R Rejäl skrev:
Olivolja går varken o dricka eller laga mat på så vad ska man med den till? Kanske någon gång om året till att kyla metallborren kan den duga till😉
Problemet med en fin olivolja är väl att den är för dyr för att använda till att steka med, så om man inte gillar att skvätta den över en sallad så står den väl där som prydnad. Men å andra sidan gillar man inte olivolja så kanske man heller inte vet att en flaska antagligen kostar mer än en flaska Whisky och därför använder den till att steka med och så var det problemet väck.
 
R
T TypRätt skrev:
Problemet med en fin olivolja är väl att den är för dyr för att använda till att steka med, så om man inte gillar att skvätta den över en sallad så står den väl där som prydnad. Men å andra sidan gillar man inte olivolja så kanske man heller inte vet att en flaska antagligen kostar mer än en flaska Whisky och därför använder den till att steka med och så var det problemet väck.
Använder inte det till att steka med det skvätter och smaken blir inte god utan smör är det föredragna till stekning..
Håller med om prydnadssak den står en hel sådan på köksbänken o samlar damm😂
 
MultiMan
Jag använder massor av olivolja till allt möjligt (senast igår när jag gjorde semmelknödel (ringlar ovanpå) med bacon, annars t ex till all pasta), men kan säga att sådant står inte särskilt högt i kurs på landsbygden i Norrland, så det hade varit sämsta tänkbara present där jag bor. Länet toppar också stroke-statistiken, så det säger en del om livsstilen i övrigt.

Tycker personligen det är rent trams att man ska behöva fundera över om en person är potentiell alkoholist, nötallergiker eller något annat ni lyckats hitta på i tråden. När man är vuxen måste man ta eget ansvar och det är inte grannens uppgift att kontrollera om grannen är en potentiell alkoholist om man ger bort en normalt sett väldigt omtyckt flaska whisky. Vill grannen inte ha presenten själv är det ändå tanken som räknas och denne kan ge bort den till någon annan istället.
Jag vill inte leva i ett samhälle som är så nervöst att allt ska vägas på guldvåg innan man gör något.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Använder inte det till att steka med det skvätter och smaken blir inte god utan smör är det föredragna till stekning..
Håller med om prydnadssak den står en hel sådan på köksbänken o samlar damm😂
Använder nästan uteslutande olivolja så det är väl en smakfråga, är väl vissa saker jag absolut skulle steka i smör som tex svamp och en ren köttbit. Men annars gillar jag olivolja och dränker gärna en sallad med.
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag använder massor av olivolja till allt möjligt (senast igår när jag gjorde semmelknödel (ringlar ovanpå) med bacon, annars t ex till all pasta), men kan säga att sådant står inte särskilt högt i kurs på landsbygden i Norrland, så det hade varit sämsta tänkbara present där jag bor. Länet toppar också stroke-statistiken, så det säger en del om livsstilen i övrigt.

Tycker personligen det är rent trams att man ska behöva fundera över om en person är potentiell alkoholist, nötallergiker eller något annat ni lyckats hitta på i tråden. När man är vuxen måste man ta eget ansvar och det är inte grannens uppgift att kontrollera om grannen är en potentiell alkoholist om man ger bort en normalt sett väldigt omtyckt flaska whisky. Vill grannen inte ha presenten själv är det ändå tanken som räknas och denne kan ge bort den till någon annan istället.
Jag vill inte leva i ett samhälle som är så nervöst att allt ska vägas på guldvåg innan man gör något.
Du behöver inte fundera eller kontrollera om du väljer att ge bort något annat än alkohol.

Tycker snarare det är löjligt att med en dåres envishet hävda rätten att ge bort alkohol mot bakgrund av att 1 av 20 grannar har problem med spriten. Varför chansa?

Ja var är Sverige påväg, nu får man inte ge bort alkohol längre. Tror bristen på eftertanke är ett större problem.
 
MultiMan
D Derbyboy skrev:
Du behöver inte fundera eller kontrollera om du väljer att ge bort något annat än alkohol.

Tycker snarare det är löjligt att med en dåres envishet hävda rätten att ge bort alkohol mot bakgrund av att 1 av 20 grannar har problem med spriten. Varför chansa?

Ja var är Sverige påväg, nu får man inte ge bort alkohol längre. Tror bristen på eftertanke är ett större problem.
Hör du inte själv hur absurt det låter?

Jag är både eftertänksam och omtänksam, men tror samtidigt på personligt ansvar. Du får gärna vara hur ängslig du vill, men lämna andra utanför och sluta tala om hur andra ska leva.
 
  • Älska
  • Gilla
M.Stenqvist och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du behöver inte fundera eller kontrollera om du väljer att ge bort något annat än alkohol.

Tycker snarare det är löjligt att med en dåres envishet hävda rätten att ge bort alkohol mot bakgrund av att 1 av 20 grannar har problem med spriten. Varför chansa?

Ja var är Sverige påväg, nu får man inte ge bort alkohol längre. Tror bristen på eftertanke är ett större problem.
Alkohol, tobak, droger, ammunition, vapen och liknande är olämpligt att ge till någon man inte i förväg vet är lämplig mottagare av sagda gåva. Däremot inte sagt att en låda cigarrer till rätt mottagare är en väldigt uppskattad gåva! Handlar om att tänka efter lite i förväg helt enkelt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hör du inte själv hur absurt det låter?

Jag är både eftertänksam och omtänksam, men tror samtidigt på personligt ansvar. Du får gärna vara hur ängslig du vill, men lämna andra utanför och sluta tala om hur andra ska leva.
Om det nu är många som INTE tycker som du i den här frågan så är man omtänksam om man tar hänsyn till dessa och inte enbart framhäver sin EGEN åsikt i frågan och framhärdar i att göra som man vill trots att andra tycker det är ohyfsat.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag är både eftertänksam och omtänksam, men tror samtidigt på personligt ansvar. Du får gärna vara hur ängslig du vill, men lämna andra utanför och sluta tala om hur andra ska leva.
Förstår fortfarande inte varför du ska chansa. Köp en olivolja istället om du inte känner till gåvomottagarens relation till alkohol.
 
Varför ska det inhandlas en gåva över huvudtaget?
 
En påse hemmabakade bullar uppskattas i de flesta läger.
 
H hydrolift skrev:
En påse hemmabakade bullar uppskattas i de flesta läger.
Grannen kanske är glutenintolerant?
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Falckman och 5 till
  • Laddar…
Ja eller nötallergiker som diskuterats tidigare,
useless useless skrev:
Grannen kanske är glutenintolerant?
Vad har det med saken att göra. Går väl aldrig att vara helt säker på att en gåva uppskattas. Gesten betyder ofta lika mycket som själva gåvan.
 
MultiMan
D Derbyboy skrev:
Gesten betyder ofta lika mycket som själva gåvan.
Precis, då var det avklarat. Du ger olivolja, Jimmie ger djävulskorv, jag ger Whisky.

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov... 😉
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Känsligt ämne, givit bort många whiskey kan jag tänka mig 😂

Oftast betyder gesten mer än själva gåvan…..i alkoholfallet kan dock gåvan betyda mycket mer än gesten. Tänk på det!
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.