Hej, häcken har tyvärr av personliga skäl inte kunnat klippas tidigare. Undrar om det är försent nu? Övervuxen häck som inte blivit klippt på ett tag, grön och tät växtlighet.

Claes Sörmland
Det går mycket bra. Du förlorar troligen nästa vårblomning om du klipper spirea nu om det är viktigt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går mycket bra. Du förlorar troligen nästa vårblomning om du klipper spirea nu om det är viktigt.
Hej, tack för svar. Det får bli som det blir med vårblomningen, vill bara minska risken för att den knäcks av snölaster i vinter. Nu ska häcksaxen fram!

Claes Sörmland
R rådmottagare skrev:
Hej, tack för svar. Det får bli som det blir med vårblomningen, vill bara minska risken för att den knäcks av snölaster i vinter. Nu ska häcksaxen fram!
Eller om du trivs bättre med det kan du gallra i vinter, det är inte enbart under vårvintern det kan ske utan även t ex i november-dec före snön vanligen kommer. Det är lite sak samma.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Eller om du trivs bättre med det kan du gallra i vinter, t ex under vårvintern. Det är lite sak samma.
Jag förstår. Är inte särskilt kunnig på trädgårdsområdet, men väljer nog att göra det nu istället. Det blir ibland tung blötsnö som nästan knäcker häcken om den får växa sig för yvig. Stockholm, norrort.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej om det är spirea på bilden så blommar de väl på årsskotten? Dvs de skott som kommer våren -26. Ingen risk för mindre blomning om man klipper den nu skulle jag påstå

Jag är i samma sits, har inte heller klippt min Spireahäck i tid. Jag väljer att hoppa över klippningen i år för att inte gå miste om nästa års blomning.

Claes Sörmland
M manner skrev:
Hej om det är spirea på bilden så blommar de väl på årsskotten? Dvs de skott som kommer våren -26. Ingen risk för mindre blomning om man klipper den nu skulle jag påstå
Jag har klippt vårblommande spirea sent på säsongen och förlorat blomningen nästkommande vår. Typ norskspirea/brudspirea. Sensommarblommande spira beter sig inte så, typ klasespirea m fl. De blommar på årsskotten.

Också klippt sent och förlorat blommning, men den är tålig så den återhämtar sig fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.