Hej! Jag skulle vilja göra om denna lgh och göra den till en 4. Vilket är bästa sättet. Spontant tänker jag att ta matplatsen från köket och göra ett litet rum. Öppningen mellan kök och vardagsrum är stor. Det verkar ha suttit dubbeldörrar, det känns tråkigt att tappa den bara. Ser ni andra lösningar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Eftersom sovrum bör ha fönster så finns det väl två alternativ, att göra matplatsen till sovrum eller göra ett sovrum av fönsterdelen av vardagsrummet.
Eftersom ritningen inte stämmer överens med hur lägenheten ser ut är det svårt att få en förståelse för de två alternativen.
Eftersom ritningen inte stämmer överens med hur lägenheten ser ut är det svårt att få en förståelse för de två alternativen.
Båda befintliga sovrummen har fönster. Det är fel på ritningen så att fönstret i ena sovrummet inte kommit med. Bilderna som jag laddat upp är från kök och vardagsrum. Jag tror att vardagsrummet kan bli litet och mörkt om jag tar burspråksfönstret till att göra sovrum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det med fönstret förstod jag utan jag tänkte på att enligt ritningen är balkongen utanför vardagsrummet och vardagsrummet därför indraget medan enligt dina bilder så är balkongen utanför matplatsen som därför är indragen.A Anais74 skrev:
Naturligtvis blir vardagsrummet mörkare utan burspråksfönstret. Men det är nog de två alternativ som du har att välja på och sen måste du själv avgöra vilket som du tycker fungerar bäst resp. sämst. Att få ett kök som bara har en dörr från hallen, få färre köksskåp som sturnus föreslog, få ett vardagsrum som är mörkare etc..
Det går ju inte att trolla med ytorna.
Finns ju en anledning att där inte är fler sovrum.
Om man trycker in fler rum i en lägenhet så måste något annat bli mindre och någonstans går gränsen där det inte blir bra.
Stor lägenhet till ytan med få rum är lättare att dela av än en liten lägenhet med många rum.
Finns ju en anledning att där inte är fler sovrum.
Om man trycker in fler rum i en lägenhet så måste något annat bli mindre och någonstans går gränsen där det inte blir bra.
Stor lägenhet till ytan med få rum är lättare att dela av än en liten lägenhet med många rum.
Man kan ju göra detta men behålla befintlig placering för skafferi och kyl, men en lite smalare öppning längre upp i bild.S sturnus skrev:
Eller flytta ner kyl och Skafferi till att vara mitt emot spisen, och ha en liten köksbänk som är öppen både mot köket och mot rummet.
En klassisk lösning i lägenheter som detta är iaf att göra matplatsen till ett mini-sovrum.
Det är lite svårt att få en bra uppfattning om vad man kan göra när ritningen inte är korrekt och det inte finns några mått.
Sen är också behovet styrande, behövs en avskild sovplats för en vuxen eller ett tonårsrum?
Hur många sittplatser behöver det finnas vid ett matbord?
Får du ta ner befintliga väggar eller öppna en ny dörr mellan kök och vardagsrum?
Sen är också behovet styrande, behövs en avskild sovplats för en vuxen eller ett tonårsrum?
Hur många sittplatser behöver det finnas vid ett matbord?
Får du ta ner befintliga väggar eller öppna en ny dörr mellan kök och vardagsrum?
Klicka här för att svara