Med "mitt träd" menar du då ett träd som har stått inom din klart definierade tomtgräns?
I värsta fall får det bli ett fall för tingsrätten.

Rickard.
Är det i verkligen ditt träd så har grannen begått ett brott jämförbart med stöld. Hur du vill göra nu är dock upp till dig då oavsett så kommer inte trädet tillbaka.

Ekar får väl dessutom inte fällas utan tillstånd även om de står på din egen tomt?
Anmäl! Kolla gärna med länsstyrelsen först, om det var ett större träd kan det ha varit särskilt skyddat.
Se Skyddsvärda träd hos din Länsstyrelse.

"Talvan" tycks ha avsevärda problem med sin granne. Grannen verkar ha en förkärlek för att såga ner både det ena och andra.

Min fel, det är inte ek utan någon vanlig tall eller sån.

Träd står på tomtgräns.

Varför inte prata med din granne istället och klargör din uppfattning om hans totalavverkning av växtligheten istället för att diskutera på ett forum?
Vad kommer grannen att såga ner nästa gång månntro?

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Ekar får väl dessutom inte fällas utan tillstånd även om de står på din egen tomt?
Det stämmer inte, det finns i alla fall inget generellt förbud mot att fälla ekar.
Enstak träd kan dock vara skyddade och even detaljplan kan innehålla förbud mot trädfällning

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer inte, det finns i alla fall inget generellt förbud mot att fälla ekar.
Enstak träd kan dock vara skyddade och even detaljplan kan innehålla förbud mot trädfällning
Vilket är väldigt vanligt, därav mitt påpekande att kolla med Länsstyrelsen.

E etompau skrev:
Varför inte prata med din granne istället och klargör din uppfattning om hans totalavverkning av växtligheten istället för att diskutera på ett forum?
Vad kommer grannen att såga ner nästa gång månntro?
Jag ska prata med han.

Varför diskuterar du på forum, säkert som alla oss. Det är bra.

Talvan Talvan skrev:
Jag ska prata med han.

Varför diskuterar du på forum, säkert som alla oss. Det är bra.
Visst är det bra att diskutera på ett forum, men sett till dina inlägg tycks du ha stora problem med grannen. Jag i alla fall hade då gått direkt till personen och klargjort min ståndpunkt och sett till att vi kommer fram till en lösning.

• Gilla
Scholestica
  • Laddar…
Det skulle underlätta diskussionen om vi fick se en bild på häcken och trädet?

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Innan du säger ett ord till grannen, titta på stubben som är kvar, och även på det fällda trädet, om det finns några som helst tecken på röta eller andra skador som skulle kunna ha varit farliga. Det KAN ju faktiskt hända att grannen har sett något med trädet som du inte sett och som grannen inte lyckats förmedla till dig. Finns något sådant så tycker jag nog du ska vara lite tacksam att grannen tog ner trädet innan det föll ner, även om grannen kunde agerat annorlunda och borde gett dig chansen att ta ner det själv. Om det INTE finns några skador eller någon röta så tycker jag du ska vara VÄLDIGT tydlig med att du inte tolererar att något sådant händer igen och att du kommer kräva ersättning. Vad den ersättningen sedan kan tänkas bli är oklart. Det hänger nog på huruvida trädet faktiskt står på tomtgränsen eller på din sida, bland annat. Men i det här fallet skulle jag strunta i storleken på en eventuell ersättning. Du behöver markera att det grannen gjort inte är okej.
Samtidigt kan du ju säga till honom att ge fan i häcken tills du fått chansen att reda ut om den är grannens eller din.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Innan du säger ett ord till grannen, titta på stubben som är kvar, och även på det fällda trädet, om det finns några som helst tecken på röta eller andra skador som skulle kunna ha varit farliga. Det KAN ju faktiskt hända att grannen har sett något med trädet som du inte sett och som grannen inte lyckats förmedla till dig. Finns något sådant så tycker jag nog du ska vara lite tacksam att grannen tog ner trädet innan det föll ner, även om grannen kunde agerat annorlunda och borde gett dig chansen att ta ner det själv. Om det INTE finns några skador eller någon röta så tycker jag du ska vara VÄLDIGT tydlig med att du inte tolererar att något sådant händer igen och att du kommer kräva ersättning. Vad den ersättningen sedan kan tänkas bli är oklart. Det hänger nog på huruvida trädet faktiskt står på tomtgränsen eller på din sida, bland annat. Men i det här fallet skulle jag strunta i storleken på en eventuell ersättning. Du behöver markera att det grannen gjort inte är okej.
Samtidigt kan du ju säga till honom att ge fan i häcken tills du fått chansen att reda ut om den är grannens eller din.
Ingen expert men trädet luktar gott som ett nykapat fin träd med fin färg. Jag tror det är fint träd men ingen expert.

Jag ska säga granen att han för flytta häcken för han sågade trädet. Kompromiss. Vi får se vad han säger.

Anna_H Anna_H skrev:
Anmäl! Kolla gärna med länsstyrelsen först, om det var ett större träd kan det ha varit särskilt skyddat.
Se Skyddsvärda träd hos din Länsstyrelse.
Det är bara kron märkta ekar man inte får fälla utan tillstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.