Har nyligen köpt ett äldre hus från 1880 och i ett av rummen saknas ett dörrblad. Öppningen är 81x193 och jag har lite svårt att hitta nån dörr med det måttet.
Lyckades komma över en dörr som var 69x193 och tänker att man kanske skulle kunna bredda den på något sätt. Typ klyva på mitten och lägga in en mittenbräda så det blir sex speglar.
Nån som gjort det?
Förmodligen är det alldeles för tidsödande...

• Vit sliten dörr, gyllene handtag, tapetserad vägg, gammaldags, enkel trapetsformad panel, gulnad, behov av ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att klyva mitten låter som en jobbig operation. Själv skulle jag i så fall försökt bredda dörren på båda långsidorna så den blir symmetrisk och även flyttat låset.
Vit dörr i slitet rum med tapeter, omgiven av röda linjer.
Skapa konto

• Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Ja jag har varit inne på den tanken med. Det bör vara den enklaste vägen att gå. Kanske blir till att göra så först och sen hoppas att jag hittar en dörr med rätt mått.
Att klyva på mitten skulle dock bli mer symmetriskt 😊 Men oerhört mycket mer besvärligt 👌

Tog tjuren i hornen och la ner alldeles för mycket tid på det här projektet i helgen. Men det går framåt och blir riktigt bra. Bifogar några bilder på hur dörren ser ut nu.

• En orange och svart kniv ligger på en smutsig vit dörr. Renoveringsprojekt eller reparation ser ut att pågå.
    Skapa konto
  • Vit dörr ligger på golvet, verktyg runt omkring. Renovering eller reparation pågår.
    Skapa konto
  • Vit dörr ligger horisontellt, används som arbetsyta, slarvigt målad, i rörigt inomhusutrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Sågat med fogsvans? Nu när du hade chansen att motivera en ny sänksåg med 2-meters skena?

• Gilla
MrJozk och 2 till
  • Laddar…
Alltså, skulle du inte bredda? Det ser ut som du sågat och sedan limmat ihop igen? Ser kanske fel när jag bara ser en skarv, isåfall blev det ju väldigt bra!

I bilden med sågen ser inte snittet ut att vara i mitten av dörren, så jag gissar att TS har hittat två likadana dörrar och tagit varsin dryg halva från dom?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I bilden med sågen ser inte snittet ut att vara i mitten av dörren, så jag gissar att TS har hittat två likadana dörrar och tagit varsin dryg halva från dom?
Oj, bra spanat 😮😀

Haha, ja jag hade två identiska dörrar. Tyvärr får smala. Annars hade det varit dumt 😊
Det var en annan dörr jag hade med i första bilden. Kom över ett nytt gäng dörrar förra helgen och av dem kunde jag göra så här.

Hittade inte mina handcirkelsågar nu efter jag flyttat så det fick bli fogsvansen. Ett jäkla slit 😁

Redigerat:
Nu är det ju redan gjort, men om du ska göra om någon gång, hade jag valt att ha snittet närmare låssidan.
Alltså så att från gångjärnsidan få så mycket orginaldörr som möjligt. För hållbarhetens skull.

• Gilla
Fredrik Estman
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Nu är det ju redan gjort, men om du ska göra om någon gång, hade jag valt att ha snittet närmare låssidan.
Alltså så att från gångjärnsidan få så mycket orginaldörr som möjligt. För hållbarhetens skull.
Helt rätt. Jag hade inte en tanke på det men det hade varit bättre 👌

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har nog aldrig sett någon såga så rakt med fogsvans! Applåder.

• Gilla
Emmsapemsa och 2 till
  • Laddar…
Men är det inte två gångjärnssidor som har blivit ihopsatta?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
panodil panodil skrev:
Haha! Nä, jag tror bara han drog ihop för hårt utan plyfa emellan när han limmade. Eller?

panodil panodil skrev:
Jo. Syns tydligt var gångjärnen har suttit. Men måste man ändå göra ett nytt hål för låskistan så är det kanske bättre att börja med en sida som saknar hål från början?

En närbild av en gammal vit dörr med spår av slitage, smuts och skador.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.