1 177 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Gråna virke
Hej! Söker ett sätt att få trä grått och snyggt. Ska bygga en koja till min son samt ett litet staket nere i skogen. Gillar när trä blir grått men funderar på om jag måste vänta på naturens gång. Hade kunnat köra järnvitriol på men förstår att det inte skyddar så värst. Hade ju kunnat bygga i tryckat också och vänta, men tänkte om det duger med vanligt obehandlat virke och sen dra över det med något själv.
Så, finns det ett sätt att fortskynda träts ”gråningsprocess” men även skydda det? Eller kommer trä som bara är behandlat med järnvitriol ändå stå i massa år?
Så, finns det ett sätt att fortskynda träts ”gråningsprocess” men även skydda det? Eller kommer trä som bara är behandlat med järnvitriol ändå stå i massa år?
Hej
Om du penslar på järnvitriol så blir som sagt virket grått efter tag. Sedan kan du behandla med opigmenterad olja/linolja för att skydda mot röta.
Hur oljan påverkar den grå nyansen är inget jag kan känner till. Men den borde rimligen bli lite mörkare direkt efteråt, för att sedan ljusna efter en tid.
Om du penslar på järnvitriol så blir som sagt virket grått efter tag. Sedan kan du behandla med opigmenterad olja/linolja för att skydda mot röta.
Hur oljan påverkar den grå nyansen är inget jag kan känner till. Men den borde rimligen bli lite mörkare direkt efteråt, för att sedan ljusna efter en tid.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Läste något om att man inte ska olja innan järnvitriol, vilket är logiskt. Men efter kanske funkar då.Pjosk75 skrev:
Hej
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Kör på järnvitrol och se till att det blir ett tätt tak så kommer kojan hålla till nästa generation.
Vatten och solljus är de värsta fienderna, och byggnadsnämnden om ni går bananas ;-)
/W
Vatten och solljus är de värsta fienderna, och byggnadsnämnden om ni går bananas ;-)
/W
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden