Byggahus.se
R Rkarlsson skrev:
Får man inte ha högt gräs i din kommun eller du menade tvärtom :p
Läs den här artikeln:
https://www.washingtonpost.com/post...lawn-a-nuisance-but-i-still-refuse-to-mow-it/

Har man inte tumme med kommungubbarna så kommer det någon från kommunen för att klippa, bråkar man med den så kommer piketpolisen (om den inte redan är på plats.)
Och kommunens ledare bestämmer hur trädgården ska se ut - de kan förbjuda en från att exv låta 70 % av mattan bli äng för att hävda den övriga delen med handjagare.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det finns många ställen i världen där den lokala kommunen/community/city/county har bestämt hur det ska se ut på fastigheter inkl stenhårda krav på att man klipper gräset kort - annars blir det styva böter.
Med artikeln du länkade så antar jag att du bor i ohio eller i någon annan lite dikterande stat?

I Sverige får du ha ängliknande trädgård. Vi bor ju inte i diktatur så polisen kommer inte ens bemöda sig att åka ut och kommungubbar har annat för sig än att titta till andras trädgårdar om där inte uppenbarligen ligger miljövidrigt skrot.
 
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Med artikeln du länkade så antar jag att du bor i ohio eller i någon annan lite dikterande stat?

I Sverige får du ha ängliknande trädgård. Vi bor ju inte i diktatur så polisen kommer inte ens bemöda sig att åka ut och kommungubbar har annat för sig än att titta till andras trädgårdar om där inte uppenbarligen ligger miljövidrigt skrot.
Känns som vi är en bra bit från den dagen polisen har tid och resurser att åka på larm om 2veckors oklippt gräsmatta :crysmile:
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Känns som vi är en bra bit från den dagen polisen har tid och resurser att åka på larm om 2veckors oklippt gräsmatta :crysmile:
Verkligen :D Eftersom vi inte har poliser som kan ta tag i buset på riktigt i vår stad så lär de aldrig hända.

Det blir jävliga ju längre upp man kommer med ju. Tänk malung-sälens kommun.
Misstänkt rattfylla i sälen. Ja då får poiisen i Malung köra, men man hinner ju nyktra till innan de är framme haha.
 
  • Haha
Unikt namn
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Verkligen :D Eftersom vi inte har poliser som kan ta tag i buset på riktigt i vår stad så lär de aldrig hända.

Det blir jävliga ju längre upp man kommer med ju. Tänk malung-sälens kommun.
Misstänkt rattfylla i sälen. Ja då får poiisen i Malung köra, men man hinner ju nyktra till innan de är framme haha.
Du får väl eftersupa då :p
 
T TypRätt skrev:
Du får väl eftersupa då :p
Haha för min del är det rätt lugnt. Men man fick höra en hel del av en av de man känner som jobbat i området.
Så att man skulle få påhälsning av en polis för man vill ha en djungel är obefintlig.
 
R Rkarlsson skrev:
Med artikeln du länkade så antar jag att du bor i ohio eller i någon annan lite dikterande stat?

I Sverige får du ha ängliknande trädgård. Vi bor ju inte i diktatur så polisen kommer inte ens bemöda sig att åka ut och kommungubbar har annat för sig än att titta till andras trädgårdar om där inte uppenbarligen ligger miljövidrigt skrot.
Nej, som förstår bor jag inte over-there.
Däremot är reglerna helt beroende av vad det är för municipality och vad aktuell detaljplan säger.

Säger den att husen får vara två vån höga och får ha en ingång mot gatan och en köksingång på sidan så får du inte planera in en kontorsdel för dig själv med ingång från gatan igenom en snygg dörr eller bygga om med en smålägenhet i huset (och på samma vis en dörr in.)
Så alltså är det inte ok att bygga en villa med två bostäder inuti.
Starta ett cafe för närboende eller grönsakshandel ? GLÖM DET !

I många delar byggda de senaste femtio åren i USA och Canada är detaljplanen i sina krav mycket exakta med ett uttalat syfte att : i det här området ska vi BARA ha enfamiljshus av ett visst utseende och med en viss minimiputs.
Då blir det att om det inte står så, då får man INTE driva en hårfrisering i området eller bygga ett komplementhus för sin hårfriseringsverksamht.

Däremot kan reglerna säga att ytorna mellan huset och gatan ska vara så stora så att en chaffisklåpare kan vända sitt 18 meters europasläp på den ytan.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Nej, som förstår bor jag inte over-there.
Däremot är reglerna helt beroende av vad det är för municipality och vad aktuell detaljplan säger.

Säger den att husen får vara två vån höga och får ha en ingång mot gatan och en köksingång på sidan så får du inte planera in en kontorsdel för dig själv med ingång från gatan igenom en snygg dörr eller bygga om med en smålägenhet i huset (och på samma vis en dörr in.)
Så alltså är det inte ok att bygga en villa med två bostäder inuti.
Starta ett cafe för närboende eller grönsakshandel ? GLÖM DET !

I många delar byggda de senaste femtio åren i USA och Canada är detaljplanen i sina krav mycket exakta med ett uttalat syfte att : i det här området ska vi BARA ha enfamiljshus av ett visst utseende och med en viss minimiputs.
Då blir det att om det inte står så, då får man INTE driva en hårfrisering i området eller bygga ett komplementhus för sin hårfriseringsverksamht.

Däremot kan reglerna säga att ytorna mellan huset och gatan ska vara så stora så att en chaffisklåpare kan vända sitt 18 meters europasläp på den ytan.
Jo men nu bor vi over-here så vi har inte usas dikterande regler om att piketen kommer för att vi har högt gräs eller träd på vår tomt.
Det enda vi har här är ju detaljplaner om hur huset får se ut, den reglerar inte hur din trädgård får se ut.
Och det gäller heller inte alla så strikt. Men det finns ju hus där du måste söka tillstånd bara för du vill måla om husen.
 
M Mido11 skrev:
Onödigt inlägg från din sida tycker jag att det var när du inte vet någonting mer än vad en sökning på Google ger.
du får tycka som du vill men jag kan poängtera att du själv har inget underlag om vad jag vet eller inte vet! Höj nivån tack.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo men nu bor vi over-here så vi har inte usas dikterande regler om att piketen kommer för att vi har högt gräs eller träd på vår tomt.
Det enda vi har här är ju detaljplaner om hur huset får se ut, den reglerar inte hur din trädgård får se ut.
Och det gäller heller inte alla så strikt. Men det finns ju hus där du måste söka tillstånd bara för du vill måla om husen.
Säger som så här : bo inte i hus i områden i Michigan för att senare bli sjuk men ha hjälp av släktingar
med skötseln.
Senare är släktingen utomlands två månader och ingen annan erbjuder sig att hjälpa till.
Därefter får du en tusing i böter och skäll av domaren (som tycker att det är eländigt att man inte kan skicka någon till fängelset på en månad för vanskött gräsmatta.)

https://lawandcrime.com/caught-on-v...-patient-for-being-too-weak-to-maintain-lawn/

Enligt sonen så var det troligtvis någon granne som inte erbjöd sig att hjälpa till men däremot gärna tog ett foto för att sedan med fotot som dokumentation skicka in klagomål till domstolen - grannen från helvetet.

https://www.washingtonpost.com/nation/2022/01/12/michigan-judge-cancer-lawn-krot-chowdhury/
 
Redigerat:
S skaraborgsfakir skrev:
Säger som så här : bo inte i hus i områden i Michigan för att senare bli sjuk men ha hjälp av släktingar
med skötseln.
Senare är släktingen utomlands två månader och ingen annan erbjuder sig att hjälpa till.
Därefter får du en tusing i böter och skäll av domaren (som tycker att det är eländigt att man inte kan skicka någon till fängelset på en månad för vanskött gräsmatta.)

[länk]
the land of the free and the home of the brave....or land of the weak and home of the afraid..:(
 
S skaraborgsfakir skrev:
Säger som så här : bo inte i hus i områden i Michigan för att senare bli sjuk men ha hjälp av släktingar
med skötseln.
Senare är släktingen utomlands två månader och ingen annan erbjuder sig att hjälpa till.
Därefter får du en tusing i böter och skäll av domaren (som tycker att det är eländigt att man inte kan skicka någon till fängelset på en månad för vanskött gräsmatta.)

[länk]

Enligt sonen så var det troligtvis någon granne som inte erbjöd sig att hjälpa till men däremot gärna tog ett foto för att sedan med fotot som dokumentation skicka in klagomål till domstolen - grannen från helvetet.

[länk]
Nej jag tycker absolut att det är ett skitland.
Men förstår inte vad de har med sverige att göra.
 
R
Hahah vissa människor i denna tråden alltså…. Fy fan… Ni heter förmodligen Karen också…
Om jag hade er som grannar hade jag gödslat träden så mycket jag kunde + sått ett par extra träd.
 
  • Gilla
rasse123 och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Säger som så här : bo inte i hus i områden i Michigan för att senare bli sjuk men ha hjälp av släktingar
med skötseln.
Senare är släktingen utomlands två månader och ingen annan erbjuder sig att hjälpa till.
Därefter får du en tusing i böter och skäll av domaren (som tycker att det är eländigt att man inte kan skicka någon till fängelset på en månad för vanskött gräsmatta.)

[länk]

Enligt sonen så var det troligtvis någon granne som inte erbjöd sig att hjälpa till men däremot gärna tog ett foto för att sedan med fotot som dokumentation skicka in klagomål till domstolen - grannen från helvetet.

[länk]
Vad har detta med tråden att göra?
 
K Kane skrev:
Vad har detta med tråden att göra?
Jag tror att vissa svenskar verkar tro att allt ska bli amerikansk här. De räcker väl med skitkedjor och rälig mat :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.