Byggahus.se
Jo, lite mindre rätt är det om man frågar först och får nej… :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 3 till
  • Laddar…
T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Ring till Billbäcks handelsträdgård i Norrköping de säljer stora träd o hör vad de kostar de har väl ett hum om värdet oxå
 
  • Gilla
LingonJ
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Om de stod 1 dm från tomtgränsen. Då hängde de väl in på grannens tomt? Grannen har väl då rätt att ta bort det som hängde in på hens sida?
Ja överhängande grenar, efter att ägaren först fått chansen. Dvs blivit påtalad Men inte stam.
 
  • Gilla
Stefan 30 och 1 till
  • Laddar…
Nämndeman här. Utifrån mina två års erfarenhet i rätten så är mitt tips angående skadeståndet att du bör precisera ditt begärda skadestånd. Höfta inte bara till en summa på 50-100k. Om din motpart har en bra advokat så kommer det argumentet att malas ner samma väg som dina trän. OM du inte har hittat ett bra prejudicerande fall att luta dig mot - då kan det möjligtvis duga med en schablonsumma. Men generellt ges skadestånd i Sverige för faktiska kostnader och värdeminskning. Ersättningen för sveda, värk och kränkning är mest symbolisk.

Så du behöver precisera vad kostnaden för återställande är (ta in en trädgårdsfirma eller försäkringsbolag som ger skriftligt besked). Och ta in en mäklare för att bedöma värdeminskningen. Kolla även vad du har för möjlighet till rättshjälp via ditt försäkringsbolag. Ett eget målsägarbiträde några timmar kan också vara en bra idé, vi pratar om en kostnad på kanske 5000 kr för 100k tillbaka. Vinner du bör den kostnaden dessutom hamna på tilltalad.
 
  • Gilla
LingonJ och 17 till
  • Laddar…
T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Om dina buskar och träd hänger in på grannens tomt så har hen full rätt på sin sida att kapa det som krävs för att slippa nedskräpning från växtligheten på sin tomt. Om din växtlighet dessutom har växt sig så pass stort att det skuggar en stor del av grannens tomt/hus så skapar det kanske problem i följd av ökad mossa på tak, gräsmatta, fasad etc. en värdeminskning och ökat underhåll för grannen blir då följderna.
Har ni tidigare fört en dialog kring detta och hur har du i så fall ställt dig till det?
Tvivlat starkt på att grannen skulle från ingen stans bara hugga ner allt.....tror inte du är så oskyldig som du vill få det att låta som. Men lycka till med stämningnen!
 
  • Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Skadestånd kan du begära med ett högt ingångsvärde, tror du att du får 20tkr begär 100tkr .
Riktigt korkad kommentar!
Vill du ha en riktig förklaring på varför det är seriöst korkat att göra som du föreslår?
 
  • Gilla
  • Älska
Stenmärket och 1 till
  • Laddar…
M
Jag tycker i många fall att det omvända ska gälla! Om jag planterar ett snabbväxande träd 10cm från tomtgräns och detta några år senare ger ett grenverk som hänger 3-4m in på min grannes tomt och jag vägrar åtgärda detta så ska jag självklart kunna bli stämd för intrång på min grannes fastighet. Nedskräpning likaså!

Det är sånt (rent ut sagt) jä-la gnäll på detta forum från folk med offerkofta på, där en granne blivit förbannad när man inte skött sin egna trädgård och denne granne har tagit saken i egna händer. Säger naturligtvis inte att så är fallet i just detta inlägg men det finns mängder med trådar där folk lipar för att grannen ledsnat och klippt ned grenar och buskage som till större del är på annans fastighet än den egna.

"10 cm från gränsen", min tolkning är att om vinden ligger ligger åt rätt håll så kan grannen i princip skala bort grenverket på halva trädet utan att göra ett lagbrott.

Sedan kan man ju fråga sig hur ett stort träd ger insynsskydd? Ett insynsskydd i min värld är en tättvuxen häck som ansas i korrekt höjd och bredd en gång per år. Planterad minst 50cm från gränsen för att kunna skötas.Inte träd som har en kal stam nedtill som växer 7-10m på höjden, 10cm från gränsen, och ger mer olägenhet för en granne än fördel för en själv.
 
  • Gilla
arneri68 och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en helt bisarr inställning. I så fall pratar man väl med den vars egendom man ger sig på? Grannen har helt sonika gjort fel här. Hur allvarligt felet är är en annan sak.
Ett problem är att grannens vinst kan vara mycket större än det skadestånd och de böter som utdöms.

Egentligen borde en värdering göras av vad grannens fastighet ökat i värde och han få böta det dubbla plus dagens skadestånd vid brottslig trädfällning. Osäker på om domstolen idag kan förverka den icke realiserade förtjänsten med dagens lagstiftning.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
H
T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Skadegörelse, egetmäktigt förfarande och skadestånd är en väg att gå. Prata med juristerna på t.ex. Villaägarna. Det kan vara värt årsavg. på ca 400,00 att få gratis rådgivning.
 
T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
:love:Om träden står 1 dm från tomtgränser kan ju halva kronan finnas på grannens tomt och den delen har han väl rätt att ta ner
 
  • Gilla
Jocu och 1 till
  • Laddar…
Finns redan fler bra svar i tråden. Minns artiklar på lawline.se om domar där ersättning av gamla träd anses orealistiskt, varför värdeminskning istället används. Vilket torde vara fördelaktigt i ditt fall, med större potentiellt skadestånd. Lycka till!
 
Jag hade nog blivit vansinnig och överreagerat.
Först krävt grannen på ett rimligt skadestånd som inte är för högt.

Sedan...
...sedan skulle jag planterat popplar! Snabbväxande och bra. De når 10 meters höjd på ganska få år och skyddar fint mot insyn. På inte så många år så ersätter den insynsskydd motsvarande vilken björk sim helst.
Dessa skulle planteras lite längre innanför tomtgränsen så grannen inte behöver tvivla om vems popplarna är...
 
  • Gilla
  • Älska
Kaja123 och 1 till
  • Laddar…
Knacka på dörren hos grannen, när dom öppnar tar du bensindunken med dig och går in i hallen och häller ut innehållet runt på golvet, ta fram en tändsticka….
Ungefär nu har grannen fått panik, och då informerar du om att allt ska återställas med nya lika stora träd
Annars kommer du tillbaka med en ny dunk

du hade förstås vatten i dunken vid första besöket, det kan du nämna innan du går
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tycker i många fall att det omvända ska gälla! Om jag planterar ett snabbväxande träd 10cm från tomtgräns och detta några år senare ger ett grenverk som hänger 3-4m in på min grannes tomt och jag vägrar åtgärda detta så ska jag självklart kunna bli stämd för intrång på min grannes fastighet. Nedskräpning likaså!

Det är sånt (rent ut sagt) jä-la gnäll på detta forum från folk med offerkofta på, där en granne blivit förbannad när man inte skött sin egna trädgård och denne granne har tagit saken i egna händer. Säger naturligtvis inte att så är fallet i just detta inlägg men det finns mängder med trådar där folk lipar för att grannen ledsnat och klippt ned grenar och buskage som till större del är på annans fastighet än den egna.

"10 cm från gränsen", min tolkning är att om vinden ligger ligger åt rätt håll så kan grannen i princip skala bort grenverket på halva trädet utan att göra ett lagbrott.

Sedan kan man ju fråga sig hur ett stort träd ger insynsskydd? Ett insynsskydd i min värld är en tättvuxen häck som ansas i korrekt höjd och bredd en gång per år. Planterad minst 50cm från gränsen för att kunna skötas.Inte träd som har en kal stam nedtill som växer 7-10m på höjden, 10cm från gränsen, och ger mer olägenhet för en granne än fördel för en själv.
Poppel är kanon. Snabbväxande och perfekt upp till 10 meters höjd och mer.
Kan dessutom reta gallfeber på en granne som egenmäktigt sågade ner träd för solljusets skull...
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
S StrigErik skrev:
Om träden står 1 dm från tomtgränser kan ju halva kronan finnas på grannens tomt och den delen har han väl rätt att ta ner
Inte utan att ge TS möjlighet att göra det först, och bara på sin sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.