Har lagt golvvärme i mitt nya garage och dragit ut en kulvert till garaget som kommer ut i en garderob i källaren.
Där ifrån går det i isolerade pex rör i golvet till en fördelare som sitter under källartrappan.

Har en cirkpump på L/V panna i källaren.

(Har nya radiatorer på kretsen med i källaren)

Nu när jag kopplat i hopp allt och skulle prova ställa in flödet så rör sig inte dom röda indikator grejerna som man ser flödet på. Är det att det blir för dåligt tryck min cirkpump orkar inte med allt utan jag måste komplettera med en till utte i garaget?

utte I garaget.
VVS-installation under arbete, kopparrör, flervägsfördelare, ventil, byggmaterial, oordning, pågående byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I garderoben där kulverten kommer.
Vattenledningsrör och avstängningsventiler sticker ut från väggen, oavslutad installation, mögel på väggar.
Skapa konto

Sen till fördelaren under källartrappan.
(Rör 2 från höger)
En installation av golvvärme med synliga rör, fördelare och avstängningsventiler mot en vägg och kakelgolv.
Skapa konto

Min cirkpump.
Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump, ventiler och anslutningar i en teknisk anläggning eller pannrum.
Skapa konto

Är det isåfall en sån här jag köppa och koppla in ute i garaget för att få rätt på det.
Och jag då kan köra lite varmare vatten till radiatorerna i källaren.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...vvarme/fordelarshunt-lk-systems-vs2/p-1119199

• Installation av värmesystem med kopparledningar, fördelningsblock och ventiler i ett pågående byggarbetsområde.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump i en värmeanläggning med kopparledningar och ventiler, installationsdetaljer synliga.
    Skapa konto
S
stryp radiatorerna något så kanske kan det fungera. onödigt dyrt att sätta en pump till då det förmodligen går att justera in.

Det är bara 4 m tryckhöjd på den befintliga cirkulationspumpen.

J Josth skrev:
Det är bara 4 m tryckhöjd på den befintliga cirkulationspumpen.
Ok så ska jag komplettera med en sådan shunt grupp eller bara en cirkpump till där ute i garaget

Är det bara golvvärme överallt i hela huset? Alltså att det går bra med samma framledningstemperatur i hela värmesystemet?

Nä jag har radiatorer i källaren som ska gå på samma slinga som garage och golvvärmen. Uppe i huset är radiatorer med slotstermostarer nu. Men ska bli golvvärme. Tänkte i framtiden ha källaren och garaget som en slinga och uppe golvvärmen för sig själv på en

Blandar man radiatorer och golvvärme så behövs det en shuntgrupp på golvvärmefördelaren för att ta ner temperaturen till det som är lagom för golven.

J Josth skrev:
Blandar man radiatorer och golvvärme så behövs det en shuntgrupp på golvvärmefördelaren för att ta ner temperaturen till det som är lagom för golven.
Då är det bara upp med lädret så att säga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.