Jag ska lägga in golvvärme på övervåningen på ett hjältevadshus Spira 175(isolerat mellan över/undervåning)
Hela övervåningen är ca 100 m2 golvyta, just nu är det är ca 80 m2 som ska fördelas på 5 rum, badrummet får vi göra senare.
Om jag läser rätt så kan man inte ha 12 mm, då man endast kan ha ca 70m långt och hos uponor står att det ska passa ett rum på ca 7 kvadrat.
Eftersom det redan ligger golvspån hade det varit grymt smidigt att kunna lägga in 12 och färdiga golvvärmeskivor i polystyren med förlimmad golvvärmeplåt och inte behöva lägga ytterligare ett lager fast med frästa golvspånskivor och plåt för sig.
Jag vill helt enkelt ha bästa kombinationen av pris och minimalt arbete :)
Bästa pris kan jag tänka mig att jag får om jag lägger gles, är nästa alternativ att använda
GOLVVÄRMESKIVA 20 1200X790X50

Alla olika kombinationer/möjligheter gör ju att det är svårt som lekman på vvs att få en bra överblick.

Annars är deras Tignum (https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-golvvarmespanskiva-17-180x60-/) också ett prisvärt alternativ, där du även reducerar bygghöjden avsevärt jämntemot den du länkad. Där har du 22 mm golvspån + 30mm cellplast (52 totalt), sedan golv. Kör du Tignum får du 22 mm endast, alt. 22 + 22 om du inte plockar bort bef. golvspån först.

Ett annat pluss är att Tignum lägger du med 17 slang ( billigare ) men också att du får slangen på cc200, istället för cc300, vilket enligt mig (som har båda) ger en jämnare värme!

I slutändan är det nog rätt liten prisskillnad med 17 eller 20-system. Har du inga problem med bygghöjd och har ett dåligt eller osiloerat bjälklag är eps-skivan också bra, då du slipper värmevandring under skivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.