Byggahus.se
Det är inte alltid som man drar jämt med sina grannar, detta har boende i Österåker fått erfara på nära håll.

Du kan läsa artikeln här: Grannar ovänner över vedeldning
 
Löjligt,
Gillar själv inte alltid röklukten men så är det, jag anser väl att man har rätt att få elda i sin kamin om man så vill..

Passar det inte för grannen kanske det är läge att leta bättre boende, och kolla så inga grannar har skorsten ;)
 
  • Gilla
Azur och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Vi har bara begränsade tider för eldning bra nog i vårt villaområde. Var några dagar då det luktade som surved/pyreldning som fan, såpass att kläder som hängde på vädring började lukta. Eldar själv i torpet men där är det långt mellan gårdarna.
 
J
nikasp nikasp skrev:
Vi har bara begränsade tider för eldning bra nog i vårt villaområde. Var några dagar då det luktade som surved/pyreldning som fan, såpass att kläder som hängde på vädring började lukta. Eldar själv i torpet men där är det långt mellan gårdarna.
Jag har läst den första meningen fem gånger, men förstår fortfarande inte. Har du lust att förklara?
 
  • Gilla
l3ff3 och 5 till
  • Laddar…
nikasp
J Jocke Best skrev:
Jag har läst den första meningen fem gånger, men förstår fortfarande inte. Har du lust att förklara?
Man får bara elda för trivsel pga risken att störa grannarna. Såhär skriver kommunen:

"I Sollentuna gäller så kallad trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn. Trivseleldning innebär eldning upp till fyra timmar per tillfälle och högst två tillfällen per vecka.

Anledningen till att det finns begränsningar är att vedeldning i tätbebyggda områden kan störa övriga boende. Röken innehåller sot, partiklar och andra ämnen som kan besvära många människor. Astmatiker och allergiker är särskilt känsliga för rök från vedeldning. Det är du som eldar som ansvarar för att eldningen inte innebär problem för omgivningen. Begränsningarna gäller i princip för alla eldstäder, även kakelugn."
 
  • Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
Vad blir påföljden av att man eldar oftare eller längre än vad föreskrifterna säger?
 
nikasp
L Lutte skrev:
Vad blir påföljden av att man eldar oftare eller längre än vad föreskrifterna säger?
Knappast något men man har lite att luta sig mot om man tycker att det stör. Jag har själv bara märkt av det några dagar nu i december på 3,5 år så ingen issue för oss.
 
V
Riktigt tråkig utveckling!
Men så är det i förbudets förlovade land
 
  • Gilla
Ulltand och 7 till
  • Laddar…
Tycker det är bra med en viss reglering av eldning i tätbebyggt område. Dessa hus har redan en primär uppvärmingsform och är inte beroende av eldningen för sin uppvärmning.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Joakim90 och 5 till
  • Laddar…
Första gången jag faktiskt kollade vad Stockholm Stad säger ... men såg inget om "trivseleldning" a Sollentuna vilket är skönt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
W
Denna artikel är felaktig då ärendet nu är avslaget i samtliga instanser. De klagande grannarna kommer således inte att komma längre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
T
Wkdh skrev:
Denna artikel är felaktig då ärendet nu är avslaget i samtliga instanser. De klagande grannarna kommer således inte att komma längre.
Och det är precis så det skall vara, grannen får väl flytta om han inte gillar att man eldar i sin kamin! Nonsens.
 
  • Gilla
Azur och 3 till
  • Laddar…
nikasp
V VillaAnna skrev:
Riktigt tråkig utveckling!
Men så är det i förbudets förlovade land
I tätbebyggt område tycker jag att det är helt i sin ordning. Här var det ju tom kedjehus. Öppen spis och enkla kaminer har ju så dålig förbränning så inte skulle jag vilja förpesta grannskapet med
T Thomas' skrev:
Och det är precis så det skall vara, grannen får väl flytta om han inte gillar att man eldar i sin kamin! Nonsens.
Det står att de har samma variant som Sollentuna, dvs 2 ggr per vecka och max 4 timmar. Med tillägg att de inte får elda vid sydostlig vindriktning.
 
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
T
nikasp nikasp skrev:
I tätbebyggt område tycker jag att det är helt i sin ordning. Här var det ju tom kedjehus. Öppen spis och enkla kaminer har ju så dålig förbränning så inte skulle jag vilja förpesta grannskapet med


Det står att de har samma variant som Sollentuna, dvs 2 ggr per vecka och max 4 timmar. Med tillägg att de inte får elda vid sydostlig vindriktning.
Som sagt, nonsens. Får man bara köra ut med bilen från uppfarten då det endast är sydostlig vindriktning också?
 
  • Gilla
zsimpey och 3 till
  • Laddar…
nikasp
T Thomas' skrev:
Som sagt, nonsens. Får man bara köra ut med bilen från uppfarten då det endast är sydostlig vindriktning också?
Rök och lukt kan ju störa andra så i tätbebyggt område tycker jag det är bra med vissa restriktioner. Du kanske tycker att det är nonsens men jag tycker inte att det är det. Jag läste två år Energiteknik på 90-talet och tycker att det är OK med trivseleldning men är skeptisk till villapannor pga för dålig rökgasrening.
 
  • Gilla
Joakim90 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.