Hej gott folk,

Har ett rum där golvvärmen inte riktigt fungerar. Golvet blir som bäst ljummet och idag gick jag bort till fördelaren för att skruva lite. Så här ser det ut:

Golvvärmefördelare med ställdon och rör, det rödmarkerade ställdonet är till kallt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den rödmarkerade är till det rummet som inte riktigt blir varmt. Jag kan känna att alla ställdon är varma förutom denna. Alla de svarta ställdon byttes ut förra året och är nya, därmed tror jag inte felet ligger där. Jag har även skruvat loss detta ställdon och tryckt ner stiftet flera ggr för att försäkra mig att det inte är stiftet som har fastnat. Detta har dock inte hjälpt och golvet är knappt ljummet. Någon ide om vad som kan vara fel? Kan det vara termostaten eller något hos fördelaren som har gått sönder? Om det istället skulle vara termostaten i rummet som har gått sönder, borde inte detta ställdon trots allt vara varmt som alla andra ställdon? Nu gissar jag bara då man inte är mer än lekman. :D

Alla tips tas tacksamt emot!

Ingen som har något tips?

Har det alltid varit för kallt på den slingan?
Om man bortser från strulande ställdon, termostater, luft mm så brukar det för det mesta kunna vara ett flödesproblem. Dvs för litet flöde på just den slingan. På den nedre fördelaren så finns flödesjuster skruvar.
Men jag skulle börja med att ta bort alla ställdon och vänta ett par dygn och kolla om du har övertemp i nått av de andra rummen. I så fall kan vi strypa dessa innan vi öppnar upp det kalla rummet.

Jag får klåda varje gång jag ser värmesystem utan någon slags flödesmätare. Så vi kan bara gissa nu. :)

Vad har ni för värmekälla förresten?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har det alltid varit för kallt på den slingan?
Om man bortser från strulande ställdon, termostater, luft mm så brukar det för det mesta kunna vara ett flödesproblem. Dvs för litet flöde på just den slingan. På den nedre fördelaren så finns flödesjuster skruvar.
Men jag skulle börja med att ta bort alla ställdon och vänta ett par dygn och kolla om du har övertemp i nått av de andra rummen. I så fall kan vi strypa dessa innan vi öppnar upp det kalla rummet.

Jag får klåda varje gång jag ser värmesystem utan någon slags flödesmätare. Så vi kan bara gissa nu. :)

Vad har ni för värmekälla förresten?
Hej,

Vi har inte använt det rummet speciellt mycket men ja - det har varit kallare i det rummet. Jag har testat att ta bort ställdon men det blev tyvärr inte varmare. Jag tror inte det är något fel på mina ställdon för just den byttes ut förra året (ok - helt hundra kan man aldrig vara men men...). Menar du att det ska finnas flödesmätare för varje slinga? Annars finns dessa två mätare men de visar ju bara temp:

Värmesystem med ställdon och temperaturmätare märkta för olika rum.
Skapa konto
Fördelningsrör till värmesystem med termometer och märkta rör för olika rum.
Skapa konto

Vår värmekälla är en värmepump.

Det är termometrar du har. Ena för vattnet som går ut på golvet (till) och den andra visar tempen på vattnet som kommer tillbaka avkylt. (retur). Har ni radiatorer (element) också eller bara golvvärme?
Jag vill att du tar bort ställdonen på Alla slingor. Väntar 1 dygn. Det är för att kolla hela systemet. För är det så att om något rum blir för varmt då, så kan vi förmodligen sänka flödet till de rummet och ökaflödet i ditt kalla rum. (Minskat flöde kallare rum, ökat flöde varmare rum) . För då hamnar vi i hyfsad balans.

Flödesmätare är inget måste. Går att justera på känsla och temp. Men jag tycker man ska ha flödesmätare. Allt blir så mycket enklare. Och mäta är att veta.

Ibland räcker inte flödet till för att få igång alla slingor, när de väl är igång så brukar det konstigt nog fungera.

Prova detta innan du börjar peta mer.

1 Ställ ner (på rumstermostaterna) alla rum UTOM den som är kall. Då tvingar du vatten genom den enda öppna slingan. Ibland räcker detta. Fix? Ställ upp dem andra också.

2 Fungerar inte ovanstående, ställ upp din cirkpump ett hack till. Låt det gå så någon timme. Fix? Ställ tillbaka till urspunglig pos.

Detta brukar lösa 90% av alla "kall slinga" problem.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är termometrar du har. Ena för vattnet som går ut på golvet (till) och den andra visar tempen på vattnet som kommer tillbaka avkylt. (retur). Har ni radiatorer (element) också eller bara golvvärme?
Jag vill att du tar bort ställdonen på Alla slingor. Väntar 1 dygn. Det är för att kolla hela systemet. För är det så att om något rum blir för varmt då, så kan vi förmodligen sänka flödet till de rummet och ökaflödet i ditt kalla rum. (Minskat flöde kallare rum, ökat flöde varmare rum) . För då hamnar vi i hyfsad balans.

Flödesmätare är inget måste. Går att justera på känsla och temp. Men jag tycker man ska ha flödesmätare. Allt blir så mycket enklare. Och mäta är att veta.
Jo, kan se att det är temps de där. :) Vi har golvvärme över hela huset och inga radiatorer.
Så jag bör ta av alla ställdon och se var det blir som varmast? Därefter sänker man flödet i det varmaste rummet (eller rummen) och höjer flödet i detta kallare rum?

I InsidersUnited skrev:
Ibland räcker inte flödet till för att få igång alla slingor, när de väl är igång så brukar det konstigt nog fungera.

Prova detta innan du börjar peta mer.

1 Ställ ner (på rumstermostaterna) alla rum UTOM den som är kall. Då tvingar du vatten genom den enda öppna slingan. Ibland räcker detta. Fix? Ställ upp dem andra också.

2 Fungerar inte ovanstående, ställ upp din cirkpump ett hack till. Låt det gå så någon timme. Fix? Ställ tillbaka till urspunglig pos.

Detta brukar lösa 90% av alla "kall slinga" problem.
Detta lät rätt simpelt! :)

1) Hur länge ska de andra termostaterna vara avstängda? Vill helst inte att det blir som en frys här hemma för då blir det ett jäkla liv på frun. :rofl:

2) Hmm...inte säker jag hänger med här. Vad exakt ska jag skruva upp?

Den kommer bli varm direkt, känner du med händerna på tillopp och retur slangarna så kommer du känna att returen blir först kall (från det kalla golvet, sedan sakta bli varm) . Då har du flöde. Ge det 10 minuter.

2. Cirkpumpen på ditt värmesystem, sitter antingen i direkt anslutning till dina gvfördelare eller i pannrummet. Ställ upp den till maxhastighet, (brukar vara på själva pumpen 3 olika lägen). Då ökar du flödet.

Edit: Du kan naturligtvis ha obalans i hela systemet som behöver justeras enl TotalC s förslag. MEN har det fungerat innan så brukar ovanstående lösning fungera.

I InsidersUnited skrev:
Den kommer bli varm direkt, känner du med händerna på tillopp och retur slangarna så kommer du känna att returen blir först kall (från det kalla golvet, sedan sakta bli varm) . Då har du flöde. Ge det 10 minuter.

2. Cirkpumpen på ditt värmesystem, sitter antingen i direkt anslutning till dina gvfördelare eller i pannrummet. Ställ upp den till maxhastighet, (brukar vara på själva pumpen 3 olika lägen). Då ökar du flödet.

Edit: Du kan naturligtvis ha obalans i hela systemet som behöver justeras enl TotalC s förslag. MEN har det fungerat innan så brukar ovanstående lösning fungera.
Har precis testat detta med termostaterna (lät de vara avstängda 15 min) men kan inte känna någon värme på slangarna. :(

Det med cirkulationspumpen får jag kika på imorgon.

Tusen tack för era tips!

PS: Jäkla detektivarbete detta med golvvärme!! :mad:

Den ska bli varm, men först är den kall ett tag tills du värmt upp golvet. Då ska du i returen från rummet ha 2-6c kallare,denna skillnaden är dock knappt kännbar med händerna.

Låt övriga huset stå avstängt i några timmar, det tappar inte många grader på den lilla tiden. Du har massor av energi lagrat i bjälklaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.