Byggahus.se
I
F fribygg skrev:
Detta forum hävdar väl att 700-1000pers årligen dör i förtid pga vedeldning, har du Ironside någon trovärdigare källa som visar>1000?

Skogsarbete i egen skog och vedklyvning killgissar jag har så possitiva hälsoeffekter att jag lever längre än de flesta av mina årsbröder utan möjligheter att bränna egen torr ved i egen eldstad, kanske är det socioekonomiska effekter och inte vedeldning som gör sådan skillnad?
Det är ofta vi som förlitar oss på forskning som förväntas tillhandahålla underlag. Ändå, när sådana underlag presenteras – trots att de refererar till vetenskapliga studier – avfärdas de ibland som icke trovärdiga. Med tanke på forskningens enhälliga ställning om vedeldningens negativa effekter, skulle det vara mer rimligt att de som hävdar dess ofarlighet presenterar belägg för detta, något jag har svårt att hitta.

I detta fall är det bra att du frågade, eftersom mitt tidigare påstående inte var helt korrekt. Det som sägs är att om man tillämpar den modell som presenteras på hela Sverige, är det troligt att man uppnår liknande siffror som tidigare, det vill säga omkring 1000 dödsfall, eller möjligen något fler: SVT-artikel om luftföroreningar från mysbrasor. Källan i artikeln leder till IVL Svenska Miljöinstitutets webbplats, där deras fas 2-studie finns tillgänglig för nedladdning.

När det gäller din kommentar om fysiskt arbete: visst är det hälsosamt, och det finns omfattande forskning som stödjer detta. Men fysisk aktivitet kan uppnås genom många andra medel. Många som eldar med ved är inte engagerade i skogsarbete, och en betydande del hugger inte ens sin egen ved. Det kan vara hälsosamt för de som arbetar inom skogsbruket, men det är inte hälsosamt för andra som utsätts för luftföroreningarna.

Avslutningsvis verkar det som att vår diskussion har nått en punkt där vi inte kommer vidare. Oavsett hur mycket vi argumenterar, kommer inte mycket att förändras här och nu. Även om alla vedeldare i denna tråd skulle upphöra med sin vedeldning, skulle det inte ha en märkbar effekt i det stora hela. Forskningen pekar mot en tydligare bild som så småningom kommer att kräva förändringar, men vi kanske inte börjar se dessa förändringar förrän om 50-100 år, och vid den tiden kommer ingen av oss att vara här för att bevittna dem.
 
Problemet är det selektiva urvalet av källor.
SVT tex kan man inte ha som källa. Givet att de inte är objektiva utan agendadrivande.

Men son Någon skrev. Samtalet är uttömt :)
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det är ofta vi som förlitar oss på forskning som förväntas tillhandahålla underlag. Ändå, när sådana underlag presenteras – trots att de refererar till vetenskapliga studier – avfärdas de ibland som icke trovärdiga. Med tanke på forskningens enhälliga ställning om vedeldningens negativa effekter, skulle det vara mer rimligt att de som hävdar dess ofarlighet presenterar belägg för detta, något jag har svårt att hitta.

I detta fall är det bra att du frågade, eftersom mitt tidigare påstående inte var helt korrekt. Det som sägs är att om man tillämpar den modell som presenteras på hela Sverige, är det troligt att man uppnår liknande siffror som tidigare, det vill säga omkring 1000 dödsfall, eller möjligen något fler: SVT-artikel om luftföroreningar från mysbrasor. Källan i artikeln leder till IVL Svenska Miljöinstitutets webbplats, där deras fas 2-studie finns tillgänglig för nedladdning.

När det gäller din kommentar om fysiskt arbete: visst är det hälsosamt, och det finns omfattande forskning som stödjer detta. Men fysisk aktivitet kan uppnås genom många andra medel. Många som eldar med ved är inte engagerade i skogsarbete, och en betydande del hugger inte ens sin egen ved. Det kan vara hälsosamt för de som arbetar inom skogsbruket, men det är inte hälsosamt för andra som utsätts för luftföroreningarna.

Avslutningsvis verkar det som att vår diskussion har nått en punkt där vi inte kommer vidare. Oavsett hur mycket vi argumenterar, kommer inte mycket att förändras här och nu. Även om alla vedeldare i denna tråd skulle upphöra med sin vedeldning, skulle det inte ha en märkbar effekt i det stora hela. Forskningen pekar mot en tydligare bild som så småningom kommer att kräva förändringar, men vi kanske inte börjar se dessa förändringar förrän om 50-100 år, och vid den tiden kommer ingen av oss att vara här för att bevittna dem.
Skall vi förbjuda allt som är farligt kan vi börja med bilkörning, dykning, rökning, snusning, rött kött, övervikt, överkonsumtion av kläder, TV-tittande, kampsport, ishockey och lite annat. Det leder dock till ett samhälle som ingen vill bo i.

Det är möjligt att vedeldning gör att vissa dör i förtid men hur många och hur mycket? Och hur många av dessa har allmänt dålig hälsa och röker?

Jag önskar dig lycka till i jakten på det riskfria samhället.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I
M Matslax skrev:
Problemet är det selektiva urvalet av källor.
SVT tex kan man inte ha som källa. Givet att de inte är objektiva utan agendadrivande.

Men son Någon skrev. Samtalet är uttömt :)
Om man anser att något är selektivt så är den absolut effektivaste lösningen att själv bifoga något som man anser balanserar konversationen. Trots att det finns omfattande forskning på ämnet så har vi fått ta del av 0 länkar som pekar på att vedeldning är ofarligt(eller nära på)? Vad är det som stoppar er?

Förövrigt, man kan tycka vad man vill om SVT och övriga aktörer som länkats in, de är dock tydliga med var de hämtar informationen ifrån i detta fallet. Det är inte alls svårt att hitta forskningsunderlaget, i vissa fall har det till och med länkats in men detta förbi ser man helt, det skulle man kunna kalla selektiv läsning.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är möjligt att vedeldning gör att vissa dör i förtid men hur många och hur mycket?
Kan bara svara för mig själv: 7min

Nu är det dax att hugga en tank eller två, utmärkt motion och lördagsnöje, hälsofrämjande!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I
A Anders_Nilsson skrev:
Skall vi förbjuda allt som är farligt kan vi börja med bilkörning, dykning, rökning, snusning, rött kött, övervikt, överkonsumtion av kläder, TV-tittande, kampsport, ishockey och lite annat. Det leder dock till ett samhälle som ingen vill bo i.

Det är möjligt att vedeldning gör att vissa dör i förtid men hur många och hur mycket? Och hur många av dessa har allmänt dålig hälsa och röker?

Jag önskar dig lycka till i jakten på det riskfria samhället.
Skulle vilja svara på detta helhjärtat men inser att det inte finns någon poäng, vi kommer bara argumentera fram och tillbaka utan att egentligen komma någon vart. En sak är säker, världen måste förändras om miljö och människa ska må bättre, det kan tyckas rimligt att göra vad man kan för att nå dit men uppenbarligen håller inte alla med.

Personligen har jag inget emot risker, men då ska de antingen vara isolerade, personliga, och\eller nödvändiga. Men återigen spelar det ingen roll vad varken du eller jag anser, det är högre instanser som måste styra folket rätt. Om de lyckas lär dock inte vi få uppleva under vår livstid.

Ett avslutande tips är att prova att läsa några forskningsrapporter på ämnet, varför inte någon av de som faktiskt länkats. Nej det kommer inte förändra framtiden men du kanske får ett annat perspektiv på den.
 
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Kan bara svara för mig själv: 7min
Om man bara hade en spåkula. :)
 
I Ironside skrev:
Om man bara hade en spåkula. :)
Tyvärr verkar det ju inte finnas annat än killgissningar, men du får gärna använda dej av mitt estimat ang livslängden;)

Efter bara en tank med motorsågen avbröt jag dagens skogsarbete så de positiva hälsoeffekterna av skogsarbete/vedeldning var i dag begränsade, fick iaf upp pulsen ordentligt vid kvistning och brossling av virket.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Konstaterar att det trots all uppenbar fakta, finns vuxna män som tror att SVT är en neutral faktaförmedlare.

Helt otroligt, att folk kan tro detta
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Konstaterar att det trots all uppenbar fakta, finns vuxna män som tror att SVT är en neutral faktaförmedlare.

Helt otroligt, att folk kan tro detta
Svensken är världens mest blåögda och lättlurade folkslag , är du överraskad?
 
  • Gilla
Matslax
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svensken är världens mest blåögda och lättlurade folkslag , är du överraskad?
Jag tänkte ge dig en tumme för det inlägget men eftersom jag är ursvensk, åtminstone sedan minst 15 generationer på fadernet och minst 10 på mödernet så innebär det ju att jag "tummar upp" på att jag tillhör dessa blåögda och lättlurade, vilket jag såklart inte tycker själv.
Annars håller jag med.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så konstigt att de som läser knäppgöksmedia tror på vad knäppgöksmedia skriver.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I
Påstår man grejer som inte bygger på fakta, ex forskning så är definitivt något gökigt! Det gäller dock inte bara media.
 
Redigerat av moderator:
Håller på att såga o klyva ca 30 kbm långved av björk.
D v s 1.5 lastbilsbunt tre meters längder.

Har väl fixat drygt 1/3 nu.
Slänger in i ett helt öppet vedskjul med plåttak, tills det blir fullt.
Fixar sen en stor rundhög av resten.

Om veden torkar? Ja. Ska eldas i stora Tulikivin om 1.5 år.

Har alltid ett års ved i reserv, ifall jag typ blir förkyld, eller så.

- I början av tråden skrevs att det titt som tätt ryker in hos vedeldare.

Har aldrig hänt här. Röken osynlig.
2 liter sot i skorsten på ett år.
Sotar aldrig ugnen. Tömmer asklådan en gång i veckan under eldningssäsongen.

Värmer hela bodelen på 128 kvm.
Direktelen använd ca 20 dagar på 22 år.
Inga fläktar. Öppen planlösning och FTX.

Hälsoeffekten är påtaglig med vedeldningen.
Har Trokanderit i höger ben.
Efter en veckas vedhantering, inga besvär alls. Typ ofrivilliga gympa.
Andra kutar på Gym o annat slitsamt var och varannan dag.
Jodå, simmar lite o går med hunden.
Ligger ute på Vänern och seglar 70 - 80 nätter varje säsong.


Känner Du Dig ensam, så gör upp en eld, sa min far, skogsarbetare hela sitt arbetsföra liv.
Började i skogen 1935 som tidig tonåring med yxa och svans. Senare bågsåg, sågkompis (fjäder), motorsågar.

Han drabbades av barnförlamning två gånger före tonåren.
Halt och svag i ena armen, men han försörjde oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.