Byggahus.se
Hej,

Jag har tänkt att bygga ett garage och fått in offert på en garagebyggnad. jag tänker mig något som är avlångt, c:a 4 ggr 10 meter.

Från början tänkte jag att platta på mark var det enklaste, men eftersom garaget kommer ligga i en sluttning så är jag ute efter om det finns några andra ideer här från forumet? Bortre änden av mitt garage ligger c:a 1,5 meter lägre än vägen och jag vill ha garagegolvet i nivå med vägen.

Att lägga platta skulle kräva väldiga mängder fyllnadsmaterial, så jag är nyfiken på om det finns några kreativa förslag?
- Platta fram och plintar bak?
- Nedervåning i bakkant med träbjälklag för sista delen av garaget?
- Andra exempel?

Jag är nyfiken på hur andra som ställts inför samma fråga har löst det och isåfall, vad för/nackdelar med detta var?
 
Bygg källare under garaget?
 
Under bakre halvan bara då, eller? Hur långt vågar man bygga källare med tanke på att man också vill ha bäraktighet i själva garagegolvet?
 
För mig skulle det kännas lite konstigt att ha en halv källare för då hamnar en källarvägg under huset som inte går att komma åt om man skulle vilja det för tex något underhåll. Ett betongbjälklag kan man dimensionera för garagelast men någon bör räkna på det. Garagelast är väl 250kg/m2 och bostadslast 200kg/m2 om du inte har några speciella önskemål vad garaget ska hålla för, tex pelarlyft. Jämför med pålade plattor så borde du få ett hum om hur kraftigt bjälklag som behövs.
 
Såna väldiga massor kan det väl inte handla om? Ca 40 kubik eller lite till beroende på hur mycket organiskt material som behöver schaktas bort först och hur skarp lutningen är. 4 - 5 lastbilsflak.

Några L-block och uppfyllnad. Största problemet blir väl antagligen att få kommunen att gå med på så mycket uppfyllnad och stödmur. Men känns klart mycket lättare och smidigare än andra lösningar att verkställa och räkna på.
 
Det är utanför plan, så jag tror kommunen är ok.

Du kanske har rätt med L block. Min fundering var att isåfall göra en lite brantare slänt så att jag ändå får gräsklipparroboten att ta hand om gräsytan. Då slipper jag kanske L blocken eller så tar man de iallafall...
 
A Andreas56789 skrev:
Hej,

Jag har tänkt att bygga ett garage och fått in offert på en garagebyggnad. jag tänker mig något som är avlångt, c:a 4 ggr 10 meter.

Från början tänkte jag att platta på mark var det enklaste, men eftersom garaget kommer ligga i en sluttning så är jag ute efter om det finns några andra ideer här från forumet? Bortre änden av mitt garage ligger c:a 1,5 meter lägre än vägen och jag vill ha garagegolvet i nivå med vägen.

Att lägga platta skulle kräva väldiga mängder fyllnadsmaterial, så jag är nyfiken på om det finns några kreativa förslag?
- Platta fram och plintar bak?
- Nedervåning i bakkant med träbjälklag för sista delen av garaget?
- Andra exempel?

Jag är nyfiken på hur andra som ställts inför samma fråga har löst det och isåfall, vad för/nackdelar med detta var?
Vad ska du ha i garaget? Inte bil antar jag med tanke på 4 m bredd bara?
 
Det blir nog billigare med slänt än L-blocken. De kan vara rätt kostsamma.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Vad ska du ha i garaget? Inte bil antar jag med tanke på 4 m bredd bara?
Båt primärt, plus pingis/biljardrum längst in
 
A Andreas56789 skrev:
Båt primärt, plus pingis/biljardrum längst in
Med reservation för att jag inte sett tomten, Jag hade nog satsat på platta på mark. En kombination av schakt vid högsta punkten och uppfyllnad nedtill. Knepigt och förmodligen dyrare att bygga på olika sätt med platta och plintar. Ett alternativ kan ju vara att använda albabalkar och mura upp med leca där det sluttar, sedan fylla med makadam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.