Byggahus.se

Granne som trakasserar...

1. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    Hej,

Är en trogen medlem här på forumet sedan 2014 som för första gången har en något udda fråga. Har gjort detta konto enbart för detta ämne.
    Jag har ett syskon som blir trakasserad av sin granne. Allt startade med att denne blev tillsagd om ett regelbrott (hyres lgh).
    Det har nu ca 1år senare spårat ut helt med spikar som läggs ut bakom däck , olika typer av jävelskap så som anmälningar av borttappade id-handlingar/pendlarkort och osanna störningsanmälningar bara för att jäklas.
    Allt är polisanmält och meddelat till hyresvärden men läggs ner pga av brist på bevis.
    Jag har en lång stubin men nu är måttet rågat för min del och jag kommer att behöva blanda mig in i denna soppa.

Personen som trilskas är enligt mina efterforskningar, singel , <35 och egen företagare. Jag har diverse bekanta på olika myndigheter men allt jag hittar är en klanderfri medborgare.
    Vad gör man??

Jag kommer under nästa vecka att åka till denna person (10-20mil från mig) för att påtala att det den gör inte är ok , både för att det ska komma från någon annan än mitt syskon och för att få personen att förstå att mitt syskon inte är ensamt i detta. Kommer självklart att hålla god ton och ge denna person mitt telefonnummer (reserv abonnemang och telefon)
    Utfallet av denne persons reaktion kommer att sätta stämpeln på hur detta kommer att arta sig. Jag tar väldigt gärna råd från er då jag inte känner att en sådan fråga får bästa svaren på Flashback..
    Mitt syskon har inte möjlighet att flytta än på 1,5år pga av studier och väntat länge i kö på just denna typ av lägenhet på grund av vissa tillgänglighetskrav.

Mvh/M

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B066E4F4-4967-4352-B217-FB5BA5C2DA48.jpeg

• Laddar…
  2. M
    Verktygstokig · 6 038 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Är denna person medlem här eller vad då?
    Jag förstår inte riktigt...
    Förstår att ni hoppas på att konfrontationen skall lösa detta, men det tror jag inte på.
    Du bör nog ha med en annan opartisk part isåfall...

3. M
    Medlem · 2 043 inlägg
    Har ni varit i kontakt med Hyresgästföreningen? Jag har rådfrågat dem i liknande ärenden. Tyvärr har jag ingen bra lösning på ditt problem och jag förstår att det är obehagligt för syskonet. Men ska du verkligen åka dit och ringa på? Du är inte rädd för att situationen ska eskalera och bli värre? Eller att grannen blir hotfull mot dig eller att du blir anmäld av grannen för trakasserier?

4. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    hej , tack för svar. nej , men mitt andra konto här gör att jag lätt går att identifiera.
    Det har redan skett opartiska försök med hyresvärden (större aktör). Jag har ställt in mig på att vara så saklig jag bara kan och inte göra något för att eskalera detta.

/M

5. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    hej!

Nej ! Ska kolla upp det, tack!
    Jag är inte orolig för våld då trakasserierna inte haft dessa inslag, på något vis så vore det nästa bra då man skulle ha något på denna person då..
    tänkte spela in samtalet dolt via en mobil i fickan så det finns bevis på vad som blir sagt.

Med vänlig hälsning, M

6. M

Maskintok

Verktygstokig
    tjo. (y)
    Jo det är ju det enda rätta, men för din och denna persons säkerhet så råder jag ändå om att någon opartisk person följer med.
    som kan bevittna vad som skett.
    För annars kan du ställas inför en otrevlig stund till mötes om det skulle hända något eller personen känner sig illa till mods..

vet inget om personen så jag får gå på din beskrivning, och den säger att denna person är beredd på vad som helst.. även om det inte är i fysisk form...

Annars har jag inte många råd, men hoppas att det löser sig för er alla inblandade..

7. M
    Medlem · 2 043 inlägg
    Du kan vara hur saklig och lugn som helst, men grannen kan kanske tolka det som att du lägger dig i och utsätter ditt syskon för ännu mer störningar. Folk som håller på som grannen tänker inte alltid logiskt. Vad var det för regelbrott som ditt syskon påtalade och som retade grannen?

https://www.hyresgastforeningen.se/

8. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    Tack , kommer att ta med någon , det känns bra. Tänker dock att jag låter denna person stå utom synhåll då jag annars tror att läget känns mer ”aggressivt ” med två av oss och denne person ensam (så hade jag känt)
    Jag ser ytterst harmlös ut och tror inte att någon (frisk) person skulle ta mig för någon hotfull. Dock är det såklart alltid otrevligt när någon söker upp dig i/vid din bostad men jag har inget annat val. Hittar inget telefonnummer till personen , då hade jag självklart ringt. Skicka brev känns också konstigt så ett samtal känns bäst tror jag, han får ett ansikte på mig och kommer kunna höra på tonläget att det är avspänt men ändå allvarligt, text kan lätt missuppfattas i ton.
    /M

9. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    Lössläppt hund utan koppel på gemensam innergård

Med vänlig hälsning, M

• Laddar…
  10. M

Maskintok

Verktygstokig
    Så hela detta har startat med detta?
    jösses...

11. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem

Yes, det finns folk till allt. Jag hoppas att detta slutar i att de kan dela hyreshus tills syskonet kan flytta, utan fortsatta trakasserier. Mitt syskon har inte velat blanda in oss andra i familjen pga av att några i släkten kan reagera med mindre reson än vad jag gör. Jag fick reda på detta då jag blivit meddelat av polisen att ett fordon jag lånat ut blivit utsatt för sabotage.
    Med vänlig hälsning, M

12. M

Maskintok

Verktygstokig
    Det var som... hoppas att allt löser sig men det var en jäkla soppa detta..

• Laddar…
  13. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 334 inlägg

Zixten

Medlem
    Vilka bevis har ni på att det är just den grannen som trakasserar din bror?? Känns som att det skulle kunna vara bra med riktiga bevis i form av bilder / film på att grannen lägger spik bakom hjulen osv.
    Skulle det visa sig att det är någon annan som ligger bakom trakasserierna så kan det ju bli väldigt dålig stämning, känns som att man skall vara väldigt säker innan man skall prata med grannen....

14. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    svårt att övervaka så som parkeringen ser ut , har inte riktigt råd med en tesla heller som spelar in runt bilen..
    Är själv nyinsatt i ämnet men då syskonet berättat vad denna person sagt/ropat vid ett flertal tillfällen så finns inte så många andra misstänkta. Att filma hur som helst på allmänna områden är inte helt ok så det är knepigt. Jag tror att OM (stort OM) det är fel person så kommer det inte att göra någon större skada då jag absolut inte tänker hota eller på något annat vis göra mig osams med någon. Jag hoppas att detta ska ge mig en bättre känsla av vem personen är men mest att visa att mitt syskon inte är ”ensam” vilket annars är vanligt i en studentstad.
    Är som sagt rådvill och söker därför tips och inputs.
    Mvh/M

15. M

Maskintok

Verktygstokig
    stod bara syskon...eller har jag missat något..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.