7 296 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Gratisprogram för bygglovsritningar
Medlem
· Västergötland
· 134 inlägg
Jag har gjort bygglovshandlingar för två hus i LibreCAD. Testade några olika gratisprogram. Alla är ungefär lika dåliga eller bra, med varianter. Svårast är att få till skalor, ritram, storlekar på pilar/texter, så det är samma oavsett vad du väljer eftersom du troligen inte har mallar.
Nej, du behöver inte kunskapen men kommunen kommer vilja veta vilka takvinklar du har på de olika taken. Om det bara är ett tak blir det bara en sektion.B Bulanbarr skrev:
Värt att notera från din ritning är att det finns en hel massa SIS - standardmått som du måste följa för att få ett godkänt bygglov. Ser inte ut att följa dessa och sovrummet nere till höger är dörrlöst
Redigerat:
Vårt bygglov är gord i Word program. Är antagligen onlin gratis, lite kronglig, men funkar.B Bulanbarr skrev:
Varför inte helt enkelt anlita en arkitekt? Hen är högskoleutbildad och tränad för uppgiften att gestalta huset, välja de rätta måtten och innehållen i huset. Materialkunskap. Installationer, energieffektivitet. Hen har också (sannolikt) lång erfarenhet av att rita villor, känner till processen i byggnadsnämnden, vilka handlingar med mera som behöver tas fram och lämnas in för bygglovsansökan.
Nej, du sparar inga pengar på att rita själv, även om jag förstår att det är kul att planera sitt eget hus. Men med en bra arkitekt kan du skapa ett mycket intressant samarbete, där du presenterar idéer och lär dig mycket om husbygge, jag lovar dig! Jag är själv arkitekt, och de bästa husen jag ritat har varit i intensivt samarbete med beställaren, då vi bollat alla möjliga idéer mellan oss.
Lycka till!
Nej, du sparar inga pengar på att rita själv, även om jag förstår att det är kul att planera sitt eget hus. Men med en bra arkitekt kan du skapa ett mycket intressant samarbete, där du presenterar idéer och lär dig mycket om husbygge, jag lovar dig! Jag är själv arkitekt, och de bästa husen jag ritat har varit i intensivt samarbete med beställaren, då vi bollat alla möjliga idéer mellan oss.
Lycka till!
Vad brukar kostnaden för ett typiskt bostadshus landa på?B BryggArk skrev:Varför inte helt enkelt anlita en arkitekt? Hen är högskoleutbildad och tränad för uppgiften att gestalta huset, välja de rätta måtten och innehållen i huset. Materialkunskap. Installationer, energieffektivitet. Hen har också (sannolikt) lång erfarenhet av att rita villor, känner till processen i byggnadsnämnden, vilka handlingar med mera som behöver tas fram och lämnas in för bygglovsansökan.
Lycka till!
Jag ritade mina ritningar i Sketchup gratisapp på webben, när allt var klart och jag hade fasadritningar och allt så skaffade jag ett pro-konto med 30-dagars provperiod, sedan laddade jag ned appen och slutförde ritningarna på datorn där jag då kunde måttsätta korrekt och göra det som bara går i pro-appen.
Sketchup kan vara svårt att bemästra, men när du väl kan det så är det guld. Siste delev av bygglovshandlingen gjorde jag i deras andra app "Layout" där det är lättare att lägga till den text som behövs.
Avslutade provperioden efter 7 dagar
Sketchup kan vara svårt att bemästra, men när du väl kan det så är det guld. Siste delev av bygglovshandlingen gjorde jag i deras andra app "Layout" där det är lättare att lägga till den text som behövs.
Avslutade provperioden efter 7 dagar
Kosnad för ett hus beror av så många olika faktorer: tomtens läge och beskaffenhet, storlek, materialval, vilken standard man vill ha, vem som bygger och var du köper in allt material, hur krångligt huset är ritat med mera. Men ska man säga något, så är siffran 30-40 000 kr/kvm boarea ett ungefärligt närmevärde.
Hur stor del av det är arkitektens kostnader?B BryggArk skrev:Kosnad för ett hus beror av så många olika faktorer: tomtens läge och beskaffenhet, storlek, materialval, vilken standard man vill ha, vem som bygger och var du köper in allt material, hur krångligt huset är ritat med mera. Men ska man säga något, så är siffran 30-40 000 kr/kvm boarea ett ungefärligt närmevärde.
Jag ska inte bygga själv. En snickare och dess firma gör byggkonstruktioner. Det behövs inte för bygglov så långt är jag med.useless skrev:
Om du inte har den så får du anlita någon som har kunskapen...
Bygglovshandlingarna brukar behöva innehålla konstruktionsritningar och hållfasthetsberäkningar. Köper man färdiga takstolar så får man det som behövs av takstolstillverkaren. Ska man bygga dom på plats så behöver man köpa ritningar och beräkningar av nån konstruktör.
Kostnad för arkitekt är också beroende av många faktorer. Vilka krav har beställaren? Hur stort ska huset vara, hur krångligt vill du ha huset och hur krångligt är det på tomten osv. med mera. Att ta fram handlingar för bygglov är en sak. Men sen ska huset byggas, och då behövs det konstruktionsritningar och ritningar visande hur sakar och ting i detalj ska se ut, inredningsritningar, planering av alla installationer; hur ska kök och bad planeras, hur vill du ha målat utvändigt och invändigt? Vill du ha hjälp med allt sånt, kan man hamna på uppåt 10 procent av byggkostnaden. För bara bygglovet kan det räcka med 1 procent.useless skrev:
De flesta som skaffar sig nytt hus köper ju genom olika fabriker och väljer bland deras modeller. Fabrikerna är ganska duktiga idag. Det finns också varianten med att rita själv eller genom arkitekt, och sen gå till en fabrik och köpa monteringsfärdigt — Ingen dum idé.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på företag som gör bygglovsritningar?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Enkla och smidiga gratisprogram för bygglovsritningar?
Bygglov -
Bygglovsritningar för fritidshus
Fritidshus -
Företag för bygglovsritningar
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygglovsritningar för mindre stödmur
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design