Byggahus.se
Unikt namn
Om spillvatten från industriverksamhet ofiltrerat leds till grannfastigheten i ett rör, så borde kommunen visa lite mer intresse än att under bordet tipsa om att sätta igen röret.

Men det ansvaret för utsläpp och föroreningar kanske hamnar på någon annans bord?
 
  • Gilla
Heidina och 18 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är det ett avlopp?

110mm?
160mm?

Om det är ett synligt rör, vart kommer det ifrån?
Den är kopplad till deras garage, där dom har sin verksamhet där de restaurerar olika saker. Företaget är inte registrerat så det är något konstigt med det också. De har erkänt att det är vatten från deras tomt som dom dumpat ner mot oss. Utan vår vetskap eller godkännande. Vi hade ingen aning om att de har gjort detta, förrän vi upptäckte röret när vi rensade sly däruppe.
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om spillvatten från industriverksamhet ofiltrerat leds till grannfastigheten i ett rör, så borde kommunen visa lite mer intresse än att under bordet tipsa om att sätta igen röret.

Men det ansvaret för utsläpp och föroreningar kanske hamnar på någon annans bord?
Bra tänkt. Vi har kontaktat byggmiljö och mark och vatten på kommunen (tror jag att avdelningarna hette) och dom kan inte göra något säger dom. Jag tycker också det är konstigt.
 
  • Wow
  • Ledsen
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
F Frågeställaren1 skrev:
Den är kopplad till deras garage, där dom har sin verksamhet där de restaurerar olika saker. Företaget är inte registrerat så det är något konstigt med det också. De har erkänt att det är vatten från deras tomt som dom dumpat ner mot oss. Utan vår vetskap eller godkännande. Vi hade ingen aning om att de har gjort detta, förrän vi upptäckte röret när vi rensade sly däruppe.
Anmäl även olaga oljeutsläpp från näringsverksamhet till kommunen omgående.

Men det först efter du proppat ledningen vill jag vidhålla.
 
  • Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har gjort rätt, påtalat det till grannarna flera gånger.
Ingen åtgärd har skett sen dess.

Proppa och lägg dit en större sten som säkerhet, så proppen inte släpper om det är ett avlopp.

Jag hade fortfarande inte tvekat en sekund.
Min mark, mitt val.

Dessutom synlig ledning ovan gjord.
Ja, fingrarna kliar verkligen!
 
Nu kan jag inte juridiken på det hela, men vad händer vid att plugga röret. Det blir stopp från någonstans och kanske översvämning och vattenskador. Så säg till nya ägaren att det ska åtgärdas, troligtvis finns inget godkännande från kommunen och då kan det bli ett föreläggnde från dom vid anmälan. Det är liksom lite skarpare än att vara privarperson som säger något. Ni har allt på er sida i det hela,inget att tveka om.
 
Krilleman
Vilken konsekvens kan DU råka ut för just för att du begränsat ett oljeutsläpp från en näringsverksamhet?

Ingen enligt mig.

Konsekvensen av att ha näringsverksamhet med olaga utsläpp går före allt.

Proppa omgående och ligg på kommunen/miljökontoret som en igel.

Glöm inte att dokumentera väl!
 
  • Gilla
Langos och 9 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Anmäl även olaga oljeutsläpp från näringsverksamhet till kommunen omgående.

Men det först efter du proppat ledningen vill jag vidhålla.
Bara för kontextens skull, för 3 år sedan gick byns reningsverk sönder då någon dumpat lacknafta i någon brunn. Dessa är de enda som sysslar med restaurering, och vid 2 tillfällen fick kommunen reparera reningsverket. Notan som kommunen fick ta blev nästan 2 miljoner. 2 år senare renoverar dom och höjer vägen som är emellan oss, denna vägen är inte deras, dom äger inte den. Dom har inte ett godkännande från ägaren att asfaltera och höja. I samband med detta byggdes detta röret, då vi märkte den.
Jag vill mest skapa karaktär, så att ni får ett hum om vad vi har att göra med för typ av människor.
 
  • Wow
  • Gilla
LelleQ och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu kan jag inte juridiken på det hela, men vad händer vid att plugga röret. Det blir stopp från någonstans och kanske översvämning och vattenskador. Så säg till nya ägaren att det ska åtgärdas, troligtvis finns inget godkännande från kommunen och då kan det bli ett föreläggnde från dom vid anmälan. Det är liksom lite skarpare än att vara privarperson som säger något. Ni har allt på er sida i det hela,inget att tveka om.
Tack Jonaserik! Jag uppskattar dina råd. Vi ska se över detta.
 
Krilleman
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Unikt namn
F Frågeställaren1 skrev:
Bra tänkt. Vi har kontaktat byggmiljö och mark och vatten på kommunen (tror jag att avdelningarna hette) och dom kan inte göra något säger dom. Jag tycker också det är konstigt.
Har möjligtvis handläggaren en affärsrelation med firman i fråga?

Be att få tala med någon annan eller vederbörandes chef.

Men då är det väl bara att anmäla misstänken till polisen. Har de dumpat kemikalier på din tomt i flera år så lär ju rester av detta gå att mäta i jorden runt i kring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår hur du menar, men källan till utsläppet är ju lokaliserat, garage/verkstad.

Det är inte sanitärt avlopp vi pratar om...
Precis, dom har också sagt att det är för att dumpa sitt "vatten" från garaget och garagets tak. Dom ska egentligen ta hand om sitt dagvatten, det är ju var fastighetsägares ansvar. Nu har dom ju erkänt att de dumpar vattnet mot oss.
Problemet för oss är att vi vet att dom bedriver verksamhet där dom restaurerar diverse och använder lacknafta. Lacknafta vet vi ju om då det är rätt naturligt att använda inom verksamheten samt att de redan innan, vid två tillfällen, förstört reningsverket med just lacknafta. Numera är det en blå film på vårt vatten, där vi odlar vår mat.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Precis, dom har också sagt att det är för att dumpa sitt "vatten" från garaget och garagets tak. Dom ska egentligen ta hand om sitt dagvatten, det är ju var fastighetsägares ansvar. Nu har dom ju erkänt att de dumpar vattnet mot oss.
Problemet för oss är att vi vet att dom bedriver verksamhet där dom restaurerar diverse och använder lacknafta. Lacknafta vet vi ju om då det är rätt naturligt att använda inom verksamheten samt att de redan innan, vid två tillfällen, förstört reningsverket med just lacknafta. Numera är det en blå film på vårt vatten, där vi odlar vår mat.
Det låter som att Skatteverket kan vara intresserad av den verksamheten...
 
  • Gilla
andreas_bygger och 9 till
  • Laddar…
Om den nyss är såld är det läge att prata med nya ägaren om tror på det. Annars tror jag det är rätt riskfritt att proppa igen ordentligt och gömma röret under lite sten och bråte. Blir det sak av det kan du ju skylla på förra grannen: ”Vi sa åt dem att ta bort sitt jävla spillvatten från vår mark och strax efter kom det inget mer vatten”.

En preskriberad anekdot från 90-talet. Trots förbud och påpekanden från kommunen var det ett par gamla villor på Dalarö som misstänktes för att skicka ut sitt dassvatten rätt ut i havet. Svårt för kommunen att kontrollera, men med dykutrustning var det enkelt. Bankar man in en lagom sten i slutet av rören blir det tvärstopp efter ett tag kan jag berätta.
 
  • Gilla
  • Älska
remrag och 23 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Precis, dom har också sagt att det är för att dumpa sitt "vatten" från garaget och garagets tak. Dom ska egentligen ta hand om sitt dagvatten, det är ju var fastighetsägares ansvar. Nu har dom ju erkänt att de dumpar vattnet mot oss.
Problemet för oss är att vi vet att dom bedriver verksamhet där dom restaurerar diverse och använder lacknafta. Lacknafta vet vi ju om då det är rätt naturligt att använda inom verksamheten samt att de redan innan, vid två tillfällen, förstört reningsverket med just lacknafta. Numera är det en blå film på vårt vatten, där vi odlar vår mat.
För att förtydliga för TS. det är stora krav på något som en golvbrunn i verkstad eller garage. det ska finnas oljeavskiljare och det är inga billiga saker att ordna till. det är bara att läsa om vad som behövs. I ett vanligt garage får det inte finnas en golvbrunn rakt ut. Kommunerna är rätt tuffa på det och godkänner inte bygglov med brunn i ett garage. det finns många som har fått gjuta igen en brunn, om det inte finns oljeavskiljare. Så därom finns inget tvivel med avrinning från garage eller verkstad. Så på dom igen bara och blir det ingen respons så är det kommunens miljöavdelning som ska ta över. Då behöver ni inte bry er om något. det blir en sak mellan ägaren och kommunen och där står sig ägaren slätt och för ett förelöggande. Ni ska då säga pt kommunen att det är likson lite akut nu, när det kommer spillvatten till er. En sak som är bra, vid soligt väder så syns nog den hinna ni talar om, försök att fota den och presentera först för ägaren och sedan om det behövs till kommunen.
Sen det med att plugga TJA, man ska alltid förebygga för skada och inte få till en ev. skada på eget handlande. det skapar förbistring för alla.
 
  • Gilla
AMR74 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.