Byggahus.se
Hej!

Jag tror att jag har valt rätt kategori för min fråga, om inte går det bra att moderator flyttar till rätt.

Det är såhär att jag bor i en ville med en mycket stor tomt, i en by, på ett icke planlagt område. Det är en så pass liten by att alla har enorma tomter på 0.5 hektar, men det räknas inte som en gård.
Vi odlar grönsaker på vår tomt som vi lever på hela året, och överskottet säljer vi eller skänker bort. Vi är alltså privatpersoner som lever på vår tomt.

Hur som. Vi har några grannar på vardera sida om oss. Vi har en granne på vår vänstra sida som driver en mindre firma där dom restaurerar diverse saker, och använder bl.a. lacknafta och andra vätskor.

Nu till huvuddelen:

För ungefär ett år sedan hittade vi ett rör som leder in på vår tomt, från tomtgränsen som gränsar in till dessa grannar på vår vänstra sida. Vi blev mycket misstänksamma och frågade dom vad detta var för något rör. Dom förklarade att dom, tillsammans med vår kommun, har skapat ett rör som leder in på vår tomt. Då dom inte pratar svenska, och knappt engelska var det svårt att förstå dom men vi förstår varandra grundligt. Detta kändes mycket konstigt så vi ringde kommunen som inte hade en aning om vad dom pratar om. Vi bad om råd och kommunen tyckte att vi skulle fylla igen röret men det kunde dom inte säga officiellt, utan det rådet var mer sådär emellan oss. Vi gick då till grannarna igen och enligt dom skulle dom fixa detta röret tillsammans med Skanska. Detta är ju helt orimligt för man kan inte bara fylla igen och göra andra jobb på någon annans tomt utan tomtägarens vetskap. Jag vill fylla igen detta röret nu då vi hittat en hinna på vattnet på vår tomt, så som det brukar vara när man blandar typ bensin med vatten, om ni förstår vad jag menar för blåaktig hinna.

• Wow
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
Avrinning från verkstad kanske och då kan det komma vad som helst i röret. Slutar det bara rakt av på en fastighet och inget mer, så är det fel. Dom ska ta hand om sitt dagvatten och spillvatten på sin egen fastighet. Oavset om det ska renas eller inte. Blir det vattensjukt hos er och vet du hur mycket det rinner. Framför allt om ni kan förnimma om dom tvättar/spolar något i sin verkstad. De kan vara svårt att märka.

• Gilla
kjellinge och 8 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Avrinning från verkstad kanske och då kan det komma vad som helst i röret. Slutar det bara rakt av på en fastighet och inget mer, så är det fel. Dom ska ta hand om sitt dagvatten och spillvatten på sin egen fastighet. Oavset om det ska renas eller inte. Blir det vattensjukt hos er och vet du hur mycket det rinner. Framför allt om ni kan förnimma om dom tvättar/spolar något i sin verkstad. De kan vara svårt att märka.
Ja men lite så tänker vi också. Det är alla fastighetsägares ansvar att ta hand om sitt eget dagvatten, och det ska väl inte gå att bara dumpa det till oss? Nu har vi väldigt många blåa hinnor på vårt vatten som ska gå till vår odling, det är inte vårat. Vi odlar ekologiskt och är mycket noggranna med jordmån och vatten.

• Ledsen
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Hur och vem som utfört är egalt, så är det fel. Det är bara att på ett vänligt och bestämt sätt säga till att, det får ni ändra på och vi tollerar inte detta. Inte fel att samråda hur och var som det ska flyttas till. Så det inte blir fel igen och kommer in till er. Sen kan det vara en enkel avrinning från deras verksamhet, kan det synas om det grävts på senare tid, brukar bli som en svacka i marken, jorden sjunker. Är dom totalt ointresserade, får du säga att vi tollererar inte det här, utan får gå vidare med det. Du behöver inte säga vart du tänker gå. Det blir som ett litet tryck för dom ska ändra på det.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur och vem som utfört är egalt, så är det fel. Det är bara att på ett vänligt och bestämt sätt säga till att, det får ni ändra på och vi tollerar inte detta. Inte fel att samråda hur och var som det ska flyttas till. Så det inte blir fel igen och kommer in till er. Sen kan det vara en enkel avrinning från deras verksamhet, kan det synas om det grävts på senare tid, brukar bli som en svacka i marken, jorden sjunker. Är dom totalt ointresserade, får du säga att vi tollererar inte det här, utan får gå vidare med det. Du behöver inte säga vart du tänker gå. Det blir som ett litet tryck för dom ska ändra på det.
Vi har gjort detta vid två tillfällen. Ena gången frågade vi dom och han sa att det är han som gjorde detta i samråd med kommunen. Då ringde vi kommunen och de känner inte till detta alls. Så då konfronterade vi dom och han sa att det ska fixas, och att Skanska ska komma och utföra jobbet. Detta var ett år sedan och nu är deras fastighet såld. Vi tänker sätta igen röret helt enkelt.

• Gilla
  • Wow
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Vi har gjort detta vid två tillfällen. Ena gången frågade vi dom och han sa att det är han som gjorde detta i samråd med kommunen. Då ringde vi kommunen och de känner inte till detta alls. Så då konfronterade vi dom och han sa att det ska fixas, och att Skanska ska komma och utföra jobbet. Detta var ett år sedan och nu är deras fastighet såld. Vi tänker sätta igen röret helt enkelt.
Ett år sedan?!? Du skulle gett honom en vecka.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 31 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ett år sedan?!? Du skulle gett honom en vecka.
Jag vet.. Vi borde gjort detta för länge sedan men vi ville ändå ge honom en chans. Sedan tog studier och jobb upp mycket av tiden, men slut med ursäkter. Det borde gjorts för länge sedan, du har helt rätt Henrik.

• Gilla
Villabrask och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Det kan låta hårt, men jag skulle gräva fram ledningen vid tomtgräns och proppa.

Lägg en större sten mot proppen och fylla igen.

Klart.

Din mark, ditt beslut.

Men såg du aldrig att dom inkräktade på din fideikommiss? 😆

• Gilla
Langos och 8 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det kan låta hårt, men jag skulle gräva fram ledningen vid tomtgräns och proppa.

Klart.

Din mark, ditt beslut.
Den är synlig som den är och behöver inte grävas upp, den tittar ut mot våran tomt. Jag vill så gärna bara proppa igen med hjälp av cement eller liknande.

• Gilla
Lillekitte och 4 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Du kan inte bara sätta igen röret, du måste kontakta den nya ägaren och påtala detta, för åtgärd. Kanske den nya är mer villig att ändr det. Säg lika till nya, att så får det inte vara. Och avvakta vad som händer. det är i alla fall år sen påpekandet blev från er. Så någon månad hit eller dit är inte så noga, bara det blir gjort.

• Gilla
HildeQ och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Är det ett avlopp?

110mm?
160mm?

Om det är ett synligt rör, vart kommer det ifrån?

Krilleman Krilleman skrev:

Klart.

Din mark, ditt beslut.

Men såg du aldrig att dom inkräktade på din fideikommiss? 😆
"Men såg du aldrig att dom inkräktade på din fideikommiss? 😆"

Under denna perioden gjorde dom omfattande renoveringar på sin fastighet och vägen intill, så vi reagerade inte alls att någon skulle gräva i det området. Detta området är alldeles intill vår tomtgräns.

Krilleman
J jonaserik skrev:
Du kan inte bara sätta igen röret, du måste kontakta den nya ägaren och påtala detta
Redan gjort, två gånger dessutom enligt TS.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan inte bara sätta igen röret, du måste kontakta den nya ägaren och påtala detta, för åtgärd. Kanske den nya är mer villig att ändr det. Säg lika till nya, att så får det inte vara. Och avvakta vad som händer. det är i alla fall år sen påpekandet blev från er. Så någon månad hit eller dit är inte så noga, bara det blir gjort.
Men varför skulle jag inte få täppa igen ett rör som går in till min tomt, som inte är något vi har gjort?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Krilleman
F Frågeställaren1 skrev:
Under denna perioden gjorde dom omfattande renoveringar på sin fastighet och vägen intill, så vi reagerade inte alls att någon skulle gräva i det området. Detta området är alldeles intill vår tomtgräns.
Du har gjort rätt, påtalat det till grannarna flera gånger.
Ingen åtgärd har skett sen dess.

Proppa och lägg dit en större sten som säkerhet, så proppen inte släpper om det är ett avlopp.

Jag hade fortfarande inte tvekat en sekund.
Min mark, mitt val.

Dessutom synlig ledning ovan gjord.

• Gilla
Mortsken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.