Byggahus.se
Köp! Lönnträ är det finaste träslaget för finsnickeri. Möbler, gevärskolvar, träramar till veteranbilar. Bara en vanlig skärbräda i lönn kostar ju flera tusen. En winn winn helt enkelt!
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 10 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Du kan alltid flytta! Låt grannen ha sin träd. Skulle min granne gnälla på mina träda skulle jag plantera flera.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Daggew och 16 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att det är provocerande när folk har stora träd som skuggar grannars tomter.
Vi har ju skogar och parker, kanske gör sig stora träd bättre där än på villatomter.
Vem vill ha en tomt utan sol? Ingen gissar jag och inte heller grannen som har de stora träden heller.
Det handlar ju om en själviskhet och egoism, ”jag är så mycket viktigare än mina medmänniskor runt omkring så varför skulle jag tillåta någon att ta ner träd på min tomt”
Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att tomten bara går 10 meter upp i luften och sedan kan man kapa allt som går över;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Krille4 och 62 till
  • Laddar…
Men TS gnäller inte utan har en fråga och har faktiskt försökt ha en dialog om att ta ner träd eller alternativt grena ur träden. Att grena ur lönnarna är väl inte helt orimligt?
Sen om grannen inte vill är det inte mycket att göra åt, men gnäller gör TS faktiskt inte.
 
  • Gilla
Mona Andersson1 och 29 till
  • Laddar…
H Heby78 skrev:
Du kan alltid flytta! Låt grannen ha sin träd. Skulle min granne gnälla på mina träda skulle jag plantera flera.
Du är en egoist med andra ord
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
CrazyAnt4 och 16 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona


Jag kan såga ner skiten för 15.000kr
 
  • Gilla
  • Haha
maverik och 3 till
  • Laddar…
M
P perman skrev:
Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att tomten bara går 10 meter upp i luften och sedan kan man kapa allt som går över;)
Är det okej att kapa grannens hus på höjden om det är högre än 10 meter då?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Daggew och 16 till
  • Laddar…
Tyvärr. Bor du på hyra så har man ju inte så mycket att säga till om. Man kan flytta om det är nåt man inte står ut med. Vi bodde lite för nära en stor väg och blev med åren mer och mer irriterade på oljudet så vi sålde och flyttade.
 
  • Gilla
Villa-viborg och 2 till
  • Laddar…
Det var ett billigt erbjudande om du bara behövde betala 100 000 för att få ta bort 16 -18 uppvuxna lönnar på någon annans mark

Om det var mina lönnar hade jag inte gått med på det
för 1000 000

Nej du kan inte göra något åt en grannes träd som står på dennes mark hur mycket de än stör dig .
Dessutom lär de ha stått där redan när du flyttade dit , så då visste du ju förutsättningen ?

M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag det

100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 16 till
  • Laddar…
P perman skrev:
Jag kan tycka att det är provocerande när folk har stora träd som skuggar grannars tomter.
Jag kan tycka det är provocerande när folk har åsikter om grannars träd på sina tomter.

Vi har ju skogar och parker, kanske gör sig stora träd bättre där än på villatomter.
Vi har ju städer, kanske gör sej dessa människor bättre där än i villaområden ?

Vem vill ha en tomt utan sol? Ingen gissar jag och inte heller grannen som har de stora träden heller.
Vem vill ha en tomt utan skugga? Ingen gissar jag och inte heller grannen som har åsikterna om de stora träden heller.

Det handlar ju om en själviskhet och egoism, ”jag är så mycket viktigare än mina medmänniskor runt omkring så varför skulle jag tillåta någon att ta ner träd på min tomt”
Det handlar ju om en själviskhet och egoism, ”jag är så mycket viktigare än mina medmänniskor runt omkring så varför skulle jag tillåta någon att ha träd på sin tomt”

Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att tomten bara går 10 meter upp i luften och sedan kan man kapa allt som går över;)
Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att grannen bara får gå 10 meter från tomten och sedan kan man kapa alla som går över;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Klargplutte och 80 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Man äger utsikt till tomtgränsen.
Inte ens det om man hyr en lägenhet.
 
  • Gilla
Mido11 och 7 till
  • Laddar…
P perman skrev:
Jag kan tycka att det är provocerande när folk har stora träd som skuggar grannars tomter.
Vi har ju skogar och parker, kanske gör sig stora träd bättre där än på villatomter.
Vem vill ha en tomt utan sol? Ingen gissar jag och inte heller grannen som har de stora träden heller.
Det handlar ju om en själviskhet och egoism, ”jag är så mycket viktigare än mina medmänniskor runt omkring så varför skulle jag tillåta någon att ta ner träd på min tomt”
Kanske hade det inte varit helt fel med en regel som säger att tomten bara går 10 meter upp i luften och sedan kan man kapa allt som går över;)
Jag vill jeflar i de inte ha sol. Mycket skugga, Tyvärr är mitt garage ivägen annars hade jag lätt velat ha 30 meter höga täta träd där med.

I vår kommun jobbar politikerna för att ta bort alla parkerna vi har. Att ta bort träd i samhällen är inte bra.

Det är helt enkelt så att man får flytta till ett ställe där man får sol om man stör sig på grannen.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
100 000. Helt okej. Själv fick jag betala 1,2 miljoner. Nu står jag med en tomt (numera kalhygge) och ett hus jag inte vill ha.
Hyreshus. Har du tänkt bo kvar och det skulle gå att dela med grannar så låter 25 000 ändå hyfsat.
Allt är ju relativt förstås.

Hoppas att ett blåser ner, utan att träffa någon. Då kanske han inte vill ha dom längre.

/T
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Be din hyresvärd betala grannen o ta ner träden. Denna kan slå ut kostnaden för att låna upp 100k på fastigheten på er 4 hyresgäster. Ni borde inte får så många kronor extra i månadshyra, max 50kr/månad extra!
Idén är väl bra men 50 kronor i månaden är väl kanske inte så rimlig....
 
Du har rätt att anmäla din granna till kommun!
 
  • Haha
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.