Hej!

Första inlägget men har länge varit inne på forumet.

Jag ska anlägga en rabatt framför grannens stödmur i granit och behöver därför ta bort cirka 25–30 cm jord för att få till en bra och stabil botten för rabatten.

Granitmuren är ungefär 1 meter hög och bakom granitblocken är det uppfyllt med jord ända upp till murens överkant. Ovanför/precis bakom muren har grannen planterat Thuja.

Grannens hus, liksom flera andra hus på gatan, byggdes av samma hustillverkare och levererades med färdig finplanering. Grannen vet därför inte hur muren är konstruerad eller hur återfyllnaden bakom och framför muren är uppbyggd.

Det jag reagerar på är att det verkar vara relativt mycket jord framför muren – uppskattningsvis cirka 50 cm. Jag funderar därför på om det kan finnas ett konstruktionsmässigt syfte med att ha så mycket jord framför en cirka 1 meter hög granitmur, exempelvis för stabilitet, dränering eller för att motverka att muren förskjuts/vrider sig.

Min fråga är därför:

Kan jag utan problem ta bort cirka 25–30 cm av jorden framför muren för att anlägga rabatten, eller bör jag vara försiktig med att sänka marknivån framför muren eftersom den befintliga jordfyllnaden kan ha en stabiliserande funktion?

Finns det något särskilt jag bör kontrollera innan jag börjar gräva?

• Granitmur framför en rad tujor med gräs och jord framför muren som delvis är uppgrävd, förberett för plantering av rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker....Bygganvisningar brukar säga att muren skall stå på ca 30 cm djup och 50 cm bred packad makadam och gärna med dränagerör i anslutning. De brukar inte stå djupare än 30 cm och då med makadam på båda sidor om muren.
Gräsmattan behöver bara några få centimeter jord för att klara sig. Så med tanke på murens stabilitet tror jag en grund rabatt är okej ca 50-60 cm från muren, DOCK..

I och med att du troligtvis kommer gräva i rabatten minst varje år tycker jag att ett säkerhetsavstånd på minst 1 meter är lämpligt. Häcken måste kunna skötas och du vill säkert kunna gräva från båda håll. Växterna i rabatten kan hänga ut och vika sig och det ser inte trevligt om de hänger på stenmuren.

• Gilla
JW1337
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tänker....Bygganvisningar brukar säga att muren skall stå på ca 30 cm djup och 50 cm bred packad makadam och gärna med dränagerör i anslutning. De brukar inte stå djupare än 30 cm och då med makadam på båda sidor om muren.
Gräsmattan behöver bara några få centimeter jord för att klara sig. Så med tanke på murens stabilitet tror jag en grund rabatt är okej ca 50-60 cm från muren, DOCK..

I och med att du troligtvis kommer gräva i rabatten minst varje år tycker jag att ett säkerhetsavstånd på minst 1 meter är lämpligt. Häcken måste kunna skötas och du vill säkert kunna gräva från båda håll. Växterna i rabatten kan hänga ut och vika sig och det ser inte trevligt om de hänger på stenmuren.
Tack för ett utförligt svar!

Det låter rimligt att en grund rabatt bör kunna fungera, men jag ska definitivt vara försiktig med hur nära muren jag gräver. Jag tänkte börja med att försiktigt gräva fram och kontrollera hur muren är grundlagd innan jag tar bort mer jord.

Bra poäng även kring att lämna lite avstånd för att kunna sköta både rabatten och häcken från båda håll.

Tack för input!

Ska du odla något speciellt? En stadig botten i en rabatt är vanligen det sista man vill ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.