Hej,

Jag bor i en nyproducerad villa där vi felsöker golvvärmen på nedervåningen. Började i somras med att ett rum var väldigt varmt. LK väggtermostatet visade sällan under 23 grader och de varma månaderna mellan 25-30.

Nu när det är kallare så visade den fortsatt 23 trots att termostaten var satt på 20. Visade sig då att installationen var knas där golvvärmefördelaren hade vreden 1-6 men rörmokaren hade kopplat rören in till fördelaren 6-1 om ni förstår. Så termostaten ställde egentligen in ett annat rum om jag förstått det rätt.

Så här i dagarna var elektrikern här och löste detta så även vreden var 6-1 vilket då gav effekten att det rummet som hade problem nu ligger lägre i temperatur. Känner att golvet inte värmer lika mycket vilket är bra.

Men det som också hände var att tvättstugan och toaletten på nedre plan gick upp i temperatur utan att vi rört de termostaten. Ligger runt 23,5 stabilt med termostaten på 21. Samtidigt verkar golvvärmen i kök/vardagsrum ha gått ner markant i temperatur där vi heller inte rört termostaten. Här var tidigare bra temperatur dvs runt 21 men nu får jag runt 19. Golvet är märkbart kallt.

Nu är jag total lekman på detta men tar gärna emot tips för felsökning. Bifogar en bild på installationen om det hjälper tråden.

Tack på förhand för eventuella kommentarer.

• Värmesystem med flera aktuatorer och rör förbundna till en fördelare i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyproducerad säger du.... hör man inte med byggherren/ rörmockarn då. Jag förmodar att det måste väl ligga någon garanti att dom överlämnar ett system som fungerar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.