Den torra sommaren förstörde verkligen stora delar av min gräsmatta. Dels var det varmt, bevattningsförbud och dåligt med gödning. I år är det mycket mossa och ogräs av alla de sorter. Har köpt Dicotex från Tyskland. Jorden är hård. Hur ska jag bete mig bäst. Kanske först spruta med Dicotex, låta ogräset dö, luckra upp jorden, gödsla, lägga på ett lager jord, sedan gräsfrö och gallervält. Är det ok eller ska jag göra på annat sätt? Jorden måste få mer näring.

Tänker du göra en totalrenovering av gräsmattan eller tänker du stödså/fylla i? Om vi bortser från att dylika prepparat numera kräver tillstånd för att användas, så kan jag bara inflika att t ex Dicotex är en DMA-saltlösning och sådana brukar inte funka speciellt bra när det är lite svalare ute. Under säg 12 grader så har den dålig till extremt dålig verkan. Helst ska det vara över 18 grader för att få bra resultat. Ska du stödså gräsmattan så bör du vänta minst 3-4 veckor efter aplicering, annars kommer gräsfröna gro dåligt.

Om du tänker göra en totalrenovering av gräsmattan och vill gå kemikaliespåret så är det antagligen bättre att införskaffa glyfosate (roundup) och döda av all växtlighet inklusive själva gräsmattan och sedan luckra upp, jordförbättre, platta till och så. Det döda gräset brukar man ta bort med hjälp av en mossrivare/vertikalskärare. Fördelen med glyfosate är att du kan så redan dagen efter en applicering, om du skulle vilja (tillverkaren rekommenderar 7 dagar men proffsen vet att det går utmärkt att så redan efter ett dygn, eftersom det tar ett antal dagar innan gräsfröet börjar gro).

Tack för ditt svar och dina bra råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.