12 278 läst · 36 svar
12k läst
36 svar
Grannen fällde mitt träd
Sida 1 av 3
Nu har grannen fällt mitt träd, en stor ek, vad ska jag göra?
Han fråga inte utan det var nere när jag kom från jobbet. Han säger var glad, du får ved och träd var farligt.
Han fråga inte utan det var nere när jag kom från jobbet. Han säger var glad, du får ved och träd var farligt.
Redigerat av moderator:
Ekar får väl dessutom inte fällas utan tillstånd även om de står på din egen tomt?
Anmäl! Kolla gärna med länsstyrelsen först, om det var ett större träd kan det ha varit särskilt skyddat.
Se Skyddsvärda träd hos din Länsstyrelse.
Anmäl! Kolla gärna med länsstyrelsen först, om det var ett större träd kan det ha varit särskilt skyddat.
Se Skyddsvärda träd hos din Länsstyrelse.
Jag ska prata med han.E etompau skrev:
Varför diskuterar du på forum, säkert som alla oss. Det är bra.
Visst är det bra att diskutera på ett forum, men sett till dina inlägg tycks du ha stora problem med grannen. Jag i alla fall hade då gått direkt till personen och klargjort min ståndpunkt och sett till att vi kommer fram till en lösning.Talvan skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 147 inlägg
Det skulle underlätta diskussionen om vi fick se en bild på häcken och trädet?
Bästa svaret
Innan du säger ett ord till grannen, titta på stubben som är kvar, och även på det fällda trädet, om det finns några som helst tecken på röta eller andra skador som skulle kunna ha varit farliga. Det KAN ju faktiskt hända att grannen har sett något med trädet som du inte sett och som grannen inte lyckats förmedla till dig. Finns något sådant så tycker jag nog du ska vara lite tacksam att grannen tog ner trädet innan det föll ner, även om grannen kunde agerat annorlunda och borde gett dig chansen att ta ner det själv. Om det INTE finns några skador eller någon röta så tycker jag du ska vara VÄLDIGT tydlig med att du inte tolererar att något sådant händer igen och att du kommer kräva ersättning. Vad den ersättningen sedan kan tänkas bli är oklart. Det hänger nog på huruvida trädet faktiskt står på tomtgränsen eller på din sida, bland annat. Men i det här fallet skulle jag strunta i storleken på en eventuell ersättning. Du behöver markera att det grannen gjort inte är okej.
Samtidigt kan du ju säga till honom att ge fan i häcken tills du fått chansen att reda ut om den är grannens eller din.
Samtidigt kan du ju säga till honom att ge fan i häcken tills du fått chansen att reda ut om den är grannens eller din.
Ingen expert men trädet luktar gott som ett nykapat fin träd med fin färg. Jag tror det är fint träd men ingen expert.T ToRy skrev:Innan du säger ett ord till grannen, titta på stubben som är kvar, och även på det fällda trädet, om det finns några som helst tecken på röta eller andra skador som skulle kunna ha varit farliga. Det KAN ju faktiskt hända att grannen har sett något med trädet som du inte sett och som grannen inte lyckats förmedla till dig. Finns något sådant så tycker jag nog du ska vara lite tacksam att grannen tog ner trädet innan det föll ner, även om grannen kunde agerat annorlunda och borde gett dig chansen att ta ner det själv. Om det INTE finns några skador eller någon röta så tycker jag du ska vara VÄLDIGT tydlig med att du inte tolererar att något sådant händer igen och att du kommer kräva ersättning. Vad den ersättningen sedan kan tänkas bli är oklart. Det hänger nog på huruvida trädet faktiskt står på tomtgränsen eller på din sida, bland annat. Men i det här fallet skulle jag strunta i storleken på en eventuell ersättning. Du behöver markera att det grannen gjort inte är okej.
Jag ska säga granen att han för flytta häcken för han sågade trädet. Kompromiss. Vi får se vad han säger.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 986 inlägg
Det är bara kron märkta ekar man inte får fälla utan tillstånd.Anna_H skrev: