Hej allihop,

Vi är precis i starten på att renovera hela vårt kök och som start tänkte jag först göra om vår gamla tvättstuga till ett "walk-in" skafferi eller utökning av kök så att säga. Men jag behöver både idéer och feedback :)

Jag bifogar en bild på befintligt kök och ingången mot den gamla tvättstugan. Och sen några slutbilder på vad vi försöker uppnå.

Men vi börjar med alla frågor kring gamla tvättstugan -
Jag misstänker att vi har en gammal golvbrunn som orsakat en vattenskada, bifogar en video med ljud hur det ser ut när man trampar runt golvbrunnen. Hur hade ni approcherat uppgiften?
Jag vill ta bort golvbrunn och vattenledningar (vattenledningar tar jag givetvis in vvs).

Men för att kickstarta projektet... borde jag bara dra en yxa genom golvet och börja riva upp mattan för att kolla hur det ser ut eller prata med försäkringsbolag (tvättsugan är original från -76 så försäkringsgbolaget skiter nog i vilket, eller vad tror ni?)? Jag behöver ju inte golvbrunnen i mitt nya skafferi så sålänge som inget strukturellt på huset/stommen är skadat är det väl bara att täppa igen golvbrunnen (vvs:are får fixa).. och lägga nytt golv över så det kommer i samma höjd med resten av köket?
Kan det finnas asbest i golvmattan?
Borde jag riva befintliga väggar i tvättstugan hela vägen till stommen och sätta upp nya gipsskivor?
Något jag missat tänka på med omvandling från gammal tvättstuga till skafferi?

Lite tankspridd nu men jag är mest intresserad av feedback på hur ni hade tagit er an denna trestegsraket med start på golvbrunn med ev vattenskada och sen inreda en gammal tvättstuga till ett nytt skafferi :)

Anledning tilt att jag vill renovera tvättsugan först är för att under renovering av resterande kök så kan jag ha airfryer, kokplatta mm inne i nya skafferiet och då fortsätta laga mat även under renovering :)

Mvh
mkc

• Kök med vita skåp och en öppning till en tvättstuga med gula golv, där flera föremål och förvaringsboxar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av kök med öppning till framtida skafferi, vitt och svart inredning, ljusa golv; text: "Såhär tänkte vi det kan se ut som slutprodukt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Även om du inte kan få någon ersättning för själva golvbrunnen kan det hända att du kan få ersättning för skador på bjälklagret. Det är därför bra att kontakta försäkringsbolaget.

Du behöver undersöka hur avloppsröret från golvbrunnen går. Det sitter väl som ett avstick på ett annat avloppsrör och du vill ju inte att avloppsvatten, vid ett stopp, ska gå baklänges upp i ett avstick som är så gammalt att det kan gå sönder när som helst.

Med tanke på antalet vattenskador orsakade av kyl och frys så låter det rätt bra att ha ett någorlunda vattentätt golv med golvbrunn där.

• Gilla
mkc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.