huset.
 
  • Arg
AYImages2
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ring och fråga dem.

När det gäller bilar så finns det regler om tomgångskörning och det finns generellt ingen vinst i att köra runt och runt i ett kvarter. Men visst, vi bodde centralt i storstad förr med hårt trafikerad korsning och parkering utanför fönstret. Det blev tjockt med svart sot i fönsterkarmarna. Nu har man byggt om med ventilerande garage och mindre allmän trafik. I villakvarteret finns det inga sådana problem, här är det främst värmepumpar och kaminer som står för ljud- och luft- förorening. Inget av dem stör mig egentligen nämnvärt men ibland edlings röken bli påträngande och komma in i huset.
Nä, bor i mellanstor stad där fem bilar i kö vid trafikljus är morgon/eftermiddagsrusning.;)
Samt tillbringar stor del av tiden på landsbygd.
Som jag skrivit i tidigare inlägg, allt måste nyansieras och brytas ned till lokal nivå. Vid fritidshuset är största utsläppet när mjölkbonden kör förbi med gödseltanken och ska ut och sprida.:D
Naturvårdsverkets generella skrivningar ger ingen inspiration eller förståelse, skapar bara ifrågasättande om dess relevans och riktighet.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ännu en klok människa(y)
A Anders_Nilsson skrev:
Agenda 2030. Sök gärna på Ida Aukens ökända inlägg om en mardrömslik dystopi.
[länk]

Publicerat i Forbes, så inte direkt någon Swerjeh-sajt. Och hon har suttit i danska riksdagen så vi snackar inte någon förvirrad doktorand. Finns massor med sådana här uttalanden från miljömedlemmar.
Du är medveten om att detta är ett tankeexperiment och inte ett officiellt policydokument, eller?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
M
mikethebik mikethebik skrev:
Blir det något kvar att dö av till slut?
Kan vi inte få dö i lugn och ro av ren ålderdom med tillhörande svaghet där det inte behövs mer än en liten puff för att falla över kanten, en förkylning räcker för många.

Och nu sitter jag här och kastar bort värdefull tid istället för att gå ut och börja ta hand om vedlasset som kom igår...
Precis, någonstans måste ju gränsen gå för att ändamålen ska helga medlen. (eller heter det så) Jag menar man kan dö av att flyga, åka bil, cykla, men nånstans måste man ju dra en gräns mellan risk och nytta. Ska vi förbjuda gå över gatan för man KAN bli påkörd?
 
  • Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
I
M Markarbetaren skrev:
Precis, någonstans måste ju gränsen gå för att ändamålen ska helga medlen. (eller heter det så) Jag menar man kan dö av att flyga, åka bil, cykla, men nånstans måste man ju dra en gräns mellan risk och nytta. Ska vi förbjuda gå över gatan för man KAN bli påkörd?
Kanske behöver det introduceras mer risker i samhället så att människan kan sluta växa i antal och därmed ha bättre förutsättningar att överleva. ;)
 
M
I Ironside skrev:
Kanske behöver det introduceras mer risker i samhället så att människan kan sluta växa i antal och därmed ha bättre förutsättningar att överleva. ;)
Survival of the fittest(y). Gubben Darwin har alltid haft rätt:surprised::D
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
E
A AndersS skrev:
Gjorde ett urklipp hur verklighetsfrånvänd informationen är ur ett praktiskt behov.
När det kanske behövs ett värmetillskott elda inte. :crysmile:
Med motivation "inte blåser" och inversion.
Fundering, gäller detsamma bilkörning och dess avgaser;)
Precis. Det är just då som röken och partiklarna i den är som värst. Inversion och avsaknad av vind gör att röken sjunker till marken och sugs in i husen. Det kan inte vara nyttigt. Men jag tröstar mig med att vintern förhoppningsvis snart är över och vi kan börja andas igen (obs även det sista var lite överdrivet).
 
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
E Elmuppo skrev:
Precis. Det är just då som röken och partiklarna i den är som värst. Inversion och avsaknad av vind gör att röken sjunker till marken och sugs in i husen. Det kan inte vara nyttigt. Men jag tröstar mig med att vintern förhoppningsvis snart är över och vi kan börja andas igen (obs även det sista var lite överdrivet).
Är ju synd om de med vedeldning som huvudsaklig värmekälla, blir kallt om rumpan en dag som denna.;)
Men de är samtidigt oftast duktiga på att elda på rätt sätt.
Vi kompletteringseldar bara i Keddy-insatser med murstock och jag har roat mig med, bara av egen nyfikenhet, att ta tid från att tändstickan sätts till veden och det brinner för fullt.
Har tagit tiden på fem brasor och ca 45-90 sekunder tar det, vilket är det normala. Efter det en snabbkoll ute och då syns då ingen rök från skorstenen. Även idag med nästan vindstilla.:D
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
E
A AndersS skrev:
Är ju synd om de med vedeldning som huvudsaklig värmekälla, blir kallt om rumpan en dag som denna.;)
Men de är samtidigt oftast duktiga på att elda på rätt sätt.
Vi kompletteringseldar bara i Keddy-insatser med murstock och jag har roat mig med, bara av egen nyfikenhet, att ta tid från att tändstickan sätts till veden och det brinner för fullt.
Har tagit tiden på fem brasor och ca 45-90 sekunder tar det, vilket är det normala. Efter det en snabbkoll ute och då syns då ingen rök från skorstenen. Även idag med nästan vindstilla.:D
Du får gärna bli min granne :) Ja alltså ingen i området har ved som primär källa för uppvärmning. Området är byggt på tidigt 80-tal så det är allt från direktverkande el/elpannor till värmepumpar av alla sorter. Så ingen eldar i vanliga fall. Bara när det kryper under nollan.
 
E Elmuppo skrev:
Så ingen eldar i vanliga fall. Bara när det kryper under nollan.
Det borde innebära mitten av nov till sista mars(4,5mån), en helt normal eldningssäsong för den som köper sin ved och kan välja värmepump resten av året skulle jag säga.
 
E
F fribygg skrev:
Det borde innebära mitten av nov till sista mars(4,5mån), en helt normal eldningssäsong för den som köper sin ved och kan välja värmepump resten av året skulle jag säga.
Ja men pratar vi om hobbyeldare och inte primär uppvärmning med ved.

Ja jag skulle skrivit en bit under nollan en längre tid. Det blir faktiskt inte så ofta som tur är.

Linjediagram som visar genomsnittliga månatliga temperaturer i Kalmar, Sverige, inkluderar högsta, medel, och lägsta värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M
Vi har ett hus (kan vara flera iofs,) som kör med oljebrännare. Den lukten mina vänner...vedeldning framstår som en ljummen bris som sveper över en sommaräng med kaprifol i jämförelse. Att man inte har tittat närmare på hälsoeffekterna av oljebrännare är en gåta:(
 
M Markarbetaren skrev:
Vi har ett hus (kan vara flera iofs,) som kör med oljebrännare. Den lukten mina vänner...vedeldning framstår som en ljummen bris som sveper över en sommaräng med kaprifol i jämförelse. Att man inte har tittat närmare på hälsoeffekterna av oljebrännare är en gåta:(
De som eldar med spillolja från verkstäder/åkerier/maskinentreprenörer/gatukök och liknande är nog inte så intresserade av hälsoeffekterna utan mest av gratis värme.
Det finns folk (även på detta forum, kanske i din närhet @Markarbetaren?) som denna uppvärmnings säsong köpt kinesiska alloljebrännare med intentionen att bränna olja då de förmodligen är för snåla för att köpa torr brasved eller inte har förmågan att ta hem ved i tid så den får torka utan eldat behandlat trä från gamla möbler.
Vi vedeldade är ju ofta intresserade av ekonomi och miljö och bör därför se till att elda med torr ren ved och se till att brasan har gott om syre, de positiva hälsoeffekterna får vi då på köpet så att säga.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du är medveten om att detta är ett tankeexperiment och inte ett officiellt policydokument, eller?
Ja visst. Men om man gör ett tankeexperiment så brukar folk tolka det som att det är baserat på vad du kan tänka dig att göra. Och som sagt detta är bara ett i mängden av förslag.

Om du vill ha policy så titta gärna på Oxford 15 minute city så ser du mer i liknande stil. Eller Alf Svenssons förslag om personliga utsläppsrätter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.