2 785 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Golvvärme med golvgips och klinker?
Har ett gammalt hus från 1860-talet med träbjälklag och spontat undergolv. Golvet är stabilt och jämt men har en viss lutning eftersom huset satt sig lite. Tanken är att installera vattenburen golvvärme och lägga klinker i en ca 30 kvm stor hall.
Har kommit så långt att jag lagt ut (limmat och skruvat) spårade spånskivor för golvvärmen på det spontade undergolvet, men blir nu fundersam på fortsättningen.
Hade tänkt lägga golvgips (limma och skruva) på de spårade spånskivorna med golvvärmen och värmefördelningsplåtar, sedan klinker på golvgipsen.
Problemet är värmefördelningspåtarna, hur får jag fast dem på spånskivorna och hur får jag sedan fast golvgipset ovanpå detta? Det blir många skruvskallar i plåtarna om dom ska skruvas fast. Frågan är hur bra gipset sedan ligger på dessa plåtar och skruvskallar? Blir det en luftspalt pga skruvskallarna och hur fäster limmet på plåtarna?
Har förstått att en alternativ metod är flytspackling och armeringsnät istället för golvgips. Men det är en stor yta och golvet lutar dessutom lite så att flytspackla detta rår jag helt enkelt inte på! Dessutom skulle det sannolikt bli väldigt dyrt pga den stora ytan. Så det är alltså en lösning med golvgips som jag är intresserad av.
Frågab är hur jag går jag till väga för att få en godkänd och bra konstruktion som håller?
/Thomas
Har kommit så långt att jag lagt ut (limmat och skruvat) spårade spånskivor för golvvärmen på det spontade undergolvet, men blir nu fundersam på fortsättningen.
Hade tänkt lägga golvgips (limma och skruva) på de spårade spånskivorna med golvvärmen och värmefördelningsplåtar, sedan klinker på golvgipsen.
Problemet är värmefördelningspåtarna, hur får jag fast dem på spånskivorna och hur får jag sedan fast golvgipset ovanpå detta? Det blir många skruvskallar i plåtarna om dom ska skruvas fast. Frågan är hur bra gipset sedan ligger på dessa plåtar och skruvskallar? Blir det en luftspalt pga skruvskallarna och hur fäster limmet på plåtarna?
Har förstått att en alternativ metod är flytspackling och armeringsnät istället för golvgips. Men det är en stor yta och golvet lutar dessutom lite så att flytspackla detta rår jag helt enkelt inte på! Dessutom skulle det sannolikt bli väldigt dyrt pga den stora ytan. Så det är alltså en lösning med golvgips som jag är intresserad av.
Frågab är hur jag går jag till väga för att få en godkänd och bra konstruktion som håller?
- Träbjälklag
- Spontat undergolv
- Spårad spånskiva (limmad & skruvad)
- Golvvärmeslang
- Värmefördelningsplåtar (skruvas?)
- Golvgips (limmas & skruvas?)
- Klinker med sättmassa
/Thomas
Tjena!LudvigC skrev:
Jag gjorde exakt som jag skrev i mitt tidigare inlägg!
Först ardex 8+9 på plåtar och slang, efter jag limmat fast plåtarna.
Sen limmade jag golvgips med ardex s48 direkt ovan det.
Blev jäkligt stabilt och la klinkers sen direkt på det.
Golvvärmen värmer bättre där i hallen än vad den gör i kök där vi har 12mm spånskiva och vinylklick ovanpå slangarna. Så det funkar kanon.
Hade du nån annan fundering?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bedöma rimlig kostnad för golvvärme + klinkerläggning i hall 6kvm
Golv -
Golvgips eller flyt vid vattenburen golvvärme och klinker?
Golv -
Klinker i hall med golvvärme. Behövs golvgips? Kan man fräsa spår för golvvärmen?
Golv -
Golvgips mellan golvvärme och klinkers
Värme allmänt -
Golvgips - Golvvärme - Klinkers?
Kök